Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Mantena ERTMS ·13 Odd Håkon Johansen 1. mai 2024 kl.0310* #394327 Vist 1008 ganger Lik innlegget
 

Mantena har sagt opp anbudsavtalen med Alstom Transport Norway på grunn av manglende betaling. Dette fører vel til ytterligere forsinkelser i Bane Nors forrykende ERTMS prosjekt.

Lenke: Fri Fagbevegelse

Mantena ERTMS Ståle Ualand 1. mai 2024 kl.1222 #394340 (#394327) Vist 900 ganger Lik innlegget
 

Dette må nok handle om uenighet om pris for jobben. Alstom er for store til det er manglende betallingsdyktighet som er årsaken til situasjonen som har oppstått.

I og med at installasjonen på materiellet som sådan er godkjent, kan nok flere bedrifter foreta monteringen av selve utstyret på togene. Det finnes noen i Sverige som monterer på lok for eksempel.

Dette er kanskje en måte å provosere fram forhandlinger om ny kontrakt.

  Mantena ERTMS Hans-Ole Sveia 1. mai 2024 kl.1316 #394342 (#394340) Vist 867 ganger Lik innlegget
 

Dersom monteringen av utstyr til 23 sett til Vestfoldbanen ikke skjer i rute, vil den planlagte opptrappingen på Vestfoldbanen ikke kunne skje i 2025.Det blir i tilfelle et prestisjenederlag for alle parter. Politikerne vil rase. Bane NOR og Jernbanedirektoratet vil tape ansikt. Og samferdselsministeren vil ikke komme så godt ut fra det hele.

    Mantena ERTMS Erik W J 1. mai 2024 kl.1329 #394344 (#394342) Vist 909 ganger Lik innlegget
 

Det er varslet ganske lenge at det kan bli utsettelser med åpningen i Vestfold pga. ERTMS. Sannsynligheten for forsinkelse er vel også årsaken til at Drammen-Kobbervikdalen vil bli åpnet med NSI 63-anlegg.

      Mantena ERTMS Hans-Ole Sveia 1. mai 2024 kl.1338 #394347 (#394344) Vist 895 ganger Lik innlegget
 

Til det siste: Det stemmer nok. Det ble nevnt som en mulighet da NJK Vestfold besøkte den nye tunnelen fra Drammen til Kobbervikdalen for en tid siden.

    Mantena ERTMS Ståle Ualand 1. mai 2024 kl.1538 #394354 (#394342) Vist 872 ganger Lik innlegget
 

Litt rart at man da starter med å bygge om 75-sett i stedet for type 74. Jeg har en følelse av at en eventuell utsettelse av Vestfoldbanen ikke har noe med materiell og ombygging å gjøre. Det er også utfordringer på styringssiden som har vært lite omtalt til nå. Eneste jeg har sett om det er noen få ord i statsbudsjettet for 2023.

      Mantena ERTMS eirik karlsen 1. mai 2024 kl.1602 #394356 (#394354) Vist 896 ganger Lik innlegget
 

Det kan skyldes planen om å forlenge Dal-pendelen med 75-sett til Tønsberg, samt det faktum at det er lettere å ta 75-sett enn 74-sett ut av trafikk siden det er flere av dem.

Mener det opprinnelig var snakk om å bygge om to sett om gangen men at det senere er økt til 5-6 sett, så da vil det nok bli tatt ett og ett 74-sett og etter hvert.
Dersom ombyggingen kommer seg i gang igjen da vel og merke :)

        Mantena ERTMS Ståle Ualand 1. mai 2024 kl.1806 #394362 (#394356) Vist 863 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke søkt om ruter for å forlenge Dal pendelen R13 i 2025. Eneste Vy nevner i følgeskrivet til søknad om infrastrukturkapasitet er at man igjen vil foreta skjøting og deling i Drammen for denne linjen etter 18. august 2025.

Men det oppgis at togene på Vestfoldbanen kjøres med enten type 74 eller 75. Type 70 utgår fra august 2025 pga mangel på ERTMS.

Vy skriver også følgende i søknaden:

"Vi har forstått det slik at det er usikkerhet knyttet til ferdigstillelsen av dobbeltsporene DrammenKobbervik og Nykirke-Barkåker, samt innføring av ERTMS på strekningen (Drammen) – Tønsberg. Ev. konsekvenser av denne usikkerheten ønsker vi å diskutere med Bane NOR i konstruksjonsfasen."

          Mantena ERTMS Roar 1. mai 2024 kl.1819 #394364 (#394362) Vist 878 ganger Lik innlegget
 

Lurer på hva Vy har tenkt å erstatte 70-settene med. Det er fra før av mangel på tp. 74. Planene om å bruke ledige flytogsett tp. 71 i rushtidstogene på IC-strekningene ser ut til å ha kokt bort i kålen?

