Det har skjedd mye på Krøderbanen i løpet av våren og forsommeren. Dette er et lite forsøk på oppdatering. Mye av det som beskrives er utført av frivillige tilknyttet NJKs driftsavdeling. Imidlertid skal ikke innsatsen til Buskerudmuseet glemmes. Det er de som ivaretar infrastrukturen som spor og bygninger. Samarbeidet mellom NJK og Buskerudmuseet er godt, og vi forsøker å supplere hjelpe hverandre så godt som mulig. Uten dette samarbeidet hadde det ikke vært mulig å oppnå så mye som vi har gjort Co 85: Dette er en vogn som har vært i trafikk på Krøderbanen helt tilbake til veterantogdriften tok til i 1977. Etter hvert ble det klart at boggiene på vognen begynte å bli slitte og trengte vedlikehold. Det sammen gjelder vognens ytre og indre. Det er satt i gang et prosjekt for å oppgradere denne. Til nå er taket innvendig og toalettet blitt malt opp. Plattformtakene utvendig er blitt skrapt og malt og det er blitt overhalt to 1904-boggier. Boggirammene er sadblåst, grunnet og malt, sammen med bremsebommer og annet utstyr i boggiene. Alle foringer og bolter er blitt kontrollert. Foringer og bolter som var slitt mer enn tiltaksgrensen er blitt skiftet. Fjærene har vært en tur til et firma i Örebro i Sverige for kontroll. Noen fjærblader i bolsterfjærene ble skiftet, ellers var de bra. I løpet av våren er boggiene blitt satt sammen igjen. Så fort hjulesatsene er blitt dreid, skal de hjulsettes. Deretter skal de plasseres under Co 85 og justeres slik at det blir korrekte avstander mellom akselkasser og boggiramme, mellom boggi og vognramme og korrekt bufferhøyde. CF 548: På denne er alt utstyret under rammen blitt demontert for vedlikehold. Rammen skal etter planen sandblåses før det overhalte utstyret monteres tilbake. Innvendig har det blitt arbeidet med å fjerne gammel og krakelert maling fra veggene i reisegodsrommet og i himlingene. B65 18836: Denne har vært inne i verkstedet for oppgradering av teakkledningen. Avflakket D2-olje er blitt skrapt vekk, overflaten er blitt slipt, oljet med kinesisk treolje (Jupex) og til sist oljet med Owatrol D2. Resultatet er blitt meget tilfredsstillende. Vognen har ikke vært i drift på noen år, og i forbindelse med årskontrollen ble vognen løftet av boggiene. Disse ble høytrykkvasket før kontroll og oppsmøring. Boggirammene var malingslitte og ble samtidig malt opp. Det gjenstår å påføre akselavstand (2,10 m) CEo 86: På denne er endeplattformene blitt pusset opp. Plattformrekkeverk, grinder, dekke og stigtrinn er blitt malt opp. Innvendig jobbes det med å komplettere toalettrommet slik at dette kan tas i bruk igjen R 12102: Denne har stått på Krøderen i mange år og har fungert som lagervogn for prosjekt BCo 108. Etter hvert har teakkledningen blitt nokså avflakket og stygg. Litt improvisert ble det i begynnelsen av juni iverksatt nedskraping, vasking og påføring av linoljeferniss. Vi bruker dette som et feltforsøk før vi setter i gang med nedskaping og oljing av Co 85. Nytt offentlig toalett på Krøderen stasjon: Ved planovergangen på Krøderen stasjon har det i mange år stått en liten rundt bygning som har inneholdt en kommunal pumpestasjon. Etter hvert ble det klart at bygget var uttjent og måtte erstattes av et nytt. I den forbindelse ble det etablert kontakt mellom kommunen, Buskerudmuseet og Viken fylkeskommune. Resultatet er et nytt bygg tilpasset byggeskikken, og hvor 2/3 av grunnflaten er avsatt til offentlig toalett. Krødsherad kommune fortjener honnør for dette tiltaket Vanntårnet på Krøderen: Så lenge folk kan huske har det kunne vært mulig å fylle vann fra den vestre siden av vanntårnet. I løpet av våren er det østre uttaket blitt overhalt og satt i drift igjen. En "ny" tut er også blitt hengt opp. Om det er den tuten som har hengt der eller kommer fra et annet sted, vet vi ikke. Noen som vet noe? Snarum stasjon: På Snarum stasjon er det blitt drenert rundt bygningen. I den forbindelse måtte treplattformen som var der fjernes. Denne var bygd i museumsbanetiden med brukte materialer. Nå er det blitt bygd ny plattform etter modell av den som var der. Dimensjonene og utformingen av rekkverket er rekonstruert med bakgrunn i gamle fotografier. Det blir benyttet grønnimpregnert plank som blir oljet med blanding av linolje og tretjære. Av miljøhensyn er anskaffelse av kreosotimgregnerte materialer i ferd med å bli forbudt Grina holdeplass: De av plattformmaterialene fra Snarum stasjon som kan gjenbrukes, er blitt lagret på stedet hvor Grina holdeplass lå. Dette er helt inntil riksveien og det er fremdeles åpning i jernbanegjerdet her. Det blir fint å få formidlet perioden med motorvogntrafikk på Krøderbanen ved at plattformen på Grina blir gjenoppført. Fundamentsteinene finnes stadig på stedet Sesongen 2023: Krøderbanens webside har fått ny utforming som skal gjøre det lettere å finne frem. Oppfordrer alle til å sette seg inn i hva som skal skje i løpet av årets sesong og ønsker alle velkommen til å besøke det som må være landets lengste museum Beste hilsen Henrik B.
