Omformervogner ·18
Thor Bjerke 16. mars 2024 kl.2116 #391397 Vist 848 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har fått et spørsmål fra Sverige om hvor disse svenske omformervognene er fotografert. Vi ser en motorvogn type 62 i bakgrunnen på ett av bildene, noe som tyder på Drammenbanen. Filipstad? Lenke: Foto av omformervogner |
|
Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2132 #391398 (#391397) Vist 786 ganger
Lik innlegget |
| Dette tror jeg må være Oslo V. |
|
Omformervogner Roar 16. mars 2024 kl.2226 #391403 (#391397) Vist 769 ganger
Lik innlegget |
| Ja, jeg tror at Filipstad er korrekt. Både kontaktledningsåkene og at det er mange spor tett og lagt parallelt tyder på dette. |
|
Omformervogner Bjørn Halling 16. mars 2024 kl.2253 #391406 (#391397) Vist 773 ganger
Lik innlegget |
| Jeg er enig med alle parter her. Bilde nr. 2 må være på Oslo V. Øvrige bilder, i den grad det er noen detaljer det går an å stedfeste, må være fra Filipstad. |
|
Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2355* #391409 (#391406) Vist 768 ganger
Lik innlegget |
| Minst to av bildene er ifra Oslo V. På bilde JMF016154 står omformeren på Havnebane-sporet, og vi ser muren til Akers mekaniske. Noen slik mur ser en ikke på Filipstad. På bilde JMF016156 ser vi mot der skiftepersonalet holdt til på Oslo V. |
|
Omformervogner H. Lindholm 17. mars 2024 kl.0014* #391411 (#391409) Vist 772 ganger
Lik innlegget |
| Bilde JMF016155 og JMF016156 er tatt på samme sted. Det er de samme gjenstandene ved siden av vognen og samme mønster i snøen. Antagelig står vognene også her på Havnebanesporet. Bildene er kanskje tatt i forbindelse med transport over Havnebanen? |
|
Omformervogner Hans-Ole Sveia 17. mars 2024 kl.0029 #391412 (#391411) Vist 763 ganger
Lik innlegget |
| Både JMF016155 og NF.WB50926 må være fotografert på samme sted. Se motorvogn type 102 (type 62) i bakgrunnen. |
|
Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0814* #391414 (#391412) Vist 749 ganger
Lik innlegget |
| Det er samme bilde, tatt av Wilse med hans nr. 50926. |
|
Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0815 #391415 (#391414) Vist 772 ganger
Lik innlegget |
| Takk til alle for rask stedfesting! |
|
Roterende omformer Roar 16. mars 2024 kl.2351* #391410 (#391406) Vist 793 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Korrekt betegnelse er for øvrig Roterende omformer. Ikke rullende omformer, som bildene er merket. Omformervognene står stille når de er i ordinær drift. De ruller ikke av gårde. |
|
Noen kan rulle, andre står stille Nils Chr Hagen 17. mars 2024 kl.1923* #391433 (#391410) Vist 722 ganger
Lik innlegget |
| Det finnes (fantes) roterende omformere som alltid sto stille, dvs de var permanent installert. Var det ikke en slik da Bratsbergbanen ble elektrisk? |
|
Omformervogner Jan Arne Rødland 17. mars 2024 kl.1822* #391445 (#391433) Vist 764 ganger
Lik innlegget |
| Omformervognene kan rulle under transport til installasjonsstedet men i bruk står de stille. Med tilkoblingen til høyspentnettet er det nok praktisk at omformeren har en fast plass. At gamle omformere ikke kunne rulle må ha vært strevsomt for å få dem dit de skulle stå. Nå er det lenge siden jeg har reist med tog den veien men, slik jeg husker det, står det to omformere like sør for Holmlia stasjon, på østsiden av sporet. Det er ikke veksler i sporet, det legges nok bare inn når en omformer skal skiftes ut hvoretter vekselen fjernes igjen. |
|
Homlia omformer Kjetil Ryen 4. apr. 2024 kl.1538* #391559 (#391445) Vist 615 ganger
Lik innlegget |
