Dødsulykke på Bybanen ·9
Roar 22. apr. 2024 kl.0827* #393866 Vist 515 ganger
Lik innlegget |
|
Dødsulykke på Bybanen DCHalvorsen 22. apr. 2024 kl.1012 #393874 (#393866) Vist 538 ganger
Lik innlegget |
| En trist hendelse, både for de etterlatte og for bybaneføreren som fikk oppleve dette. Pussig nok valgte Skyss å avkorte linje 1 til Danmarks Plass og linje 2 til Kronstad. Begge linjene kunne vært kjørt til Bergen busstasjon uten å være i nærheten av skadestedet. Av den grunn kom mange forsinket dit de skulle i dag morges. Ulykken skjedde i et svært beferdet kryss. Kaigaten er sterkt trafikkert av bybanevogner og busser. Det er mye kryssende gangtrafikk og ofte lang ventetid for grønn mann. Derfor går mange på rødt. I tillegg er det en relativt heftig trafikk av elsparkesykler, og mange av dem bryter alle trafikkregler som er mulig å bryte, inkludert hensynsfull adferd. Var forbi litt før halv ni. Da var skadestedet ryddet, og vogn 208 i ferd med å bli kjørt vekk. Stort oppbud av pressefolk og en del av dem fotograferte i ett sett, selv om det strengt tatt ikke var noe å ta bilde av
Vogn 208 var innblandet i ulykken og gjøres her klar for å kjøres vekk. 22. apr. 2024 foto: DCHalvorsen |
|
Dødsulykke på Bybanen Roar 22. apr. 2024 kl.1033* #393879 (#393874) Vist 571 ganger
Lik innlegget |
| Ved lignende hendelser på jernbanen er det ikke uvanlig at nødetatene forlanger at kjørestrømmen skal slås av. Dersom dette ble gjort, forklarer dette hvorfor de måtte snu der der de snudde. |
|
Dødsulykke på Bybanen Gunnar Farestveit 24. apr. 2024 kl.1605 #394019 (#393879) Vist 459 ganger
Lik innlegget |
| BT hadde i går en artikkel om saken der flere bybaneførere sa at de satt " med hjertet i halsen" når de kjører gjennom sentrum. Et komplisert trafikkbilde, mange gatekryss og fotgjengeroverganger, syklister og elsparkesykler som ikke overholder trafikkregler, og biler som kommer inn i bybanens trasé. De pekte også på at overgangen fra å kjøre på tunnelsterkning til gatetrafikk kunne oppleves som stressende for føreren. Mye av dette gjelder vel også for Oslo, men er det enklere med trikk her enn i Bergen? |
|
Dødsulykke på Bybanen Roar 24. apr. 2024 kl.1616 #394020 (#394019) Vist 453 ganger
Lik innlegget |
|
Manglende respekt for skinnegående trafikk H. Lindholm 24. apr. 2024 kl.1716 #394023 (#394019) Vist 482 ganger
Lik innlegget |
| Sitat fra artikkelen: "– Det virker ikke som alle respekterer oss. Man plinger, men i stedet for å gå ut av sporet, stanser de opp og ser dumt på deg." Dette er vel hele problematikken i et nøtteskall. I den tiden som er gått siden trikken i Bergen ble nedlagt er bergenserne blitt avlært at de skal respektere store, tunge kjøretøyer som går på skinner. Det tar nok minst én generasjon, kanskje mer før de lærer det igjen. Den stadig økende generelle mangelen på følelse av ansvar for egen sikkerhet er nok også medvirkende. Det skjer jo ting i Oslo også, men her har vi hatt trikk så lenge at alle vet at den er der. |
|
Manglende respekt for skinnegående trafikk Thomas Markovic 26. apr. 2024 kl.0835 #394092 (#394023) Vist 399 ganger
Lik innlegget |
| Hvorvidt fravær av trikken i Bergen i mange år har gjort at respekten for skinnegående transport avtar, er jeg usikker på. Svært mange av de som benytter elsparkesykler tilhører vel den yngre generasjon, mange født lenge etter at trikken forsvant fra bybildet. Jeg tror heller at de store byene over flere år har gjort tiltak for å redusere bilbruken, som igjen medfører at folk tar i bruk andre transportmidler. Elsparkesyklene er lett tilgjengelige, kjappe og enkle å bruke. Elsykler har kommet for fullt. I Trondheim bygges det snarveier og stadig flere sykkelveier samt bedre fortau for gående. Trafikklysene gir prioritet til buss og trikk, andre skal vente. Idag virker det som tålmodighet er en vanskelig sak for mange, det å vente i et kryss oppleves som unødvendig. Det er i hele tatt utrolig at det ikke er flere ulykker når man ser hvordan enkelte tar sjanser i trafikken. Skulle ønsket Politiet kunne hatt mer fokus på mer enn bare biltrafikken. |
|
Manglende respekt for skinnegående trafikk H. Lindholm 26. apr. 2024 kl.0959 #394097 (#394092) Vist 391 ganger
Lik innlegget |
| Det er selvfølgelig en del faktorer som gjelder over alt. Allikevel er det påfallende hvor mange uhell og ulykker vi hører om fra Bergen i forhold til Oslo tatt i betraktning at sporveisnettet i Oslo er mange ganger så stort, med veldig mange flere avganger. Dessuten er deler av nettet i Oslo gammelt med manglende tilrettelegging for blandet trafikk. |
|
Manglende respekt for skinnegående trafikk DCHalvorsen 26. apr. 2024 kl.1010* #394098 (#394092) Vist 409 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tror nok folk her i byen har en risikovurdering på linje med det som er vanlig andre steder, enten det går trikker i gatene eller ikke. Kaigaten er nok et sted hvor enkelte lett lar seg lure. Den er nesten en rendyrket kollektivtrafikkgate, og selv i rushtiden kan den være ganske tom inne imellom, og da ferdes selvsagt folk på kryss og tvers. Rett i nærheten ligger den sterkt trafikkerte Fjøsangerveien, og der tar knapt noen sjanser. I dette tilfellet her ser det ut som om forulykkede kjørte parallelt med bybanevognen et stykke og kanskje ble truffet av den da han prøvde å krysse foran vognen. Kanskje ble hjulene på sparkesykkelen rett og slett fanget av skinnene, slik at han falt. Påkjørsler med døden til følge har ikke skjedd ofte med Bybanen. For noen år siden ble en kvinne drept på en holdeplass sør for Nesttun. Hun løpte for å nå en vogn som stod på holdeplassen, men ble tatt av en vogn som kom i motsatt retning. Det var også et tilfelle på fri linje ute i Fana for noen år siden. Lokale nettaviser rakk å ha saken med krigstyper et par timer innen de fikk beskjed om at forulykkede hadde valgt døden for egen hånd. Kollisjoner mellom biler og bybanevogner er mer vanlig. Da står som regel også ordet "førerkortbeslag" i avisomtalen. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |