Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? ·13 Dag Christian Halvorsen 14. mars 2024 kl.1941 #391240 Vist 645 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Først av alt en stor takk til alle som engasjerte seg i spørsmålene om type 69A på dette rommet.

Tittelen på dette innlegget synes kanskje litt sær, men jeg skal forklare. Ved ruteskiftet 23. mai 1971 ble type 69 satt inn mellom Oslo og Ski.

"Tog til alle tider" bind 1 - som bygger på svært etterrettelige kilder - sier at kjøretiden mellom Oslo og Ski da ble redusert til 26 minutter. På den måten greide man seg med to sett og fire minutters snutid på Ski og Oslo Ø ved halvtimesavganger.

Samtidige aviser skriver derimot at kjøretiden skulle være 28 minutter. Dette bekreftes også av Yngvar Hansen i artikkelen "Daglig liv på Vestre linje", publisert i På Sporet nummer 10. desember 1971.

Hansen skriver at med 28 minutter blir snutiden for kort i forhold til halvtimesavganger. Derfor må NSB bruke tre sett i turnusen, og med det falt mye av rasjonaliseringsgevinsten bort.

Hansen skriver imidlertid videre at NSB jobber med å forsterke skinnegangen, slik at kjøretiden kan komme ned i 26 minutter.

Spørsmålet er om noen husker omstendighetene og hvor lenge kjøretiden på eventuelt 28 minutter varte.

1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 14. mars 2024 kl.1955* #391242 (#391240) Vist 639 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

26. Fire minutter snutid i hver ende.
I mange år avgang Oslo Ø / S og Ski 20 og 50 minutter over hel time. Ankomst på -46 og -16. To togsett i turneringen.
Møttes ved Holmlia.
Det er mulig at de brukte tre i en innkjøringsperiode. Møttes bl.a. mellom Greverud og Oppegård.
Gamle togrutetabeller vil gi fasiten på dette.
Husk ellers at Oslo-Lillestrøm er 3 km kortere enn Oslo-Ski. Dessuten generelt høyere kjørehasighet. Dermed lettere å dekke denne med bare to togsett.

1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Thor Bjerke 14. mars 2024 kl.2221 #391248 (#391240) Vist 588 ganger Lik innlegget
 

Hvor i bind 1 finner du 26 minutter? På side 51 står det 28 minutter.
Jeg har ikke RFN fra 1971, men ruten for året etter bekrefter 28 minutter.

  1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Tore Haugen 14. mars 2024 kl.2237* #391249 (#391248) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

I RfN fra juli 1971 er kjøretiden 28 minutter i begge retninger. Fra Oslo Ø på minuttall 20 og 50 og fra Ski 05 og 35.
I RfN fra juli 1974 er kjøretiden redusert til 26 minutter og avganger 20 og 50 fra både Oslo Ø og Ski. Har ikke sett på 1973, så om endringen har skjedd tidligere enn ruteendringen i 1974 vet jeg ikke.

    1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Per H 15. mars 2024 kl.0633 #391256 (#391249) Vist 596 ganger Lik innlegget
 

Kjøretiden var 28 minutter i 1972/73 også (kilde: grafisk rutebok 121).

Den ble sannsynligvis satt ned til 26 minutter ved ruteskiftet i 1973, da fem togsett ble overført til Drammen distrikt.

      1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 15. mars 2024 kl.0717* #391258 (#391256) Vist 611 ganger Lik innlegget
 

26 minutter fortsatte et godt stykke inn på 1980-tallet. I dag bruker togene mye mer tid.
Tog 2828 har f.eks. 35 minutter fra avgang Ski til anlomst Oslo S.
Ett underveisstopp mer, 12 mot 11. 69-sertene har fått mellomvogner og dessuten startsperre mot dørkontroll. Dessuten er det innført ATC.

      1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Finn Halling 15. mars 2024 kl.0851 #391260 (#391256) Vist 644 ganger Lik innlegget
 

Jeg har strekningsvise rutetabeller fra 1970-tallet, utgitt av RfN. I tabellene som gjelder i tiden 28. mai - 30. september 1972 og 1. oktober 1972 - 2. juni 1973 fremgår at kjøretiden var 28 minutter. I tabellen for 3. juni - 29. september 1973 fremgår at kjøretiden var 26 minutter. Og slik var det resten av 1970-tallet.

        1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1016 #391263 (#391260) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

RfN nr 7/1980 utgitt 28. september har 26 min kjøretid Oslo S - Ski, begge retninger.

Terje

          1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 15. mars 2024 kl.1030* #391264 (#391263) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

Fortsatte sånn ytterligere noen år. Noen avganger ble dessuten forlenget til Vestby. Dermed måtte noen Ski-lokaltog stå over og vente en halv time på Ski når det kom inn tog fra Vestby. Osv.

            Ski-lokalen til Vestby Per H 15. mars 2024 kl.1048 #391267 (#391264) Vist 600 ganger Lik innlegget
 

Forlengelsen av en del tog til Vestby ser ut til å ha skjedd allerede i 1975, dvs. da det igjen ble flere 69-sett tilgjengelig. Kilde: Grafisk rutebok nr. 124.

            1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1140* #391275 (#391264) Vist 602 ganger Lik innlegget
 

Roar skrev: "Fortsatte sånn ytterligere noen år"

Det kan være, men ikke så mange år:
- Bekkelaget hlp: Nedlagt 1983 - det var vel kun gunstig
- Vevelstad hlp: Etablert 1985
- Rosenholm hlp: Etablert 1988
Om jeg husker rett.

Men 2-vogns type 69A hadde en ellevill akselerasjon til tog å være. Husker en kveldsreise i litt forsinket lokaltog Oslo - Lillestrøm: mindre enn 8,5 min fra avgang Oslo S til stopp på Grorud stasjon med stopp Bryn, Alna & Nyland.

Terje

              1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 15. mars 2024 kl.1148* #391276 (#391275) Vist 606 ganger Lik innlegget
 

69B og tovogns 69C var like kjappe.
Aller kjapoest når de ble kjørt i "manuell". Enda kraftigere pådrag enn hva automatikken gav.

Kunne begynne oppsjalting og aksellerasjon uten å vente på dørkontroll. Rett opp i full hastighet uten å måtte ta hensyn til å få med seg ATC-baliser.
Kjappere lokaltog enn disse får vi aldri oppleve igjen. Det eneste som sinket disse togene var når det gikk 69B med endørs-vogn og det var mye folk av og på.

1971 Oslo-Ski - oppsummert Dag Christian Halvorsen 15. mars 2024 kl.1948 #391330 (#391240) Vist 484 ganger Lik innlegget
 

Utrolig bra at så mange har engasjert seg i denne saken. En stor takk til dere alle. Jeg har definitivt kommet videre i mine studier av idriftsettelsen av type 69A.

Først til Thor og referansen til «Tog til alle tider» bind 2: På side 401 står det: reisetiden forkortes til 26 minutter, som med 4 minutters snutid gjør at det greier seg med to togsett i turneringen.

Selv om dette i prinsippet viste seg å være feil, så er jeg ganske sikker på at opplysningen stammer fra NSBs opprinnelige planer.

Stor takk til Tore, Per og Finn som har tatt seg bryet med å sjekke rutetider fra den gang. Jeg har uheldigvis selv noen hull i ruteboksamlingen min i første halvdel av 70-tallet.

I og med at endringen fra 28 til 26 minutter kom ved ruteskiftet i 1973, har vi kanskje også her en delforklaring på hvorfor 69A ikke kom til Drammenbanen før i 1973, og ikke i løpet av 1971, som NSB egentlig hadde planlagt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 9936 treff på forum10, og 72588337 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.