Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Verkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Verkstedet    

Vår og forsommer på Krøderbanen ·6 Henrik B. Backer 11. juni 2023 kl.2224 #373770 Vist 861 ganger Likt av 18 Lik innlegget
 

Det har skjedd mye på Krøderbanen i løpet av våren og forsommeren. Dette er et lite forsøk på oppdatering. Mye av det som beskrives er utført av frivillige tilknyttet NJKs driftsavdeling. Imidlertid skal ikke innsatsen til Buskerudmuseet glemmes. Det er de som ivaretar infrastrukturen som spor og bygninger. Samarbeidet mellom NJK og Buskerudmuseet er godt, og vi forsøker å supplere hjelpe hverandre så godt som mulig. Uten dette samarbeidet hadde det ikke vært mulig å oppnå så mye som vi har gjort

Co 85: Dette er en vogn som har vært i trafikk på Krøderbanen helt tilbake til veterantogdriften tok til i 1977. Etter hvert ble det klart at boggiene på vognen begynte å bli slitte og trengte vedlikehold. Det sammen gjelder vognens ytre og indre. Det er satt i gang et prosjekt for å oppgradere denne. Til nå er taket innvendig og toalettet blitt malt opp. Plattformtakene utvendig er blitt skrapt og malt og det er blitt overhalt to 1904-boggier. Boggirammene er sadblåst, grunnet og malt, sammen med bremsebommer og annet utstyr i boggiene. Alle foringer og bolter er blitt kontrollert. Foringer og bolter som var slitt mer enn tiltaksgrensen er blitt skiftet. Fjærene har vært en tur til et firma i Örebro i Sverige for kontroll. Noen fjærblader i bolsterfjærene ble skiftet, ellers var de bra. I løpet av våren er boggiene blitt satt sammen igjen. Så fort hjulesatsene er blitt dreid, skal de hjulsettes. Deretter skal de plasseres under Co 85 og justeres slik at det blir korrekte avstander mellom akselkasser og boggiramme, mellom boggi og vognramme og korrekt bufferhøyde.

CF 548: På denne er alt utstyret under rammen blitt demontert for vedlikehold. Rammen skal etter planen sandblåses før det overhalte utstyret monteres tilbake. Innvendig har det blitt arbeidet med å fjerne gammel og krakelert maling fra veggene i reisegodsrommet og i himlingene.

B65 18836: Denne har vært inne i verkstedet for oppgradering av teakkledningen. Avflakket D2-olje er blitt skrapt vekk, overflaten er blitt slipt, oljet med kinesisk treolje (Jupex) og til sist oljet med Owatrol D2. Resultatet er blitt meget tilfredsstillende. Vognen har ikke vært i drift på noen år, og i forbindelse med årskontrollen ble vognen løftet av boggiene. Disse ble høytrykkvasket før kontroll og oppsmøring. Boggirammene var malingslitte og ble samtidig malt opp. Det gjenstår å påføre akselavstand (2,10 m)

CEo 86: På denne er endeplattformene blitt pusset opp. Plattformrekkeverk, grinder, dekke og stigtrinn er blitt malt opp. Innvendig jobbes det med å komplettere toalettrommet slik at dette kan tas i bruk igjen

R 12102: Denne har stått på Krøderen i mange år og har fungert som lagervogn for prosjekt BCo 108. Etter hvert har teakkledningen blitt nokså avflakket og stygg. Litt improvisert ble det i begynnelsen av juni iverksatt nedskraping, vasking og påføring av linoljeferniss. Vi bruker dette som et feltforsøk før vi setter i gang med nedskaping og oljing av Co 85.

