Vy skriver følgende:
RE10 (Drammen-) Asker-Lillehammer
Togproduksjonen på linje RE10 videreføres uten vesentlige endringer fram til sommeren 2025. Fra 18.08.2025 bestilles alle avganger igjen til/fra Drammen stasjon og med kjøring via Askerbanen mellom Sandvika og Asker i retning vest.
RE11 Skien-Eidsvoll
Togproduksjonen på linje RE11 videreføres uten vesentlige endringer fram til sommeren 2025, men vi bestiller en mindre justering av rutetidene mellom Asker og Tønsberg for å øke robustheten. Kjøretida Asker-Drammen strammes opp med 1 min og blir lik kjøretida på linje R12. Ny rutetid for grunnrutetogene i Drammen blir ankomst på minutt xx11 og avgang på minutt xx13. Ny avgangstid Sande blir xx25, Holmestrand xx32 og Skoppum xx40. Ankomsttida i Tønsberg og ruta videre beholdes uendret.
Fra 18.08.2025 bestiller vi et justert ruteopplegg på Vestfoldbanen som utnytter det gjennomgående dobbeltsporet mellom Drammen og Tønsberg og gir en reisetidsbesparelse mellom Grenland, Vestfold og Oslo:
• Kjøretidsbesparelsen mellom Drammen og Tønsberg gjør det mulig å flytte dagens systemkryssing på Sem til Stokke, mens dagens systemkryssing i Larvik flyttes inn på dobbeltsporet på Eidanger-parsellen.
• Alle tog får seinere avgangstider og tidligere ankomsttider i Skien. Innsatstogene og ekspressavgangene får delvis endrete kryssinger på enkeltsporstrekningen. Rutetidene fra Drammen og innover mot Oslo beholdes uendret.
• Togene 855, 856 og 861-864 kjøres med type 74 og/eller type 75
• Togene 871, 872 og 873 sløyfes
• Det bestilles et nytt tog 801 fra Drammen kl. 0513 til Skien kl. 0654 mandag-fredag
Og materiellbruken kan vel forklares med følgende utdrag fra brevet:
R23 (Moss-) Ski-Oslo S
Togene 1508, 1511 og 1547 bestilles forlenget mellom Ski og Moss mandag-fredag. Tog 1508 kjøres fra Moss kl. 0644 til Ski kl. 0706 og videre til Oslo S i dagens rute. Tog 1511 kjøres videre fra Ski kl. 0749 til Moss kl. 0815. Tog 1511 krysser tog 108 på Sandbukta. Tog 1547 bestilles med ny avgangstid fra Oslo S kl. 1633, Ski kl. 1644-1646 og ankomst i Moss kl. 1710. Alle tre avganger stopper bare på Ås og Vestby mellom Ski og Moss.
Linje R23 er fortsatt delvis samturnert med linjene R21 og R22. Fra 18.08.2025 planlegges én isolert turnering på linje R23 som bare går mellom Oslo S og Ski med type 72 i stedet for type 75 for å frigjøre materiell som er ombygd til ERTMS for trafikk på Vestfoldbanen. Vi ønsker å diskutere ev. nødvendige justeringer i ruteplanen som følge av materiellbyttet med Bane NOR i konstruksjonsfasen.
På Ski bestiller vi spor 2 til snuing for linje R23. Mulige løsninger for sporbruken på Moss stasjon ønsker vi å utrede sammen med Bane NOR i konstruksjonsfasen. Ved manglende plattformkapasitet som følge av flere forlengelser mellom Ski og Moss foreslår vi primært bortskifting av materiell til spor 2B på Moss stasjon, eller alternativt tomtogkjøring til/fra Dilling.
|