Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

betjent vogn ·21 Jan Erik Hole 14. apr. 2024 kl.1612 #393332 Vist 923 ganger Lik innlegget
 

en person hadde gjort en feil og manglet 11kr og gikk derfor inn på toget i en betjent vogn for og få ordnet opp i dette eller kjøpe billett, men ble tatt av kontrollen

hva er riktig her?
obs betalingsmur, men vet ikke om noen få lest dette

jan erik

Lenke: Reagerer på kontrollørenes oppførsel: – Ingenting overrasker meg lenger

betjent vogn Roar 14. apr. 2024 kl.1642 #393334 (#393332) Vist 937 ganger Lik innlegget
 

Lenken virker ikke.
Billettkontrollørene pleier ikke å sjekke i betjent vogn.

  betjent vogn Jan Erik Hole 14. apr. 2024 kl.1713 #393335 (#393334) Vist 952 ganger Lik innlegget
 

artikkel stor i ås avis

jan erik

    betjent vogn - link som fungerer Frode R 14. apr. 2024 kl.1818* #393336 (#393335) Vist 936 ganger Lik innlegget
 

Her er link som fungerer.

Lenke: Ås Avis

    betjent vogn Roar 14. apr. 2024 kl.1743* #393337 (#393335) Vist 979 ganger Lik innlegget
 

I Østlandets Blad også. Men også der vak betalingsmur.
Men bilde av gebyrutskriften og personen er tilgjengelig. Av dette ser vi at vedkommende har reist lenger enn der periodebilletten var gyldig. Ettersom vedkommende ble "tatt" av billettkontrollen, skjedde nok dette i en ubetjent vogn. Og da får man et kontrollgebyr som må betales.

Det er en del som har f.eks periodebillett for sone i Oslo og trorxde kan reise nesten over alt. Ås er f.eks. ikke inkludert i sone 1.

Lenke: Østlandets Blad

      Agurknytt DCHalvorsen 14. apr. 2024 kl.1759 #393338 (#393337) Vist 1013 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hva er nå dette her for noe?

Først: Innlegg bak betalingsmur = goddag mann økseskaft.

Så: En som ikke har satt seg inn i befordringsvedtektene.

Så: Blir sur og løper til media (dummer seg ut).

Så: Media velger ikke å beskytte ham mot seg selv og publisere saken.

Så: Blir det en sak på NJKs forum

Flyforumet har en eget rom kalt "agurknytt". Der kommer alle slike mediesaker om folk som har dummet seg ut i forhold til flyselskapene og som løper til media. Kanskje tiden er inne her også?

        Agurknytt Roar 14. apr. 2024 kl.1811* #393340 (#393338) Vist 999 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Avisene har ikke alltid så mye å skrive om...

For øvrig synes jeg at den lange teksten på gebyrutskriften forklarer det som bør forklares. Ser ikke ut til at fyren leste dette før han gikk til avisen.

Generelt er det alltid noen andres feil når man blir tatt i en eller annen kontroll. Aller lettest er det ofte å skylde å skylde på kontrolløren.

Og i dette forum har det tidvis forekommet debatter med langt mindre jernbane-relevans en denne.

          Ruter-appen er dårlig på tilleggsbilletter Kjetil Ryen 15. apr. 2024 kl.0648 #393365 (#393340) Vist 896 ganger Lik innlegget
 

Ruter-appen er ikke god for tilleggsbilletter. HVor mange soner skal du betale for hvis du skal til en stasjon utenfor Oslo og du har billett for Sone 1? Ikke opplagt!

Jeg må først late som om jeg skal kjøpe en enkeltbillett fra Oslo til destinasjon for å se hvilke soner billetten gjelder. Deretter må jeg kjøpe en billett for sonene utenfor sone 1. Her burde Ruter-appen hatt en funksjon der jeg kunne legge inn at jeg har billett i Sone 1 før jeg kjøper tilleggsbilletten ved å legge enn fra Oslo (Sone 1) til destinasjon og appen burde da "trekke fra" sone 1 i "billettilbudet". Jeg har heller aldri sett det bekrevet noe sted hvordan de reisende skal kjøpe tilleggsbilletter.

Før jeg lærte meg triksene i Ruter-appen var alltid konduktørene på togene på Østfoldbanen meget hjelpsomme med stor tålmodighet når jeg ikke hadde tilleggsbillett.

"Dødsgjengen" kontrollerer også i betjent vogn. Det er (svært) lenge siden konduktørene i Stor-Oslo-området kontrollerte alle reisende i betjente vogner.

At billetter og hvordan de reisende skaffer seg billett er vel noe av det mest jernbanerelevante ved jernbanen så kritikk mot denne innholdet i lenken skjønner jeg ikke.

            Ruter-appen er dårlig på tilleggsbilletter Herman 15. apr. 2024 kl.0842 #393372 (#393365) Vist 894 ganger Lik innlegget
 

Du kan bare kjøpe tilleggsbillett i Ruter-appen hvis du har periodekort i Ruter-appen.
(Det gikk an før i tiden, jeg pleide å ha årskort på reisekortet og kjøpe tilleggsbilletter i appen, men den muligheten har blitt borte.)

Det er selvfølgelig fullstendig idiotisk og tvinger passasjerene til å snike.

              Ruter-appen er dårlig på tilleggsbilletter Roar 15. apr. 2024 kl.0955 #393380 (#393372) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

Idiotisk? Nei.
Det som skjedde var at brukerne kjøpte en billig tilleggsbillett uten å ha noen hovedbillett i utgangspunktet. Derfor stoppet de dette.

                Ruter-appen er dårlig på tilleggsbilletter Herman 15. apr. 2024 kl.1724 #393419 (#393380) Vist 843 ganger Lik innlegget
 

Dette er et eksempel på feil prioritering.

Man bør prioritere reisende som gjør sitt beste for å betale foran snikere.

Hadde man startet med at det er viktig å gjøre det lett å betale ville man sett etter en annen løsning, og da ville det vært enkelt å finne en løsning der snikere ikke kommer unna med en tilleggsbillett.

            betjent vogn Roar 15. apr. 2024 kl.1003* #393381 (#393365) Vist 918 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke opplevd at billettkontrollørene sjekker i betjent vogn. Og jeg bruker aktuelle tog mye og ofte.

De ordinære konduktørene er fritatt fra å kontrollere i ubetjent vogn. Dette som følge av truende situasjoner. De skal ikke gi seg i kast med vanskelige passasjerer der når de er alene i toget.

Appen skal fungere sånn at det automatisk beregnes riktig tilleggsbillett og hva du skal betale når du legger inn ønsket reise, utfra hvilken billett du allerede har i app-en.

              betjent vogn micke 15. apr. 2024 kl.1326 #393395 (#393381) Vist 894 ganger Lik innlegget
 

Appen skal fungere sånn at det automatisk beregnes riktig tilleggsbillett og hva du skal betale når du legger inn ønsket reise, utfra hvilken billett du allerede har i app-en.

Jepp, stemmer det. Problemet oppstår når slike særinger som meg som foretrekker fysisk kort trenger tilleggsbillett (har fysisk årskort fordi jeg oftere glemmer mobilen enn lommeboken). Da må man til med slike steg som beskrevet av Kjetil tidligere.

                Billettskjøting i Ruter-området Roar 15. apr. 2024 kl.1348 #393400 (#393395) Vist 930 ganger Lik innlegget
 

Det er tre hovedtyper av billetter i omløp.
App, reisekort og papirbillett.
Det som gjelder nå er at du ikke får blande mellom disse ved kjøp av tilleggsbilletter. Dette for å få slutt på at folk bare kjøpte billige tiøleggsbilletter uten å ha en gyldig hovedbillett i utgangspunktet.
Har du (periode-)billetten i reisekort, må du også kjøpe tilleggsbillett og legge den inn i reisekortet. Dette gjør du på en billettautomat, som finnes ved alle større jernbanestasjoner. På buss må du få gjort dette hos sjåføren.

                  betjent vogn Jan Erik Hole 15. apr. 2024 kl.1441 #393406 (#393400) Vist 935 ganger Lik innlegget
 

nå spør jeg følgene

du går på toget i en betjent vogn og har ikke rukket og å for kjøpt billett

og så kommmer kontrollen før kunduktøren har fått kommet vil du da blir tatt for sniking?

jan erik

                    betjent vogn Roar 15. apr. 2024 kl.1442 #393408 (#393406) Vist 941 ganger Lik innlegget
 

Nei.
Normalt vil kontrollørene bare gå rett igjennom betjent vogn på vei videre til neste ubetjente vogn.

                    betjent vogn Herman 15. apr. 2024 kl.1739 #393420 (#393406) Vist 907 ganger Lik innlegget
 

Problemet her er at passasjeren var sikker på at de var i betjent vogn, mens kontrolløren var sikker på at de var i ubetjent vogn.

                  Billettskjøting i Ruter-området Herman 15. apr. 2024 kl.1716 #393416 (#393400) Vist 881 ganger Lik innlegget
 

Nå har jeg ikke prøvd dette på noen år, jeg lot meg presse over til periodebillett i appen, men når jeg prøvde kunne ingen av automatene på Lillestrøm stasjon gi meg en tilleggsbillett. Og da prøvde jeg å legge reisekortet på automaten.

En brukervennlig design ville selvfølgelig vært om jeg fikk opp tre valg i automaten: Tilleggsbillett tilbake til hjemmesonen, fornye månedskort, og andre billetter.

                  Billettskjøting i Ruter-området micke 16. apr. 2024 kl.0926 #393457 (#393400) Vist 846 ganger Lik innlegget
 

Har du (periode-)billetten i reisekort, må du også kjøpe tilleggsbillett og legge den inn i reisekortet. Dette gjør du på en billettautomat, som finnes ved alle større jernbanestasjoner. På buss må du få gjort dette hos sjåføren.

Sist gang forsøkte jeg faktisk dette først (Oslo S), men ga opp fordi jeg ikke fant det. Kjøpte da bare billett fra Rosenholm og videre i app istedet og håpet det beste. Det kan godt hende det er der (i automaten) men at jeg ikke forstod det. Mmen jeg kaller meg selv ganske oppegående på slikt som dette, så hvordan det da skal gå for min gamle mor osv. hvis det er såpass "ulett" å finne, kan man lure på.

                    Enkefru Olsen på Torshov Kjetil Ryen 16. apr. 2024 kl.1606 #393470 (#393457) Vist 839 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Når dert gjelder å ta seg fram i kollektivjungelen med alle de rare dyrene i, regner jeg deltakerne her på bloggen som nokså oppegående. Endelig et innlegg, fra micke, som faktisk tar med de vanlige reisende som skal ta seg fram i jungelen av ulike branding og profilering og skogen av apper som har nykker og sykdommer du først fikser etter års bruk!

Min favoritt er Enkefru Olsen på Torshov som skal ned til Birkelunden og besøke venninna Agathe og lurer på hvordan i alle dager hun skal få tak i billett. Stakkers arme menneske! Det ender selvsagt med at hun tar en drosjebil eller gir opp hele "ekspedisjonen" til Birkelunden...
Vy-app, Ruter-app, Entur-app, billettkort, valideringsmaskiner "alle" gir blaffen i, det skakke værra lett dette her med en trikketur!

                      Enkefru Olsen på Torshov Jan Arne Rødland 16. apr. 2024 kl.1730 #393483 (#393470) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

En ganag for mange år siden i Roma skulle jeg ta buss fra Vatikanet til nær der jeg bodde.
Bussen var tomannsbetjent så billettkjøp regnet jeg med var en kurant affære. Men, nei da,
billett måtte jeg bort til en tobakksbutikk ca 200 m bort i gaten hvor jeg fikk kjøpt billett.
På bussen sjekket så konduktøren at jeg hadde gyldig billett.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.65 sek
I dag 24471 treff på forum10, og 72385397 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.