Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

"Ringebu er togets endestasjon." ·3 Hans-Ole Sveia 7. nov. 2023 kl.1722* #382745 Vist 2189 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Slik sies det over høytaleren. Her en bildekavalkade om det som skjer mellom et togs ankomst til Ringebu og dets avgang nordover igjen.

Jeg har satt opp kavalkaden ved hjelp av to togpar. Mitt fokus er mer hva som skjer enn kronologien for når de enkelte bilder er tatt. Derfor ser dere både lok El 18.2244 og lok El 18.2245 i aksjon. Håper ikke dette forstyrrer dere.

forstørrt247858-DSC05536B.jpg

Tog 90042 har ankommet Ringebu stasjon og loket står like ved vannstenderen som seg hør og bør. Nå går rett nok lok El 18.2244 også på vannkraft. Toget bestod av lok El 18.2244 og vognene BC 5-3 26046, FR 5-1 21725, B 5-3 26063 og B 5-3 26020.
SJ Norge: El 18 nr. 2244
Tog nr. 90042
Ringebu
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt247859-DSC05537B.jpg

Lok El 18.2244 og vannstenderen. Vannet på Ringebu kan forresten være både til god nytte og til stort besvær. Spørsmålet det kommer an på er hvor vannet er og hva det brukes til og om det er temmet eller ikke.
SJ Norge: El 18 nr. 2244
Tog nr. 90042
Ringebu
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt247860-DSC05586B.jpg

Etter å ha blitt koblet fra, går loket rundt for å sette seg til i motsatt ende av vognstammen. Her er det lok El 18.2245 fra tog 90044 som går rundt vognstammen for retur som tog 90047. Tog 90047 bestod av lok El 18.2245 og vognene B 5-3 26037, B 5-3 26006, FR 5-1 21727 og BC 5-3 26036.
SJ Norge: El 18 nr. 2245
Tog nr. 90044/90047
Ringebu
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt247861-DSC05590B.jpg

Lok El 18.2245 kommer så tilbake i spor 1 for å sette seg til togstammen der. Ingen stopp ved vannstenderen i nordenden av stasjonen...
SJ Norge: El 18 nr. 2245
Tog nr. 90044/90047
Ringebu
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt247862-DSC05549B.jpg

Så er loket kjørt inntil vognstammen og personalet kobler kobbel og ledninger. Tog 90043 bestod av lok El 18.2244 og vognene B 5-3 26020, B 5-3 26063, FR 5-1 21725 og BC 5-3 26046.
SJ Norge: El 18 nr. 2244
Tog nr. 90043
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt247863-DSC05553B.jpg

Så er toget klart for avgang, rett nok noen få minutter etter ruta. Tog 90043 bestod av lok El 18.2244 og vognene B 5-3 26020, B 5-3 26063, FR 5-1 21725 og BC 5-3 26046.
SJ Norge: El 18 nr. 2244
Tog nr. 90043
Ringebu
6. nov. 2023

forstørrt247864-DSC05557B.jpg

Så er toget underveis nordover fra Ringebu. Tog 90043 bestod av lok El 18.2244 og vognene B 5-3 26020, B 5-3 26063, FR 5-1 21725 og BC 5-3 26046.
SJ Norge: El 18 nr. 2244
Tog nr. 90043
Ringebu
6. nov. 2023
foto: Hans-Ole Sveia
Om vannstenderne Bjørn Halling 7. nov. 2023 kl.1848 #382754 (#382745) Vist 2143 ganger Lik innlegget
 

Nei, ikke engang damplokene får vann på Ringebu, dessverre. Da vi skulle til Trondheim med 271 høsten 2021, måtte brannvesenet stille med tankvogn og stor pumpe.

  Om vannstendere H. Lindholm 7. nov. 2023 kl.2320* #382766 (#382754) Vist 2135 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Vannstendere må både vedlikeholdes og brukes jevnlig for å virke.

For mange år siden hadde vi i lengre perioder et damplok stående i lokstallen i Ski, og da brukte vi både vannstenderen og svingskiva mange ganger hver sommer.

Svingskiva klarte seg fint, dessuten ble den også brukt av andre. Vannstenderen måtte vi derimot ta noe vedlikehold på hver vår, og når vi husket det tok vi litt ettersyn på høsten også.
Det er særlig hovedventilen som må brukes jevnlig, eller kan den sette seg fast.
En annen ekstremt viktig ting er at det på det laveste punktet i stigerøret skal være et lite dreneringshull, slik at hele stenderen tømmer seg for vann etter hver bruk. Når den ikke brukes over lengre tid tettes dette hullet av rustflak, og det skal ikke mye til. Det kan da bli stående vann langt opp i stenderen, og når så frosten kommer utpå høsten skjønner de fleste hva som skjer....

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.41 sek
I dag 242 treff på forum10, og 72759042 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12864 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.