Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Billingstad ·3 Olaf Bjerknes 12. apr. 2024 kl.2056 #393268 Vist 501 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det har i forbindelse med et par bilder jeg har lagt ut på en lokal gruppe fra Asker, blitt spekulert i når sidesporet på Billingstad stasjon ble koblet fra nettet. Noen mener det skjedde i f0rbindelse med at dobbeltsporet retning Sandvika ble åpnet i 1958. Rampen til sidesporet er der enda. Banedata gav ikke noe svar på dette. På vedlagt bilde sees lasterampen men ikke noe spor.

forstørrt252133-012.jpg

Billingstad
foto: Olaf Bjerknes
Billingstad Bjørn Halling 13. apr. 2024 kl.1056* #393292 (#393268) Vist 406 ganger Lik innlegget
 

Jeg husker at det sidesporet var intakt. Neste større arbeide på denne strekningen etter omlegning til dobbeltspor var monteringen av automatisk linjeblokk, ca. 8 - 10 år senere. Det kan hende unødvendige sporveksler ble fjernet da. Det kan passe med at jeg husker sporet. I 1958 var jeg 9 år, da interesserte jeg meg nok lite for sidespor.

  Billingstad Per H 13. apr. 2024 kl.1111 #393294 (#393292) Vist 395 ganger Lik innlegget
 

Jeg må lete etter bilde av det, men er temmelig sikker på at sidesporet var markert på NSI-stillverket som ble tatt i bruk i november 1958.

I trykk 802 fra 1960 står at Billingstad har status "E", dvs. person- og godstrafikk i full utstrekning.

I samme trykk fra 1964 er imidlertid status endret til "Ebi", dvs. ikke lastespor.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 1027 treff på forum10, og 72392037 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.