| Mens jeg var timelærer på Høgskolen i Østfold (Valaskjold i Sarpsborg, senere i Fredrikstad, fra 2005-2010) og senere på NMBU på Ås (2013-2016) hadde vi befaring med elkraftklassen til Smørbekk statiske omformer og Holmlia omformer som har to mobile omformerstasjoner. Disse er mobile og ikke rullende som er et merkelig uttrykk for disse omformer og transformatorvognene. På Holmlia stod det ved siste befaring (antagelig i 2016) også en statisk omformer i konterinerutførelse, med installasjonen ser rimelig permanent ut. Jernbanens strømforsyning er interessant og en av mine oppgaver da jeg underviste på Valaskjold var å sende studentene ned på brua før Sarpsborg stasjon og beskrive og forklare sugetransformatoren med (der) dobbelt sett isolerte skinneskjøter (med midtpunktet på sugetransformatoren til midskinna) og bruk av forbikoblingsledningen. Studentene fikk bruke Jernbaneverkets internettsider og ga stort sett gode svar. Et av spørsmålene var hvorfor noen administrasjoner bruker en annen omsetning enn 1:1 på sugetransformatoren og selvsagt hvorfor det var to isolerte skinneskjøter. Det blir jo ofte svært mye innlegg om operatørenes rullende materiell her på bloggen så for meg kunne flere innlegg om jernbanens tekniske anlegg være av interesse. ...og her er det snakk om rullende materiell og ikke mobilt materiell.... |
|
Sokna kraftverk ved Lundamo Terje Andersen 17. mars 2024 kl.1834 #391446 (#391433) Vist 744 ganger
Lik innlegget |
| Leverer banestrøm til jernbanen. Der tror jeg ikke det er noen omformervogn. Terje |
|
Stasjonære omformeraggregater Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.1945 #391450 (#391446) Vist 715 ganger
Lik innlegget |
| Bane NOR Energi har i dag stasjonære (fastmonterte) roterende omformere i Alnabru- (omf 1) og i Lundamo omformerstasjon (omf. 1 og 2). I sistnevnte står de to omformeraggregatene inne i maskinsalen i Sokna kraftverk. |
|
Noen kan rulle, andre står stille Morten Tranøy 17. mars 2024 kl.1950 #391451 (#391433) Vist 695 ganger
Lik innlegget |
| Alle omformerne som ble montert ifb elektrifisering av Tinnos- og Rjukanbanen var fast installerte omformere. Ellers var det stasjonære omformere ved Alnabru (1 fortsatt), Lillestrøm, Kjosfossen, Voss og sikkert noen jeg ikke kommer på i farten. |
|
Ski omformer hadde to fast monterte omformere Kjetil Ryen 19. mars 2024 kl.1226* #391557 (#391451) Vist 572 ganger
Lik innlegget |
| Ski omformer (revet) hadde to fast monterte omformere, begge levert fra Siemens mener jeg. |
|
Bratsberg- og Tinnosbanens strømforsyning Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.2015 #391455 (#391433) Vist 713 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Bratsbergbanen ble elektrifisert da fjernledningen fra Skollenborg og Hakavik kraftstasjon ble bygget fram til Nordagutu i 1936. Her ble det etablert en trafostasjon og spenningen transformert ned fra 55kV til 15kV ut til kontaktledningen.
Fra før var Tinnosbanen (Notodden-Tinnoset) blitt elektrifisert i 1911. Strømforsyningen til Tinnosbanen ble levert av to stasjonære roterende omformere, plassert i Svelgfoss kraftstasjon, som leverte 10kV. Senere ble omformerne i Svelgfoss faset ut og Tinnosbanen ble elektrisk sammenkoblet på Notodden med Bratsbergbanen. Spenningen ble da hevet til 15kV. Er det noen som vet når dette skjedde?
I 1954 ble Nordagutu omformerstasjon satt i drift, og som bidro til ytterligere forsterkning av strømforsyningen.
Nordagutu trafostasjon. Fjernledningen (55kV, 16 2/3Hz) fra Skollenborg og Hakavik kommer inn her og fortsetter videre til Neslandsvatn trafostasjon. Nordagutu 17. mar. 2024 foto: Simen P. Aasheim |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |