NJK-lokalavdeling Rogaland ble stiftet rundt 1980 ved at et dugnadsmiljø rundt damplok 63a 2770 i lokstallen i Egersund ble formalisert som en lokalavdeling. Omtrent på samme tid tok NSB 87-vognene ut av driften på Flekkefjordbanen. Vognene ble samlet i Stavanger, ved lokstallen Kvaleberg. NJK kjøpte nokså raskt BM 87b 01 og med på kjøpet fulgte 87 05 som reservedelsvogn. Høsten 1981 var det så dugnader på Kvaleberg. 87 05 skulle deleplukkes og alle deler plasseres i en godsvogn.
Her skinner solen en novemberdag i 1981. Nærmest er 87 01 og lengre bak 87 05
Samme motiv som over, bare motsatt vei. 87 05 demonteres for buffere På tomten stod også 87 04 og 02 hensatt. Disse var aldri i bruk på Flekkefjordbanen, men tjente som reservedelsvogner for de andre vognene på banen.
Dette var en veldig vanlig NJK-aktivitet på 70- og 80-tallet. Ikke bare overtok klubben store mengder NSB-materiell, men også reservedeler som ble plassert i godsvogner. Her fylles en godsvogn med deler fra 87 05
Nå er det tidlig januar 1982 og vi har fått lov å komme innendørs med 87 05. Nå har alle vinduene blitt demontert. Vi er i den delen av lokstallen som ble kalt dampstallen. Vi visste godt at NSB ikke brukte sporene her noe særlig og håpte derfor en dag å kunne ha dette som dugnadsbase. Det gikk etter hvert bra. Her ble 87 01 vedlikeholdt, senere ble BF31 650 pusset opp, og etter noen år kom også selve stortyskeren hit. Bak 87 05 skimtes en stortyskertender. Den tilhørte lokstallen og var lager for sand til lokomotivene.
I begynnelsen av mars dukket tre utrangerte vogner opp i Stavanger. De skulle brukes i en katastrofeøvelse. Det var en R1, B10 25007 som sees her og B22 18137. Det var imidlertid aldri aktuelt for NJK-Rogaland å gjøre noe med disse vognene. Til det strakk hverken ressurser eller tid til. Vognene står ved skiftebanegården i Stavanger. |