Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

MJ i stor stil ·1 Eyolf Berg 23. nov. 2023 kl.1251 #383701 Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Bahnpark Augsburg, jernbanemuseet i Augsburg huser det som med høy grad av troverdighet oppgis å være regionens største MJ-anlegg. Jeg vil tro det gjelder både utstrekning og skala (G-skala, sporvidde 45 mm). Anlegget består av to deler, en "hummer-og kanari"-del dder tydeligvis alt går an. JEg kom i prat med en av dem som jobber der, og fikk en titt inn bak kulissene. Han fortalte om en del fornøyelige episoder med MJ-entusiater som vvar veldig opptatt av at alt skulle være het skalariktig og naturtro, og røpet at alle kommentarer i den retning, blir møtt med et litt overbærende "Ja, und wie so denn?" (Ja, og hva så da?). Her er poenget først og fremsst at det skal være gøy å kjøre tog. Og det var ingen tvil om at både barn og voksne hadde deet moro. Hva gjør det da om et østtysk lok kommer durende med ei slerke bestående av amerikanske og vesttyske personvogner?

 

- eller at et normalsporet (også det østtysk) diesellok durer avgårde med metersporete, sveitsiske vogner?

 

- eller at europeiske normalsportog og amerikanske smalsporlok (914 mm) kjører om hverandre på de samme skinnene?

 

Som bildene viser, var det lite landskap og bygninger på denne delen av anlegget. Her skulle det først og fremst være plass til tog. Litt mer forseggjort var den andre delen, som i sin helhet var viet Rhätische Bahn. Men også her var togene det vesentligste, og skulle noen være uheldig nok til å påpeke at landskapeet er altfor komprimert til å virke natrutro, er svaret igjen: "Ja, und wie so denn?" RhB-delen inneholdt forresten et lite, norsk innslag: To STATOIL tankbiler:

 

Jeg aner ikke om STATOIL noensinne hadde virksomhet i Sveits, men er det så nøye da? Det varmer jo alltid en nordmanns hjerte å se noe fra "gamle nørdst i grendom" i en sammenheng som dette, ikke sant? Et besøk er herved anbefalt! Og billetten gir selvfølgelig adgang til selve jernbanemuseet også. Hvis de klarer å få ordnet transporten, er det meningen at den ene Kosovo-Di3-eren skal få plass der.

Lenke: Mange flere bilder fra Modellbahn im Bahnpark her

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 7174 treff på forum10, og 72398184 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.