            Mantena ERTMS Thor Bjerke 1. mai 2024 kl.1838* #394365 (#394364) Vist 891 ganger Lik innlegget
 

Kanskje de tenke å bruke type 70 i rushtidstogene til og fra Hamar?

              Mantena ERTMS Roar 1. mai 2024 kl.1842 #394366 (#394365) Vist 903 ganger Lik innlegget
 

Tvilsomt. De vil nok ikke ha inn flere togsett som ikke holder 200 km/h på Gardermobanen. Spesielt ikke tp. 70 som akselererer dårlig

            Mantena ERTMS Erik W J 1. mai 2024 kl.1908 #394368 (#394364) Vist 908 ganger Lik innlegget
 

De har vel nok 74-sett om de får orden på verkstedkapasitet og deler?

              ERTMS - Materiell på Vestfoldbanen tas hvorfra.. Ståle Ualand 1. mai 2024 kl.1947 #394369 (#394368) Vist 948 ganger Lik innlegget
 

Vy skriver følgende:

RE10 (Drammen-) Asker-Lillehammer
Togproduksjonen på linje RE10 videreføres uten vesentlige endringer fram til sommeren 2025. Fra 18.08.2025 bestilles alle avganger igjen til/fra Drammen stasjon og med kjøring via Askerbanen mellom Sandvika og Asker i retning vest.
 
RE11 Skien-Eidsvoll
Togproduksjonen på linje RE11 videreføres uten vesentlige endringer fram til sommeren 2025, men vi bestiller en mindre justering av rutetidene mellom Asker og Tønsberg for å øke robustheten. Kjøretida Asker-Drammen strammes opp med 1 min og blir lik kjøretida på linje R12. Ny rutetid for grunnrutetogene i Drammen blir ankomst på minutt xx11 og avgang på minutt xx13. Ny avgangstid Sande blir xx25, Holmestrand xx32 og Skoppum xx40. Ankomsttida i Tønsberg og ruta videre beholdes uendret.
 
Fra 18.08.2025 bestiller vi et justert ruteopplegg på Vestfoldbanen som utnytter det gjennomgående dobbeltsporet mellom Drammen og Tønsberg og gir en reisetidsbesparelse mellom Grenland, Vestfold og Oslo:
•  Kjøretidsbesparelsen mellom Drammen og Tønsberg gjør det mulig å flytte dagens systemkryssing på Sem til Stokke, mens dagens systemkryssing i Larvik flyttes inn på dobbeltsporet på Eidanger-parsellen.
•  Alle tog får seinere avgangstider og tidligere ankomsttider i Skien. Innsatstogene og ekspressavgangene får delvis endrete kryssinger på enkeltsporstrekningen. Rutetidene fra Drammen og innover mot Oslo beholdes uendret.
• Togene 855, 856 og 861-864 kjøres med type 74 og/eller type 75
• Togene 871, 872 og 873 sløyfes
• Det bestilles et nytt tog 801 fra Drammen kl. 0513 til Skien kl. 0654 mandag-fredag
 
 
Og materiellbruken kan vel forklares med følgende utdrag fra brevet:
 
R23 (Moss-) Ski-Oslo S
 
Togene 1508, 1511 og 1547 bestilles forlenget mellom Ski og Moss mandag-fredag. Tog 1508 kjøres fra Moss kl. 0644 til Ski kl. 0706 og videre til Oslo S i dagens rute. Tog 1511 kjøres videre fra Ski kl. 0749 til Moss kl. 0815. Tog 1511 krysser tog 108 på Sandbukta. Tog 1547 bestilles med ny avgangstid fra Oslo S kl. 1633, Ski kl. 1644-1646 og ankomst i Moss kl. 1710. Alle tre avganger stopper bare på Ås og Vestby mellom Ski og Moss.
 
Linje R23 er fortsatt delvis samturnert med linjene R21 og R22. Fra 18.08.2025 planlegges én isolert turnering på linje R23 som bare går mellom Oslo S og Ski med type 72 i stedet for type 75 for å frigjøre materiell som er ombygd til ERTMS for trafikk på Vestfoldbanen. Vi ønsker å diskutere ev. nødvendige justeringer i ruteplanen som følge av materiellbyttet med Bane NOR i konstruksjonsfasen.
 
På Ski bestiller vi spor 2 til snuing for linje R23. Mulige løsninger for sporbruken på Moss stasjon ønsker vi å utrede sammen med Bane NOR i konstruksjonsfasen. Ved manglende plattformkapasitet som følge av flere forlengelser mellom Ski og Moss foreslår vi primært bortskifting av materiell til spor 2B på Moss stasjon, eller alternativt tomtogkjøring til/fra Dilling.

 

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.56 sek
I dag 2772 treff på forum10, og 72655866 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.