Mye av den lokale og regionale togtrafikken, spesielt i Jylland har i mange år vært drevet av selskapet Arriva. Arriva var et datterselskap til tyske Deutsche Bahn AG, men så ble det lagt ut til salg for å bedre økonomien i DB AG. Og som så ofte ender slike selskap opp i porteføljen til internasjonale investeringsselskaper, i dette tilfellet et tysk selskap, Metares, med forretningsadresse München. Årsaken til at investeringsselskaper ser på kollektivtrafikk som interessant, er ikke rørende interesse for rutetilbud og folks velferd, men at mesteparten av inntektene er garantert gjennom offentlige tilskudd. Også store, regionale norske trafikkselskaper har på den måten havnet hos utenlandske investorer, nå siste Fjord1 (de gamle fylkesbåtselskapene i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal). Men - tilbake til Arriva. Arriva i Danmark kan ikke bruke det navnet lenger. Selskapet må rebrandes, som det heter så fint. Da må kreative mennesker hyres inn, og de har kommet opp med det forbausende navnevalget GoCollective. Erik Poulstrup, som er den danske sjefen i Arriva / GoCollectve, mener at det nye navnet sier noe om hva selskapet vil. Han antyder også nå vil bilister forstå hva de driver på med og velge toget istedenfor privatbilen. Og nå blir det selvsagt ny foliering av togene, nye uniformer, ny merking alle steder. En utgift ingen, pussig nok stiller spørsmål ved. I Danmark skrev for lenge siden H. C. Andersen eventyret "Keiserens nye klær". Kanskje, men det er ikke sikkert, vil et barn en gang rope ut sannheten, og folk vil forstå at alt dette bare er tøys - et falskt blendverk, staffasje uten innhold, eller klær. Lenke: Danske TV Midtvest om saken |