Lenke: Krøderbanen - tilbud i 2023
Undersiden av rammen på VF 548 etter at alt utstyr er demontert. Rammen skal sandblåses på et senere tidspunkt Kløftefoss, sør for1. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
CF 548 skiftes vekk fra verkstedet. Til høsten og vinteren blir det nye muligheter til å videreføre arbeidene på denne Kløftefoss, sør for1. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
Håndsliping av vognsiden på B65 18836 før påføring av Owatrol D2 Kløftefoss, sør for28. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
B65 18836 på Krøderen stasjon med nyoljet vognkasse. I tillegg er boggiene malt opp Krøderen29. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
Boggi tilhørende B65 18836 blir høytrykkvasket i forbindelse med årskontroll Kløftefoss, sør for13. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
Boggi tilhørende B65 18836 ble malt opp i forbindelse med årskontroll Kløftefoss, sør for14. mai 2023foto: Henrik Bauck Backer
Endepartiene på CEo 86 har fått malt opp plattformrekkverk, grinder og stigtrinn Kløftefoss, sør for11. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
R 12102 har fått skrapt og lakkert en vognside. Denne vognen har en fortid som finkevogn med litra Fd Krøderen6. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Nytt offentlig toalett på Krøderen stasjon. Dette er bygd sammen med en kommunal pumpestasjon for avløpsvann. Det er to toaletter, hvorav et tilpasset rullestolbrukere, og den borteste døren fører inn til pumpestasjonen. Bygningen er tilpasset byggestilen på Krøderen stasjon og er godkjent vernemyndigheten Krøderen 6. juni 2023 foto: Henrik Bauck Backer
Det nye toalettbygget sett fra sør. I bakgrunnen i spor 1 ser vi B65 18836, Co4c 65, F 2019 og Skd 220.182 Krøderen6. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Vanntårnet på Krøderen har i mange år hatt kun en vanntut for fylling av vann. I løpet av mai har lukkemekanismen for den manglende tuten blitt overhalt og en tut som vi hadde liggende ble montert. Har det ikke blitt flott? Krøderen1. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
På Snarum er det blitt drenert rundt bygningen og ny plattform er blitt bygd. Et bilde fra omkring 1910 er blitt brukt som forbilde for utformingen. Det brukes trykkimpregnert plank, som skal oljes med en blanding av linolje og tretjære Snarum8. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Det benyttes smidd spiker ved byggingen av plattformen Snarum8. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Plattform med rekkverk fra sydvest etter at rekkverket er blitt oljet. I sydenden blir det anlagt rampe for universell tilgjengelighet Snarum8. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Den nye plattformen sett mot syd, med nyoljet rekkverk Snarum8. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Materialer fra den gamle plattformen på Snarum er blitt lagret på stedet hvor Grina holdeplass var. Det er meningen å benytte disse til gjenoppføring av plattformen som var her i perioden med motorvogndrift på Krøderbanen (1948-1958). Grina6. juni 2023foto: Henrik Bauck Backer
Grina holdeplass lå helt inntil riksveien og grinden i gjerdet er kommet på plass igjen grina 6. juni 2023 foto: Henrik Bauck Backer
To 1904-boggier blitt overhalt i løpet av vinteren og våren. Disse skal etter hvert plasseres under Co 85 Kløftefoss, sør for16. apr. 2023foto: Henrik Bauck Backer |