En Sira-klassiker fra 1982 ·11
Dag Christian Halvorsen 2. apr. 2024 kl.1216 #392572 Vist 1034 ganger Likt av 16
Lik innlegget |
|
Bilder som dette fra Sira finnes det en god del av, både med type 87 og som her type 89 med korresponderende tog til og fra Flekkefjord. Datoen er søndag 6. juni 1982, tidlig ettermiddag. El 13.2142 er underveis med "Stavangerekspressen" fra Stavanger til Oslo. Motorvognen fra Flekkefjord har kommet med en god del reisende som skal videre østover. |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Thor Bjerke 2. apr. 2024 kl.1237 #392573 (#392572) Vist 969 ganger
Lik innlegget |
| Og til høyre står en av de gamle Bo2a-vognene med ni kupeer, ombygd til losjivogn. Nå er det vel en slik på Kløftefoss. |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Erik Synstad 2. apr. 2024 kl.1344 #392575 (#392573) Vist 934 ganger
Lik innlegget |
| Her ser vi det gamle spor 1 som er revet og fylt igjen. Plattformkanten er flyttet ut til det gamle spor 2. Og vi ser Linjegods bua med rampe. Den er også borte. Mange gode minner fra Sira, den gang |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Bjørn Halling 2. apr. 2024 kl.2106 #392590 (#392575) Vist 852 ganger
Lik innlegget |
| Og den sporombygningen medførte at det ikke lengre er mulig å kjøre fra Flekkefjordbanen til plattform, uten å komme inn i Sørlandsbanens togspor. Noe som er en åpenbar ulempe hvis det en gang i fremtiden skal kjøres museumstog på Flekkefjordbanen. |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Rune Vindholmen 4. apr. 2024 kl.1555 #392683 (#392590) Vist 700 ganger
Lik innlegget |
| Ombyggingen av Sira stasjon medførte ett spor mindre til plattform, og dermed mindre kapasitet for persontog. Men problemstillingen med kjøring til og fra Flekkefjordbanen i forhold til trafikken på Sørlandsbanen hadde vært den samme om stasjonen ikke hadde blitt ombygd. Før ombyggingen kunne man heller ikke kjøre fra Flekkefjord til daværende spor 1 på Sira uavhengig av de andre togsporene på stasjonen. |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Dag Christian Halvorsen 4. apr. 2024 kl.1634 #392688 (#392683) Vist 724 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Det er helt rett, som du skriver Rune, det var ingen direkte forbindelse mellom det gamle spor 1 på Sira og Flekkefjordbanen. Også fra spor 1 måtte togene ta en sving innom spor 2 for å komme ut på Flekkefjordbanen. Bildet under viser det tydelig.
|
|
Det gamle stillverkstablået Jon Einar Vistad 7. apr. 2024 kl.2224 #392926 (#392688) Vist 570 ganger Likt av 5
Lik innlegget |
| ...fra før ombyggingen
NSI Stillverktablå Sira 22. des. 2008 foto: Jon Einar Vistad |
|
En Sira-klassiker fra 1982 Henrik B. Backer 2. apr. 2024 kl.1947 #392589 (#392573) Vist 916 ganger
Lik innlegget |
| På Kløftefoss finnes 330 og 331 og på Notodden 913. På sikt er det mulig å rekonstruere en slik vogn Beste hilsen Henrik B
|
|
En Sira-klassiker fra 1982 H. Lindholm 2. apr. 2024 kl.2243 #392594 (#392589) Vist 860 ganger
Lik innlegget |
| På Kløftefoss fantes også 340, men den ble hugget etter at det ble konstatert at den var totalt gjennomsyret med hussopp. Dessuten var den praktisk talt helt uten andre originale deler enn stenderverk og ramme. Ombyggingen til losjivogn var gjort på enkleste måte og helt uten tanke på veggventilasjon, så der hadde både hussoppen og andre uhumskheter kost seg i årevis. Man kan lure på hvor helsebringende det var å bo i den. Vognen på bildet er så vidt jeg kan se ingen av de nevnte. |
|
Losjivogn Lars Myrvang 5. apr. 2024 kl.2128 #392794 (#392594) Vist 642 ganger
Lik innlegget |
| Er noen av disse gamle losjivognene fortsatt i bruk, enten stasjonært, eller ute og ruller? |
|
Losjivogn Henrik B. Backer 10. apr. 2024 kl.1443 #393077 (#392794) Vist 443 ganger
Lik innlegget |
| Så vidt jeg vet fantes det fem losjivogner av denne typen; 330, 331, 338, 339 og 340 Av disse finnes 330 og 331 på Kløftefoss som mulige emner for restaurering, 338 ble hugget på vst Grorud for flere år siden, 339 er losjivogn for NJK-Notodden og 340 ble hugget på Kløftefoss for noen år siden Beste hilsen Henrik B.
|
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |