I løpet av påsken har det vært jobbet med flere ting på Krøderbanen: Lok 26c 411: Forberedelser til støping av lager til innvendig veivstang. Oppussing av verktøy og verktøyskap. Skd 214.103: Trykkprøving av hovedluftbeholder og utskifting av tømmekran. Montering av sluttlys av opprinnelig type Skd 215.104: Dieseltank og bærekonstruksjon er blitt rengjort for rust og gammel maling, grunnet og malt. På førerhuset og noen av stigtrinnene har det vært brukt nålebanker for å fjerne gammel maling. På førerhuset har noen av veggene blitt skrapt rene. Motoren har blitt vurdert av de som jobber med den og man begynner å få bedre oversikt over tilstanden Robeltilhenger R 1289: Denne har vært i NJKs eie i en årrekke. I påsken 2019 ble den fullstendig demontert, kontrollert og satt sammen igjen. På grunn av mange gjøremål har arbeidet siden stått stille. Men i vinter kunne den tas inn i varmen og Buskerudmuseets ansatte har montert nytt sprøyteutstyr. I løpet av påsken ble rammen komplettert med påskrifter. Etter at den har fått årskontroll blir den tatt i bruk som Krøderbanens nye sprøytevogn. Lagervogner: Det har blitt ryddet i flere lagervogner og en del ting har fått ny oppbevaringsplass. Det gjelder særlig delene til Co 195, som nå er blitt samlet. En Gbs-vogn som skal hugges opp har fått avgi noe panel til en annen vogn av samme type som skal bli lagervogn. Rydding i uniformer og arbeidstøy. Fra NMT har vi fått overta 16 kasser med gamle NSB-uniformer og noe arbeidstøy. Dette har blitt gjennomgått og sortert. Det som er brukbart for gjenbruk er blitt lagret. En stor takk til NMT! I tillegg til dette har det blitt spist mye og god mat, pratet og ledd Beste hilsen Henrik B.
Dieseltank og bærekonstruksjonen til motorpanseret til Skd 215.104 ble rengjort for gammel maling og rust, grunnet og malt. Dette var et ønske fra de som arbeider med overhaling av motoren, for å sikre at det ikke skulle drysse partikler ned i motoren. Videre ble førerhuset og stigtrinn nålebanket og skrapt rent for gammel maling Kløftefoss 24. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
Jørgen kopler til hovedluftbeholderen på Skd 214.103 etter at den har vært trykkprøvet. Det er noe som skal foretas hvert åttende år. Samtidig ble tømmekranen under beholderen byttet 27. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
Oppussing av verktøy og verktøyskap til lok 26c 411. På Krøderbanen er verktøyet til lokomotivene merket med forskjellig farve så man vet hvor verktøyet hører hjemme og at det ikke er "vanlig" verktøy. For noen av lokomotivene er det dessuten laget spesialverktøy for enkelte komponenter. Verktøyskapet får samme grønnfarve som verktøyet Kløftefoss 28. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
Dagfinn pleier å bruke påsken til å etterse telefon- og telegrafkursen. På grunn av tidlig påske var det for mye sne til at det var mulig å kjøre arbeidstog. Dagfinn liker ikke å sitte stille og fant ut at det var nyttig om vinduene i verkstedet ble vasket. Et godt HMS-tiltak! Kløftefoss 28. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
Skd 214.103 har fått tilbake de opprinnelig sluttsignalene oppe mellom vinduene Kløftefoss 29. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
R 1289 er en Robeltilhenger fra 1953 og er blitt utstyrt som sprøytevogn. I løpet av vinteren har Buskerudmuseet anskaffet og montert sprøyteutstyret på vognen. I løpet av påsken ble rammen komplettert med påskrifter. Her ser vi klebesjablongen etter montering og det er klart for å påføre hvit lakk Kløftefoss 30. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer
R 1289 er en Robeltilhenger fra 1953 og er nummer to i første serien. Den ble overtatt av NJK for mange år siden, og har stått hensatt i mange år. i 2019 ble den revidert med tanke på ugressprøyting av sporet. På grunn av mange gjøremål har den blitt stående siden. I løpet av vinteren har Buskerudmuseet anskaffet og montert sprøyteutstyr. Etter årskontroll og godkjenning blir den tatt i bruk som sprøytevogn Kløftefoss 30. mar. 2024 foto: Henrik B. Backer |