Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

GoCollective og annen dansk lirumlarum ·8 DCHalvorsen 16. apr. 2024 kl.1137 #393462 Vist 593 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Mye av den lokale og regionale togtrafikken, spesielt i Jylland har i mange år vært drevet av selskapet Arriva.

Arriva var et datterselskap til tyske Deutsche Bahn AG, men så ble det lagt ut til salg for å bedre økonomien i DB AG.

Og som så ofte ender slike selskap opp i porteføljen til internasjonale investeringsselskaper, i dette tilfellet et tysk selskap, Metares, med forretningsadresse München.

Årsaken til at investeringsselskaper ser på kollektivtrafikk som interessant, er ikke rørende interesse for rutetilbud og folks velferd, men at mesteparten av inntektene er garantert gjennom offentlige tilskudd. Også store, regionale norske trafikkselskaper har på den måten havnet hos utenlandske investorer, nå siste Fjord1 (de gamle fylkesbåtselskapene i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal).

Men - tilbake til Arriva. Arriva i Danmark kan ikke bruke det navnet lenger. Selskapet må rebrandes, som det heter så fint.

Da må kreative mennesker hyres inn, og de har kommet opp med det forbausende navnevalget GoCollective.

Erik Poulstrup, som er den danske sjefen i Arriva / GoCollectve, mener at det nye navnet sier noe om hva selskapet vil. Han antyder også nå vil bilister forstå hva de driver på med og velge toget istedenfor privatbilen.

Og nå blir det selvsagt ny foliering av togene, nye uniformer, ny merking alle steder. En utgift ingen, pussig nok stiller spørsmål ved.

I Danmark skrev for lenge siden H. C. Andersen eventyret "Keiserens nye klær".

Kanskje, men det er ikke sikkert, vil et barn en gang rope ut sannheten, og folk vil forstå at alt dette bare er tøys - et falskt blendverk, staffasje uten innhold, eller klær.

Lenke: Danske TV Midtvest om saken

Grisen lever Andreas Westheimer 16. apr. 2024 kl.1315 #393466 (#393462) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

"Narriva" - altså.

Det er en lettlurt verden vi lever i.

Forøvrig lever alle danske lokalbaners felles kjælenavn "Grisen" i beste velgående. Også i storbynære strøk som Gribskovbanen.

  Grisen lever Erik W J 16. apr. 2024 kl.1328 #393467 (#393466) Vist 594 ganger Lik innlegget
 

Du mener vel Nærumbanen?

    Grisen lever Andreas Westheimer 16. apr. 2024 kl.2045 #393494 (#393467) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

Erik W J: Jeg snakker for Gribskovbanen. Og diverse andre i lignende kategori. 🙂

      Grisen lever Erik W J 16. apr. 2024 kl.2133 #393499 (#393494) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

Nå ser jeg at det er Gribskovbanen som har hevd på navnet 'Grisen' - det var nytt for meg. De bruker også 'Grisen' i stor utstrekning om Nærumbanen. En tidligere kollega vokste opp i Lyngby og omtalte Nærumbanen bare som 'Grisen'.

Det står om Gribskovbanen at den fikk navnet 'Grisen' fordi den var så kort, men jeg skjønner ikke helt sammenhengen?

        Grisens opphav Andreas Westheimer 17. apr. 2024 kl.0845 #393517 (#393499) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

Personlig har jeg hørt Gribskovbanen, Nærumbanen og Lollandsbanen omtalt som "Grisen". På sistnevnte bane var kjælenavnet i hovedsak forbeholdt Scandia- skinnebussene. (Som igjen var avledet av de svenske Hilding Carlsson vognene).

Opprinnelsen til navnet er for meg forklart på minst to måter:
1. Den galloperer liksom en gris ( når den stikker av fra slakteren...)
2. Lyden fra motoren som kan minne om grisegrynt.

Uansett er grisen et ålreit dyr, enten den går på skinner eller griselabber.

GoCollective og annen dansk lirumlarum Svein Julton 16. apr. 2024 kl.1629 #393471 (#393462) Vist 493 ganger Lik innlegget
 

Og nå blir det selvsagt ny foliering av togene, nye uniformer, ny merking alle steder. En utgift ingen, pussig nok stiller spørsmål ved.

Arriva har spart mye penger på å ikke vaske motorvognsettene. De gangene jeg har sett dem i Tyskand eller Danmark, har de vært skikkelig møkkete, for å si det folkelig.

Derfor er det bra at de får ny folie på settene.

  Skitt og folie DCHalvorsen 16. apr. 2024 kl.1845* #393488 (#393471) Vist 472 ganger Lik innlegget
 

Joda, kan være enig i at AR-settene godt kunne vært vasket. Men det er jo de samme folkene som skal drive disse settene videre. Nå erstattes den blå-turkise fargen av hvit farge nederst på vognsidene, og da kan man jo undre seg hvordan de vil se ut etter hvert.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 27769 treff på forum10, og 72388695 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.