Nytt offentlig toalett på Krøderen stasjon: Ved planovergangen på Krøderen stasjon har det i mange år stått en liten rundt bygning som har inneholdt en kommunal pumpestasjon. Etter hvert ble det klart at bygget var uttjent og måtte erstattes av et nytt. I den forbindelse ble det etablert kontakt mellom kommunen, Buskerudmuseet og Viken fylkeskommune. Resultatet er et nytt bygg tilpasset byggeskikken, og hvor 2/3 av grunnflaten er avsatt til offentlig toalett. Krødsherad kommune fortjener honnør for dette tiltaket

Vanntårnet på Krøderen: Så lenge folk kan huske har det kunne vært mulig å fylle vann fra den vestre siden av vanntårnet. I løpet av våren er det østre uttaket blitt overhalt og satt i drift igjen. En "ny" tut er også blitt hengt opp. Om det er den tuten som har hengt der eller kommer fra et annet sted, vet vi ikke. Noen som vet noe?

Snarum stasjon: På Snarum stasjon er det blitt drenert rundt bygningen. I den forbindelse måtte treplattformen som var der fjernes. Denne var bygd i museumsbanetiden med brukte materialer. Nå er det blitt bygd ny plattform etter modell av den som var der. Dimensjonene og utformingen av rekkverket er rekonstruert med bakgrunn i gamle fotografier. Det blir benyttet grønnimpregnert plank som blir oljet med blanding av linolje og tretjære. Av miljøhensyn er anskaffelse av kreosotimgregnerte materialer i ferd med å bli forbudt

Grina holdeplass: De av plattformmaterialene fra Snarum stasjon som kan gjenbrukes, er blitt lagret på stedet hvor Grina holdeplass lå. Dette er helt inntil riksveien og det er fremdeles åpning i jernbanegjerdet her. Det blir fint å få formidlet perioden med motorvogntrafikk på Krøderbanen ved at plattformen på Grina blir gjenoppført. Fundamentsteinene finnes stadig på stedet

Sesongen 2023: Krøderbanens webside har fått ny utforming som skal gjøre det lettere å finne frem. Oppfordrer alle til å sette seg inn i hva som skal skje i løpet av årets sesong og ønsker alle velkommen til å besøke det som må være landets lengste museum


Beste hilsen Henrik B.

Lenke: Krøderbanen - tilbud i 2023

forstørrt243950-CF548-1_1523.jpg

Undersiden av rammen på VF 548 etter at alt utstyr er demontert. Rammen skal sandblåses på et senere tidspunkt
Kløftefoss, sør for
1. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243951-CF548-2_1523.jpg

CF 548 skiftes vekk fra verkstedet. Til høsten og vinteren blir det nye muligheter til å videreføre arbeidene på denne
Kløftefoss, sør for
1. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243952-18836_28523.jpg

Håndsliping av vognsiden på B65 18836 før påføring av Owatrol D2
Kløftefoss, sør for
28. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243953-18836_29523.jpg

B65 18836 på Krøderen stasjon med nyoljet vognkasse. I tillegg er boggiene malt opp
Krøderen
29. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243954-Boggi1-18836_13523.jpg

Boggi tilhørende B65 18836 blir høytrykkvasket i forbindelse med årskontroll
Kløftefoss, sør for
13. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243955-Boggi2-18836_14523.jpg

Boggi tilhørende B65 18836 ble malt opp i forbindelse med årskontroll
Kløftefoss, sør for
14. mai 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243956-CEo86_11623.jpg

Endepartiene på CEo 86 har fått malt opp plattformrekkverk, grinder og stigtrinn
Kløftefoss, sør for
11. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243957-R12102_6623.jpg

R 12102 har fått skrapt og lakkert en vognside. Denne vognen har en fortid som finkevogn med litra Fd
Krøderen
6. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243958-Toalettbygg1_6623.jpg

Nytt offentlig toalett på Krøderen stasjon. Dette er bygd sammen med en kommunal pumpestasjon for avløpsvann. Det er to toaletter, hvorav et tilpasset rullestolbrukere, og den borteste døren fører inn til pumpestasjonen. Bygningen er tilpasset byggestilen på Krøderen stasjon og er godkjent vernemyndigheten
Krøderen
6. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243959-Toalettbygg2_6623.jpg

Det nye toalettbygget sett fra sør. I bakgrunnen i spor 1 ser vi B65 18836, Co4c 65, F 2019 og Skd 220.182
Krøderen
6. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243960-Vanntaarn_1623.jpg

Vanntårnet på Krøderen har i mange år hatt kun en vanntut for fylling av vann. I løpet av mai har lukkemekanismen for den manglende tuten blitt overhalt og en tut som vi hadde liggende ble montert. Har det ikke blitt flott?
Krøderen
1. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243961-Snarum1_8623.jpg

På Snarum er det blitt drenert rundt bygningen og ny plattform er blitt bygd. Et bilde fra omkring 1910 er blitt brukt som forbilde for utformingen. Det brukes trykkimpregnert plank, som skal oljes med en blanding av linolje og tretjære
Snarum
8. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243962-Snarum2_8623.jpg

Det benyttes smidd spiker ved byggingen av plattformen
Snarum
8. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243963-Snarum3_8623.jpg

Plattform med rekkverk fra sydvest etter at rekkverket er blitt oljet. I sydenden blir det anlagt rampe for universell tilgjengelighet
Snarum
8. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243964-Snarum4_8623.jpg

Den nye plattformen sett mot syd, med nyoljet rekkverk
Snarum
8. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243965-Grina1_6623.jpg

Materialer fra den gamle plattformen på Snarum er blitt lagret på stedet hvor Grina holdeplass var. Det er meningen å benytte disse til gjenoppføring av plattformen som var her i perioden med motorvogndrift på Krøderbanen (1948-1958).
Grina
6. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243966-Grina2_6623.jpg

Grina holdeplass lå helt inntil riksveien og grinden i gjerdet er kommet på plass igjen
grina
6. juni 2023
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt243968-1904-boggiertilCo85_1642023.jpg

To 1904-boggier blitt overhalt i løpet av vinteren og våren. Disse skal etter hvert plasseres under Co 85
Kløftefoss, sør for
16. apr. 2023
foto: Henrik Bauck Backer
Vår og forsommer på Krøderbanen Jan Arne Rødland 11. juni 2023 kl.2307 #373779 (#373770) Vist 821 ganger Lik innlegget
 

Supre greier! Meget interessant. Et par spørsmål:

1: Rekkverket på Snarum, tørker oljen inn slik at ikke reisende risikerer å få olje på seg om/når de lener seg på rekkverket?
(Har dessverre kjedelig erfaring med oljede terrassemøbler, fra leverandør.)

2. Med 225 som trekk-kraft nytter det ikke med 6 boggivogner som med 236. Hjelper man 225 med en Skd bakerst? Hvilke
vogner vil normalt bli brukt?

Og til sist, nå må vi håpe på en meget vellykket sesong.

  Vår og forsommer på Krøderbanen Kristian Ruud Nøkleby 12. juni 2023 kl.0801 #373784 (#373779) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

I hovedtogene til sommeren er det planlagt at består av 21b 225 B65 18836, Ce0 86, C0 65, C0 220, F 2019 og 220c 182 til Vikersund og på Vikersund går kun 225 rundt så til Krøderen går 225 som ekstra forspann Og 220c 182 som forspann lok

    Vår og forsommer på Krøderbanen Jan Arne Rødland 12. juni 2023 kl.1122 #373790 (#373784) Vist 764 ganger Lik innlegget
 

Takker. 225 får i alle fall strekt seg. smiler

Vår og forsommer på Krøderbanen Hans-Ole Sveia 11. juni 2023 kl.2312 #373780 (#373770) Vist 815 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for god og illustrert info! Den er kjempefin!

Det slår meg at teakkledningen på personvogner varierer selv etter oppfriskning. Vogn 18836 fikk HP i 1960 og teaken var nok litt mørk i begynnelsen av 1970-årene. Etter ny puss i 1970-årene var imidlertid teaken både på nr. 18836 (og også 18835) ganske lys. I dag kan teaken på nr. 18836 minne om hvordan teaken så ut på vogn B 22 665 i 1970-årene.

  Vår og forsommer på Krøderbanen Aksel Syftestad Lister 12. juni 2023 kl.0007 #373781 (#373780) Vist 801 ganger Lik innlegget
 

Gleder meg til å besøke Krøderbanen igjen! :-)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Verkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.79 sek
I dag 6804 treff på forum10, og 72685014 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12857 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.