Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Omformervogner ·18 Thor Bjerke 16. mars 2024 kl.2116 #391397 Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Jeg har fått et spørsmål fra Sverige om hvor disse svenske omformervognene er fotografert. Vi ser en motorvogn type 62 i bakgrunnen på ett av bildene, noe som tyder på Drammenbanen. Filipstad?

Lenke: Foto av omformervogner

Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2132 #391398 (#391397) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

Dette tror jeg må være Oslo V.

Omformervogner Roar 16. mars 2024 kl.2226 #391403 (#391397) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg tror at Filipstad er korrekt. Både kontaktledningsåkene og at det er mange spor tett og lagt parallelt tyder på dette.

Omformervogner Bjørn Halling 16. mars 2024 kl.2253 #391406 (#391397) Vist 773 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig med alle parter her. Bilde nr. 2 må være på Oslo V. Øvrige bilder, i den grad det er noen detaljer det går an å stedfeste, må være fra Filipstad.

  Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2355* #391409 (#391406) Vist 768 ganger Lik innlegget
 

Minst to av bildene er ifra Oslo V. På bilde JMF016154 står omformeren på Havnebane-sporet, og vi ser muren til Akers mekaniske. Noen slik mur ser en ikke på Filipstad. På bilde JMF016156 ser vi mot der skiftepersonalet holdt til på Oslo V.

    Omformervogner H. Lindholm 17. mars 2024 kl.0014* #391411 (#391409) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Bilde JMF016155 og JMF016156 er tatt på samme sted. Det er de samme gjenstandene ved siden av vognen og samme mønster i snøen.
Antagelig står vognene også her på Havnebanesporet. Bildene er kanskje tatt i forbindelse med transport over Havnebanen?

      Omformervogner Hans-Ole Sveia 17. mars 2024 kl.0029 #391412 (#391411) Vist 763 ganger Lik innlegget
 

Både JMF016155 og NF.WB50926 må være fotografert på samme sted. Se motorvogn type 102 (type 62) i bakgrunnen.

        Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0814* #391414 (#391412) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Det er samme bilde, tatt av Wilse med hans nr. 50926.

          Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0815 #391415 (#391414) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Takk til alle for rask stedfesting!

  Roterende omformer Roar 16. mars 2024 kl.2351* #391410 (#391406) Vist 793 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Korrekt betegnelse er for øvrig Roterende omformer. Ikke rullende omformer, som bildene er merket.
Omformervognene står stille når de er i ordinær drift. De ruller ikke av gårde.

    Noen kan rulle, andre står stille Nils Chr Hagen 17. mars 2024 kl.1923* #391433 (#391410) Vist 722 ganger Lik innlegget
 

Det finnes (fantes) roterende omformere som alltid sto stille, dvs de var permanent installert. Var det ikke en slik da Bratsbergbanen ble elektrisk?

      Omformervogner Jan Arne Rødland 17. mars 2024 kl.1822* #391445 (#391433) Vist 764 ganger Lik innlegget
 

Omformervognene kan rulle under transport til installasjonsstedet men i bruk står de stille.
Med tilkoblingen til høyspentnettet er det nok praktisk at omformeren har en fast plass.
At gamle omformere ikke kunne rulle må ha vært strevsomt for å få dem dit de skulle stå.

Nå er det lenge siden jeg har reist med tog den veien men, slik jeg husker det, står det to
omformere like sør for Holmlia stasjon, på østsiden av sporet. Det er ikke veksler i sporet,
det legges nok bare inn når en omformer skal skiftes ut hvoretter vekselen fjernes igjen.

        Homlia omformer Kjetil Ryen 4. apr. 2024 kl.1538* #391559 (#391445) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Mens jeg var timelærer på Høgskolen i Østfold (Valaskjold i Sarpsborg, senere i Fredrikstad, fra 2005-2010) og senere på NMBU på Ås (2013-2016) hadde vi befaring med elkraftklassen til Smørbekk statiske omformer og Holmlia omformer som har to mobile omformerstasjoner. Disse er mobile og ikke rullende som er et merkelig uttrykk for disse omformer og transformatorvognene.

