Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder    

En Sira-klassiker fra 1982 ·11 Dag Christian Halvorsen 2. apr. 2024 kl.1216 #392572 Vist 1034 ganger Likt av 16 Lik innlegget
 

0125 Et 74 Sira st 6.6.1982

Bilder som dette fra Sira finnes det en god del av, både med type 87 og som her type 89 med korresponderende tog til og fra Flekkefjord.

Datoen er søndag 6. juni 1982, tidlig ettermiddag. El 13.2142 er underveis med "Stavangerekspressen" fra Stavanger til Oslo. Motorvognen fra Flekkefjord har kommet med en god del reisende som skal videre østover.

En Sira-klassiker fra 1982 Thor Bjerke 2. apr. 2024 kl.1237 #392573 (#392572) Vist 969 ganger Lik innlegget
 

Og til høyre står en av de gamle Bo2a-vognene med ni kupeer, ombygd til losjivogn. Nå er det vel en slik på Kløftefoss.

  En Sira-klassiker fra 1982 Erik Synstad 2. apr. 2024 kl.1344 #392575 (#392573) Vist 934 ganger Lik innlegget
 

Her ser vi det gamle spor 1 som er revet og fylt igjen. Plattformkanten er flyttet ut til det gamle spor 2. Og vi ser Linjegods bua med rampe. Den er også borte. Mange gode minner fra Sira, den gang

    En Sira-klassiker fra 1982 Bjørn Halling 2. apr. 2024 kl.2106 #392590 (#392575) Vist 852 ganger Lik innlegget
 

Og den sporombygningen medførte at det ikke lengre er mulig å kjøre fra Flekkefjordbanen til plattform, uten å komme inn i Sørlandsbanens togspor. Noe som er en åpenbar ulempe hvis det en gang i fremtiden skal kjøres museumstog på Flekkefjordbanen.

      En Sira-klassiker fra 1982 Rune Vindholmen 4. apr. 2024 kl.1555 #392683 (#392590) Vist 700 ganger Lik innlegget
 

Ombyggingen av Sira stasjon medførte ett spor mindre til plattform, og dermed mindre kapasitet for persontog. Men problemstillingen med kjøring til og fra Flekkefjordbanen i forhold til trafikken på Sørlandsbanen hadde vært den samme om stasjonen ikke hadde blitt ombygd. Før ombyggingen kunne man heller ikke kjøre fra Flekkefjord til daværende spor 1 på Sira uavhengig av de andre togsporene på stasjonen.

        En Sira-klassiker fra 1982 Dag Christian Halvorsen 4. apr. 2024 kl.1634 #392688 (#392683) Vist 724 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er helt rett, som du skriver Rune, det var ingen direkte forbindelse mellom det gamle spor 1 på Sira og Flekkefjordbanen. Også fra spor 1 måtte togene ta en sving innom spor 2 for å komme ut på Flekkefjordbanen.

Bildet under viser det tydelig.

0134 Togene 74 og 754 Sira 04.061988

          Det gamle stillverkstablået Jon Einar Vistad 7. apr. 2024 kl.2224 #392926 (#392688) Vist 570 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

...fra før ombyggingen

forstørrt251926-2008-12-22011b.jpg

NSI Stillverktablå Sira
22. des. 2008
foto: Jon Einar Vistad
  En Sira-klassiker fra 1982 Henrik B. Backer 2. apr. 2024 kl.1947 #392589 (#392573) Vist 916 ganger Lik innlegget
 

På Kløftefoss finnes 330 og 331 og på Notodden 913. På sikt er det mulig å rekonstruere en slik vogn


Beste hilsen Henrik B

    En Sira-klassiker fra 1982 H. Lindholm 2. apr. 2024 kl.2243 #392594 (#392589) Vist 860 ganger Lik innlegget
 

På Kløftefoss fantes også 340, men den ble hugget etter at det ble konstatert at den var totalt gjennomsyret med hussopp. Dessuten var den praktisk talt helt uten andre originale deler enn stenderverk og ramme.
Ombyggingen til losjivogn var gjort på enkleste måte og helt uten tanke på veggventilasjon, så der hadde både hussoppen og andre uhumskheter kost seg i årevis. Man kan lure på hvor helsebringende det var å bo i den.

Vognen på bildet er så vidt jeg kan se ingen av de nevnte.

      Losjivogn Lars Myrvang 5. apr. 2024 kl.2128 #392794 (#392594) Vist 642 ganger Lik innlegget
 

Er noen av disse gamle losjivognene fortsatt i bruk, enten stasjonært, eller ute og ruller?

        Losjivogn Henrik B. Backer 10. apr. 2024 kl.1443 #393077 (#392794) Vist 443 ganger Lik innlegget
 

Så vidt jeg vet fantes det fem losjivogner av denne typen; 330, 331, 338, 339 og 340

Av disse finnes 330 og 331 på Kløftefoss som mulige emner for restaurering, 338 ble hugget på vst Grorud for flere år siden, 339 er losjivogn for NJK-Notodden og 340 ble hugget på Kløftefoss for noen år siden


Beste hilsen Henrik B.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 22474 treff på forum10, og 72675568 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12856 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.