Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Kristiansand: KL-master påfylles og godt belagte Sørtog ·13 Kurt Hål. 9. apr. 2024 kl.1718 #393023 Vist 657 ganger Likt av 7 Lik innlegget
 

Sist søndag og søndager fremover også, ja alle dager helt frem til søndag kveld 28.april, har rutegrafen fargestrek for arbeid på stasjonen fra kl 05.00 til 23.00.
Interessant å følge relativt tett på slik mulighetene gir seg her; -på bruken av mye fint og nye arbeidsmetoder, maskiner og verktøy.

Og midt oppe i dette går trafikken som normalt, -ikke bare det, tror nesten aldri jeg har sett stasjonen så fullsatt med reisende som denne søndagen.

t251987-1_KEH7143.jpg

En mobil lift, med alt av tilkoblingsslanger fra traktoren som på en glidende måte følger korga i løft opp eller ned.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251988-2_KEH7148.jpg

Klatresko er vel nesten ikke lenger i bruk i BaneNor. Her med en traktor som rimelig enkelt fra førerplass sikres sideveis med hydraulisk stabliseringsføtter.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251989-3_HAA4738.jpg

«Topphatt» eller hva det heter, for strømbrudd av tysk fabrikat.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251990-4_HAA4739.jpg

Scania - multibilen, InfraNord’s skinnegående kjøretøy med lift og sammenleggbar kran, fremføres trådløst i gangfart.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251991-6_KEH7152.jpg

Veksel til besvær for fotfolk, ikke for det skinnegående kjøretøyet.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251992-7_HAA4745.jpg

Mast med ferdig påsatt loddvekt
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251993-8_KEH7160.jpg

Høyt, men sikker plattform - med fastnøkkel i hånda til etterkontroll av påsatte muttere med luftdrevet skrutrekker.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251994-10_HAA4750.jpg

CargoNet sine lok og skiftetraktor til bruk for fremføring av vann- og syretoget
CN: El 14 nr. 2177
CN: El 14 nr. 2181

RailCombi: Skd 224 nr. 218
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251995-11_KEH7167.jpg

Skinnebilen ble skiftet ned på havnesporet til veiovergangen for omstilling til vanlig bruk på gummihjul.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251996-12_HAA4752.jpg

Som bil på vei var sjåfør på plass med nødvendig speilbruk for å holde seg på «sporet».. Det tas pause mens persontogene er ventet inn.
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251997-13_HAA4753.jpg

Stavangertoget inn i spor 2 ankommer helt i rute
: Type 73
Tog nr. 708
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251998-14_KEH7173.jpg

10 minutter senere ankommer Oslotoget helt i rute det også. Her inn i spor 3 kl 11.52 til en stasjon fullsatt av ventende passasjerer.
Tog nr. 707
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t251999-15_KEH7180.jpg

Artig å bivåne hele stasjonsrommet bli gitt en nødvendig oppgradering samtidig som disse moderne høyblokkene har gitt stedet et helt nytt preg.
: Type 73
Tog nr. 707
Kristiansand
7. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland
Kristiansand: KL-master påfylles og godt belagte Sørtog Jan Arne Rødland 9. apr. 2024 kl.1756 #393025 (#393023) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Interssant å se hvordan det har forandret seg fra den tid jeg reiste her. F.eks. nest siste og siste bilder med
overkjøringsvekselen til spor 4. den var i bruk når loket skulle bytte retning på ferden videre mot Oslo eller
Stavanger. Og den første tiden med el-lok var det åttere foran og blanding av stål- og trevogner. Nå blir det
helst bilen for det blir lettest å komme til Åros når vi reiser til "syden".

  Sørtoget gjør fortsatt rundgang Kurt Hål. 10. apr. 2024 kl.1041 #393054 (#393025) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

Bare en liten illustrasjon som viser at det fortsatt ikke er helt slutt med bruk av denne overkjøringsvekselen. Selv om det ser tangt ut står El 18 ennå med klaring mot stoppbukkene.

t252020-_HAA4528-J-jpg100-3840pix-300dpi.jpg

Tog nr. 709
Kristiansand
13. mar. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252021-_HAA4530-R-jpg100-3840pix-300dpi.jpg

Go-Ahead: El 18 nr. 2259
Tog nr. 709
Kristiansand
13. mar. 2024
foto: Kurt E. Håland

  Rundgang kan ha sin pris... Kurt Hål. 10. apr. 2024 kl.1125 #393057 (#393025) Vist 565 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Å komme til "syden" kan nok være oppløftende, men ikke alltid.
Men beundringsverdig; - i det ene øyeblikket en opplagt togvert, i det neste en like blid "skiftekonduktør"

t252022-_HAA4526-Forbedret-NR-R-jpg100-2560pix-300dpi.jpg

Oslotogets lok klar til å gå rundt for å fortsette turen mot Stavanger
Go-Ahead: El 18 nr. 2259
Tog nr. 709
Kristiansand
13. mar. 2024
foto: Kurt E. Håland
    Rundgang kan ha sin pris... Roar 10. apr. 2024 kl.1134* #393058 (#393057) Vist 577 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Samme opplegg på Ringebu. Tre daglige tog med lokomotiv og vogner må snu på samme måte så lenge brua er borte.

forstørrt252023-20231030_144152.jpg

30. okt. 2023
foto: Roar

forstørrt252024-20231030_144727.jpg

SJ Norge: El 18 nr. 2261
Ringebu
30. okt. 2023
foto: Roar

forstørrt252025-20231030_145344.jpg

30. okt. 2023
foto: Roar
      Rundgang kan ha sin pris... Olaf Bjerknes 10. apr. 2024 kl.1217 #393060 (#393058) Vist 583 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kristiansand er vel den eneste stasjon i Norge der et tog endrer kjøreretning. Jeg har sett i Tyskland, for eks. i Frankfurt am Main (Sekkestasjon) at når et tog kommer inn, så kommer et nytt lokomotiv inn rette efter og kobler seg på. Bremseprøve taes raskt (gjennomslagsprøve) og avgangssignal gis ganske raskt. Her er det vel mange minutter å spare ved å bruke et annet lokomotiv videre

        Rundgang kan ha sin pris... Roar 10. apr. 2024 kl.1222 #393062 (#393060) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Hamar også. Gjennomgående tog Oslo-Trondheim over Røros. Tp. 76.

        Rundgang kan ha sin pris... Eyolf Berg 10. apr. 2024 kl.1224 #393063 (#393060) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Det betinger at det finnes et tilgjengelig lokomotiv. Med det ernafiserte jernbanevesenet vi har i Norge i dag, er alt skåret så til beinet at noe slikt ikke eksisterer.

        Rundgang kan ha sin pris... Erik W J 10. apr. 2024 kl.1225 #393064 (#393060) Vist 591 ganger Lik innlegget
 

Det krever et visst volum på trafikken om en skal bruke et annet lokomotiv ved endring av kjøreretning. Rundgang i Krisiansand er nok vesentlig rimeligere enn å bytte lok hver gang.

Metoden med å bytte trekkraft ved vending skal for øvrig ha vært det vanlige på dager med stor trafikk på Holmenkollbanen da en kjørte med toakslede vogner. Tilhengerne fikk tilkoblet ny motorvogn ved vending på Majorstuen og Holmenkollen (dagens Besserud).

          Rundgang kan ha sin pris... Jan Arne Rødland 10. apr. 2024 kl.1534 #393083 (#393064) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

Og Rodeløkka i den tid trikken kjørte fra Sofienberg og gjennom Verksgaten.

        Endret kjøreretning Knut Andvord 10. apr. 2024 kl.1506 #393079 (#393060) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

I Tyskland er det mange sekkestasjoner. I Stuttgart så bytter de også førere. Så snart tog ankommer så logger fører seg av og den neste føreren logger seg inn i andre enden. Det samme skjer på S-Bahn i München for S7 på München-Ost. Fører slipper å flytte seg hele toglengden ved retningsbytte

    Rundgang kan ha sin pris... Kjetil Johnsen 10. apr. 2024 kl.2021 #393123 (#393057) Vist 521 ganger Lik innlegget
 

Hvor lang tid bruker de fra de ankommer til avgang?

Mvh Kjetil

      Kristiansand: KL-master påfylles og godt belagte Sørtog Lars Byman 12. apr. 2024 kl.1908 #393265 (#393123) Vist 427 ganger Lik innlegget
 

drøye 16 minutter.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.00 sek
I dag 1925 treff på forum10, og 72511548 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.