Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Bildeforedrag av Andreas Westheimer 6. mars ·9 Svein Julton 29. feb. 2024 kl.1456 #390299 Vist 639 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Bildevisning fra Rjukanbanens siste driftsår, ved Andreas Westheimer.

Lenke: Bildeforedrag av Andreas Westheimer

Bildeforedrag av Andreas Westheimer 6. mars Thomas Markovic 1. mars 2024 kl.1348 #390368 (#390299) Vist 562 ganger Lik innlegget
 

Dette hadde vært et svært interessant foredrag å deltatt på, men det blir for langt unna dessverre. Generelt skulle man gjerne ønsket seg flere foredrag/presentasjoner på nett som man kan delta på. NJK Vestfold har fått til noen slike under pandemien, men jeg tror det kan være interessant for mange. Spesielt i en klubb som NJK med mange interessante temamøter i de ulike avdelingene. Deling over nett kan også bidra til interessante diskusjoner og større samhold.

  Bildeforedrag av Andreas Westheimer 6. mars Bjørn Halling 1. mars 2024 kl.1405 #390370 (#390368) Vist 584 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Støttes!
Vi har diskutert det her en gang tidligere, da kom alle motforestillingene opp med en gang. Men det er ingen tvil om at vi både i NJK og andre organisasjoner av jernbaneinteresserte har foredrag som mange flere enn de fremmøtte kunne ha interresse av å følge. I tillegg til at slike foredrag burde lagres elektronisk.
Utstyret som skal til for å overføre elektronisk, er forholdsvis rimelig. Kostnad er ikke noe hinder for å iverksette dette.

    Bildeforedrag av Andreas Westheimer 6. mars Svein Julton 1. mars 2024 kl.1510 #390384 (#390370) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

En litt lenger story i RA-blad.

Lenke: RA-blad med mer om foredragskvelden

    Opptak og lagring av foredrag i NJK-sammenheng Svein Sando 2. mars 2024 kl.1422 #390428 (#390370) Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Ikke uenig, men det er noen juridiske hensyn som man må ta, men som er overkommelige. I undervisningssammenheng ble dette særlig aktualisert under covid og GDPR har også konsekvenser. Det som må til er omtrent dette:

  1. Foredragsholder må samtykke (helst skriftlig) på både opptak og eventuell senere visning, dvs. for vilkårene for bruk utover selve foredraget.
  2. Publikum må enten samtykke de også på bli filmet, eller (enklere) kameraet må plasseres slik at publikum ikke filmes.

      Opptak og lagring av foredrag i NJK-sammenheng Erik W J 2. mars 2024 kl.1821 #390443 (#390428) Vist 541 ganger Lik innlegget
 

Som foredragsholder vil jeg motsette meg bruk av kamera. Foredrag er en fin presentasjonsmåte hvor en også får inn dialogen, men jeg trives ikke foran kamera og vil da bli ufri i presentasjonen. Beklager.

        Opptak og lagring av foredrag i NJK-sammenheng Andreas Westheimer 2. mars 2024 kl.1836 #390445 (#390443) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

Denne så jeg ikke komme, må jeg innrømme. Men når temaet er brakt på bane, så synes heller ikke jeg at det er noen god ide. Jeg er ikke belemret med sceneskrekk i noen form, men å bli streamet og digitalt distribuert er heller ikke aktuelt for meg.

Hvis derimot Norsk Jernbanemuseum (eller en annen seriøs og samlende aktør) kunne tenke seg å samle noen foredragsholdere på et arrangement en dag eller en helg, synes jeg det kunne være en tanke å forfølge.

        Opptak og lagring av foredrag i NJK-sammenheng Svein Sando 2. mars 2024 kl.1837 #390446 (#390443) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Og det er nemlig saken, at det må den enkelte foredragsholder bestemme selv.

          Opptak og lagring av foredrag i NJK-sammenheng Thomas Markovic 7. mars 2024 kl.0833 #390689 (#390446) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

Liten misforståelse for oppklaring. Jeg snakker i denne sammenhengen om presentasjoner ved bruk av skjermdeling fra PC. Ingen mennesker eller deltakere trenger å filmes eller deles, men ønsker andre eksterne deltakere å dele egen video synes jeg det er en fordel. Som nevnt, NJK Vestfold hadde noen slike presentasjoner under pandemien og det virket helt fint. Debatt/samtaler fikk vi også til.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 1582 treff på forum10, og 72602225 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.