Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vibrasjoner i tog på nye strekninger ·6 Terje Andersen 14. apr. 2024 kl.1319 #393329 Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Kan dette være noe av årsaken. Hentet fra jarnvager.nu.
Problemet synes å være for konsentrert hjulslitasje på nye spor.
Terje

Lenke: Toghjul må dreies oftere med trafikkering på nye spor ved økt hastighet

Vibrasjoner i tog på nye strekninger Morten Nordhagen 14. apr. 2024 kl.1542 #393331 (#393329) Vist 667 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dette er jeg uenig i. Det høres her ut som problemet blir verre etter en viss tid med "smal" slitasje. Men problemet kom umiddelbart når togene begynte å kjøre i Holmestrandtunnelen, også godt merkbart rett etter åpning av tunnelen med hastighet på bare 130 km/t.

Løsningen er å sende ut en jernbanearkeolog som studerer sporet på den eldre Sandeparsellen, og følge samme standard ved videre utbygging.

  Toleranser og sporvidde Kjetil Ryen 15. apr. 2024 kl.0757* #393366 (#393331) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

HVis jeg ikke husker feil fra andre lenker var sporet i Blixtunellen nærmest konsekvent lagt med minste sporvidde mulig innen oppgitt toleranse. Var det 1417 mm mon tro?

Uansett er dette en stor misforståelse som brer seg: En oppgitt toleranse, her maksimum og minimum sporvidde ved legging av ny skinnegang, betyr ikke at toleransen kan "utnyttes" planlagt, her ved å legge minimum sporvidde hele veien! At Bane Nor godtar dette er utrolig.

Nå vet ikke jeg årsaken til at minimum sporvidde ble resultatet, men siden minimum sporvidde så vidt jeg har sjønt stort sett ble resultatet i hele (?) tunellen , må noe være systematisk feil. Hvis kravet kun er at sporvidden skal være innenfor toleransen, blir systematiske feil lett oversett, hvilket synes å være resultatet i Blixtunellen.

    Toleranser og sporvidde Finn Holom 15. apr. 2024 kl.1135 #393386 (#393366) Vist 540 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

HVis jeg ikke husker feil fra andre lenker var sporet i Blixtunellen nærmest konsekvent lagt med minste sporvidde mulig innen oppgitt toleranse. Var det 1417 mm mon tro?

Jeg håper du både husker feil og har skrevet feil. Sporvidde 1417 er ikke kjørbar.

Som vi har diskutert her på Forumet før, ble sporet bygget etter gjeldende toleransekrav for nytt spor: spesifisert til 1435 mm - 0/+ 4. Sporet har "krympet" noen mm etter ferdigstillelsen, men er fortsatt innenfor toleransene for spor i drift.

Det vil nå bli utført en justering av sporvidden, ved at mellomlegget i skinnefestene vil bli byttet ut.

Det er vel på tide å avslutte debatten om sporvidden i Blixtunnelen nå.

      Toleranser og sporvidde Jan-Inge Hansen 15. apr. 2024 kl.1415* #393404 (#393386) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

"Sporet har "krympet" noen mm etter ferdigstillelsen, men er fortsatt innenfor toleransene for spor i drift."

Gjelder dette også for Farriseidet-Porsgrunn, Langset-Strandlykkja og Holm-Nykirke også? Det var like ille der også, selv om det er ordinære sviller.

      Nei, 1428 mm var det, men ikke i Blixtunellen Kjetil Ryen 15. apr. 2024 kl.2021* #393436 (#393386) Vist 510 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser ved å søke på Blixtunellen at det var meldt 1428 mm sporvidde noen steder der det var vibrasjoner, men ikke i Blixtunellen. Det interessante for en ikke-fagmann på jernbanespor er jo at sporet i Blixtunellen har krympet og må justeres , se lenke nedenfor til tråden.
Jeg har nylig reist flere ganger Oslo S - Ski tur/retur og jeg har ikke hatt noe å utsette på togsettenes gangegenskaper. Blixtunellen er et flott anlegg og Ski stasjon er blitt fin.

Lenke: Lenke om Blixtunellens sporvidde

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 23956 treff på forum10, og 72384882 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.