Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Svensk analyse av jernbanen ·10 Erik W J 28. mars 2024 kl.2040 #392285 Vist 697 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Kan så avgjort leses:

Lenke: Svensk analyse av jernbanen i dag

Svensk analyse av jernbanen Stein Olav Hohle 29. mars 2024 kl.2135 #392349 (#392285) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

Interessant og med gode analyser.

  Svensk analyse av jernbanen Carl Frederik Thorsager 30. mars 2024 kl.0734 #392361 (#392349) Vist 488 ganger Lik innlegget
 

Svært enig. Tenk om økonomene noen sekunder hadde klart å vende blikket bort fra kortsiktig økonomisk gevinst. Men det er visst helt umulig. Totalt uansvarlig, mener nå jeg...

    Svensk analyse av jernbanen Finn Halling 30. mars 2024 kl.1116 #392374 (#392361) Vist 437 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Når sant skal sies, så er jernbanen i enhver henseende et politisk ansvar. Og alle krav og bevilgninger er resultat av politiske beslutninger og prioriteringer. Jeg vet ikke hvor mange av politikerne som er økonomer (antakelig ikke så mange, fordi politiske verv er dårlig betalt). Hvorfor da peke på den navnløse gruppen "økonomene" - hvorfor ikke heller peke på politikerne? Hvorfor skal de slippe unna ansvaret?

Noe uklart er det også hva slags økonomer det siktes til; er det husøkonomer, markedsøkonomer, bedriftsøkonomer, siviløkonomer, sosialøkonomer, samfunnsøkonomer eller ...?

      Svensk analyse av jernbanen Svein Julton 30. mars 2024 kl.1327 #392395 (#392374) Vist 456 ganger Lik innlegget
 

...er det ikke "blåruss" vi vanlige legfolk kaller dem, økonomene altså?

        Svensk analyse av jernbanen Finn Halling 30. mars 2024 kl.1358 #392399 (#392395) Vist 464 ganger Lik innlegget
 

Blåruss blir man etter endt videregående, eller gymnas som det het før. Jeg var selv blåruss i 1974. Man kan fint være økonom uten å ha vært blåruss ... eller omvendt.

Jeg kan ikke se noen grunn til å skamme seg over å ha vært blåruss. Like lite som det gir noen mening å gi blårussen eller økonomene skylden for alt man ikke liker eller ikke forstår (det er som oftest det siste, faktisk).

          Blåruss og annen russ Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1424 #392402 (#392399) Vist 506 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Et av de nedsettende begrepene vi godt kan kvitte oss med er "blåruss".

I sin tid var det russedressfargen for de elevene som gikk ut handelsgymnasene eller treårig studieretning for handels- og kontorfag - økonomi og regnskapslinjen, muligens også markedsføringslinjen, men ikke kontor og administrasjon.

Reform '94 (det er 30 år siden) gjorde slutt på den inndelingen. I dag er økonomiske fag en del av programfagtilbudet hos de skolene som har studieforberedende fag.

Mer praktiske økonomifag som regnskapsføring er gått over til yrkesfagene og studieretningen for salg, service og reiseliv.

Valget av russedressfarger i dag er en motesak. De som synes at blåfargen er fin, velger den, selv om de kanskje har full pakke realfag; fysikk, matematikk og teknologi og forskningslære.

(Og artig nok, dagens 19-åringer har ingen begreper om at "blåruss" i enkelte miljøer er et skjellsord).

            Blåruss og annen russ Erik W J 30. mars 2024 kl.1612 #392412 (#392402) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

"Blåruss" i overført betydning tror jeg ikke lenger er noe egnet uttrykk. Årsaken er at vi har ulik oppfatning av hva det betyr. Noen mener økonomer, mens andre - meg inkludert - bruker det om folk som bruker økonomi som målestokk på 'alt'.

Selv om det er fristende i blant er det ugreit å kategorisere folk som mener annerledes enn en selv.

            Blåruss og annen russ Stein Olav Hohle 30. mars 2024 kl.1740 #392425 (#392402) Vist 470 ganger Lik innlegget
 

Når man omtaler blåruss i negativ forstand så tenker man vel på økonomer i en ledelsesfunksjon som ser seg blind på tallene og har lite kunnskap om hvorfor det har blitt som det har blitt.

    Svensk analyse av jernbanen Erik W J 30. mars 2024 kl.1620 #392415 (#392361) Vist 396 ganger Lik innlegget
 

"Tenk om økonomene noen sekunder hadde klart å vende blikket bort fra kortsiktig økonomisk gevinst."

Nokså enig bortsett ifra at jeg vil erstatte økonomene med folk. Det er vel så mange andre enn økonomer som har kortsiktige økonomiske motiver.

Økonomi er viktig, men jeg savner langsiktige vurderinger av endringene. "Å spare seg til fant" er et godt, men undervurdert norsk uttrykk.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 2313 treff på forum10, og 72233947 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.