På Holmlia stod det ved siste befaring (antagelig i 2016) også en statisk omformer i konterinerutførelse, med installasjonen ser rimelig permanent ut.

Jernbanens strømforsyning er interessant og en av mine oppgaver da jeg underviste på Valaskjold var å sende studentene ned på brua før Sarpsborg stasjon og beskrive og forklare sugetransformatoren med (der) dobbelt sett isolerte skinneskjøter (med midtpunktet på sugetransformatoren til midskinna) og bruk av forbikoblingsledningen. Studentene fikk bruke Jernbaneverkets internettsider og ga stort sett gode svar. Et av spørsmålene var hvorfor noen administrasjoner bruker en annen omsetning enn 1:1 på sugetransformatoren og selvsagt hvorfor det var to isolerte skinneskjøter.

Det blir jo ofte svært mye innlegg om operatørenes rullende materiell her på bloggen så for meg kunne flere innlegg om jernbanens tekniske anlegg være av interesse. ...og her er det snakk om rullende materiell og ikke mobilt materiell....

      Sokna kraftverk ved Lundamo Terje Andersen 17. mars 2024 kl.1834 #391446 (#391433) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

Leverer banestrøm til jernbanen. Der tror jeg ikke det er noen omformervogn.

Terje

        Stasjonære omformeraggregater Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.1945 #391450 (#391446) Vist 715 ganger Lik innlegget
 

Bane NOR Energi har i dag stasjonære (fastmonterte) roterende omformere i Alnabru- (omf 1) og i Lundamo omformerstasjon (omf. 1 og 2). I sistnevnte står de to omformeraggregatene inne i maskinsalen i Sokna kraftverk.

      Noen kan rulle, andre står stille Morten Tranøy 17. mars 2024 kl.1950 #391451 (#391433) Vist 695 ganger Lik innlegget
 

Alle omformerne som ble montert ifb elektrifisering av Tinnos- og Rjukanbanen var fast installerte omformere.

Ellers var det stasjonære omformere ved Alnabru (1 fortsatt), Lillestrøm, Kjosfossen, Voss og sikkert noen jeg ikke kommer på i farten.

        Ski omformer hadde to fast monterte omformere Kjetil Ryen 19. mars 2024 kl.1226* #391557 (#391451) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Ski omformer (revet) hadde to fast monterte omformere, begge levert fra Siemens mener jeg.

      Bratsberg- og Tinnosbanens strømforsyning Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.2015 #391455 (#391433) Vist 713 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Bratsbergbanen ble elektrifisert da fjernledningen fra Skollenborg og Hakavik kraftstasjon ble bygget fram til Nordagutu i 1936. Her ble det etablert en trafostasjon og spenningen transformert ned fra 55kV til 15kV ut til kontaktledningen.

Fra før var Tinnosbanen (Notodden-Tinnoset) blitt elektrifisert i 1911. Strømforsyningen til Tinnosbanen ble levert av to stasjonære roterende omformere, plassert i Svelgfoss kraftstasjon, som leverte 10kV. Senere ble omformerne i Svelgfoss faset ut og Tinnosbanen ble elektrisk sammenkoblet på Notodden med Bratsbergbanen. Spenningen ble da hevet til 15kV. Er det noen som vet når dette skjedde?

I 1954 ble Nordagutu omformerstasjon satt i drift, og som bidro til ytterligere forsterkning av strømforsyningen.

forstørrt251414-IMG_2104.jpg

Nordagutu trafostasjon. Fjernledningen (55kV, 16 2/3Hz) fra Skollenborg og Hakavik kommer inn her og fortsetter videre til Neslandsvatn trafostasjon.
Nordagutu
17. mar. 2024
foto: Simen P. Aasheim
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.45 sek
I dag 2018 treff på forum10, og 72580419 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.