Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

For de US-lokomotivinteresserte ·5 Nils Chr Hagen 14. apr. 2024 kl.0527 #393317 Vist 485 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

US-lok har jeg ikke mye greie på, jeg var på stedet for å se etter sidespor i drift. Og det var det her, selv om sporkvaliteten var så som så, så var det vogner flere plasser, blant annet inne på en fabrikk. Men det sto en politibil foran inngangen, så da ble det ikke bilde i den retningen. At lastprofilet er høyt, er velkjent, siden man noen steder laster to konteinere i høyden. Men er profilet smalere enn i Europa? På noen bruer kunne det se slik ut.

forstørrt252143-IMG_4251.jpg

På stasjonen i Defiance, Ohio
9. apr. 2024
foto: Nils Chr Hagen
Lasteprofil i USA og Europa Halvard Hovtun 14. apr. 2024 kl.1155* #393324 (#393317) Vist 444 ganger Lik innlegget
 

Spennende bilde! Jeg er absolutt interessert i amerikanske lokomotiver.
Men spørsmålet ditt handler jo om lasteprofilet (US: Loading gauge) på jernbaner. Det finnes ikke noe kort svar på et slikt spørsmål, men jeg prøver likevel.

  • Største tillatte bredde på jernbanen i USA er nesten alltid 3250 mm.
  • Største tillatte bredde på jernbanen i Europa (UIC) er vanligvis 3150 mm.
  • Største tillatte bredde på jernbanen i Norge er 3400 mm.

Altså er amerikansk lasteprofil litt smalere enn vi er vant til å se i Norge, og litt bredere enn hva man ser ute i Europa.

  Lasteprofil i USA og Europa DCHalvorsen 14. apr. 2024 kl.1218* #393326 (#393324) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Som kjent er det engelske profilet enda smalere. Det var ganske tydelig å se når Class 66-lokene ble bygget og prøvekjørt i USA. Det ut som om noen modelljernbanelok i skala TT var plassert på et HO-anlegg.

Ellers er vel de to nærmeste lokene på bildet General Motors EMD GP9, bygget på femtitallet i litt over 4000 eksemplarer.

    For de US-lokomotivinteresserte Jan Arne Rødland 14. apr. 2024 kl.1506* #393327 (#393326) Vist 425 ganger Lik innlegget
 

Noen loktyper har nesten evig liv. GP9 finnes ofte på små sidebaner og SD40-2 er fortsatt også tallrike.

Ellers, om profilet, såvidt jeg husker er største høyde 20' 8" (=6,3 m). Enkelte høye lukkede godsvogner,
box cars, har et felt øvert på kortveggene hvitmalt. Det markerer at disse vognene haar "overhøyde", dog
langt under de 20' 8". Kanskje fordi slike vogner ofte skiftes inn under tak ved lasteramper?

Etter Finn H-s innlegg om profil bør jeg tilføye at 20' 8" er max høyde på det rullende materiell.

  Minste tverrsnitt i USA og Canada Finn Holom 14. apr. 2024 kl.1349 #393330 (#393324) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Minste Tverrsnitt er i alle fall mere romslig "over there" enn her

Lenke: Minste Tverrsnitt USA og Canada

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 4140 treff på forum10, og 72513763 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.