Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder Trikken    

Ekebergbanen for 50 år siden ·18 Erik Borgersen 10. mai 2024 kl.1031 #394646 Vist 977 ganger Likt av 25 Lik innlegget
 

Noen bilder fra Ekebergbanen i 1974:

forstørrt252603-1974-4-21-gamlebyen-1021-b.jpg

Oslogate
EB: EB mv 1941 nr. 1021
Oslogate til St.Halvards pl
21. apr. 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252604-1974-5-12-1004-ljabru.jpg

EB: EB arbeidsvogner nr. 398
Ljabru, i nærheten av
12. mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252605-1974-5-12-1019.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1019
Ekebergbanen
12. mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252606-1974-5-12-ljabru-1019.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1019
Ljabru
12. mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252607-1974-5-12-ljabru-1022.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1022
Ljabru, i nærheten av
12. mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252608-1974-5-16-1016.jpg

EB: EB mv 1932 nr. 1016
Vognmannsgata
16. mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252609-1974-5-1043-1010-jomfrubr.jpg

EB: EB tilh 1940 nr. 1043
EB: EB mv 1952 nr. 1010

Jomfrubråten
 mai 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252610-1974-399-jomfru.jpg

forstørrt252611-1974_0001-b.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1021
Vognmannsgata
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252612-1974_0002.jpg

EB: EB mv 1932 nr. 1014
EB: EB tilh 1953 nr. 1047

Jomfrubråten
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252613-1974_0003.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1019
Holtet
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252614-1974_0004.jpg

EB: EB mv 1955 nr. 1005
Jomfrubråten
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252615-1974_0005.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1023
Jomfrubråten
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252616-1974_06-1002-0003.jpg

Sæter
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252617-1974_0006.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1021
Sæter
 1974
foto: Erik Borgersen

forstørrt252618-1974_0008copy.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1021
Sportsplassen
 1974
foto: Erik Borgersen
Ekebergbanen for 50 år siden Roar 10. mai 2024 kl.1217 #394647 (#394646) Vist 802 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Herlig!
Bak 1014; tilhenger 1047.

  Ekebergbanen for 50 år siden DCHalvorsen 10. mai 2024 kl.1317 #394650 (#394647) Vist 778 ganger Lik innlegget
 

Huff - er det 50 år siden 1974, allerede?

Fine bilder med mye god tidskoloritt i tillegg. Et interiørbilde var det også. Slike er det strengt tatt ikke for mange av, hverken fra den gang eller nå.

    Ekebergbanen for 50 år siden Roar 10. mai 2024 kl.1322 #394651 (#394650) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

Sant!
Men det finnes noen på nettet.

Lenke: Digitaltmuseum

    Interiør Erik Borgersen 13. mai 2024 kl.1155 #394737 (#394650) Vist 555 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg har et interiørbilde til, men som det sees så er det heller dårlig. Jeg tror det er vogn 1018 og tatt i samme forbindelse som bildet av den på Skøyen. Fagekspertisen får eventuelt korrigere meg.

forstørrt252653-1973-ombord.jpg

Ekebergbanen
 1973
foto: Erik Borgersen

forstørrt252654-1973-skoyen-1018.jpg

EB: EB mv 1941 nr. 1018
Skøyen
 1973
foto: Erik Borgersen
      Interiør Roar 13. mai 2024 kl.1329 #394743 (#394737) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Grønne seter i 1018 og brune i 1019.

        Interiør Erik W J 13. mai 2024 kl.1340 #394744 (#394743) Vist 566 ganger Lik innlegget
 

Både 1018 og 1019 hadde brune seter, men 1018 hadde annen belysning (uinnkapslede glødelamper). Bildet viser en av vognene 1021-1023, men jeg husker ikke hvilken av dem som hadde denne reklamen.

          Interiør Roar 13. mai 2024 kl.1349 #394745 (#394744) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

1018.

Lenke: Digitaltmuseum

  1047 Erik Borgersen 10. mai 2024 kl.1322 #394652 (#394647) Vist 796 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Da har jeg registrert 1047 også på bildet av 1014 på Jomfrubråten.

    1047 Roar 10. mai 2024 kl.1604* #394655 (#394652) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

1047 var den eneste av serien 1047 - 1049 som hadde løpeganger av tre på bakre del av taket for egen strømavtaker. 1048 og 1049 ble levert uten egen strømavtaker og med strømforsyning fra motorvogna.
Derfor er 1047 lett å kjenne igjen.

Lenke: Digitaltmuseum

Ekebergbanen for 50 år siden Lars Fredrik Andersen 10. mai 2024 kl.2108 #394667 (#394646) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

Takk takk! Herlige fargebilder fra en tid jeg ikke rakk å oppleve.
Men noen av folket kjenner man jo (kanskje?) igjen. Ned mot Ljabru er det vel Bjørn C. som kjører 1022 (dessverre gått bort i 2023), og konduktøren som løser av på 1019 på Holtet må vel være Hans A. med litt assistanse fra en smilende EWJ? Er det Solvor som konduktør på 1019 når vognen er i fart?
Morsomt også med enkeltsporbildet fra Jomfrubråten!

/LFA

  Ekebergbanen for 50 år siden Tore Taksdal Stubhaug 11. mai 2024 kl.2315* #394701 (#394667) Vist 707 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kan se ut som om vi ser tog i begge retninger på enkeltsporet ved Jomfrubråten?
1010+1043 kjører på uriktig spor ned Sjømannsskolebakken, mens 1014 kommer opp og har et "flagg" festet foran som sannsynligvis er en togstav?

    Ekebergbanen for 50 år siden Roar 12. mai 2024 kl.0130 #394702 (#394701) Vist 684 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

- og 399 / 1007 santidig i arbeid på stengt spor?

Ellers: Vogna på brua på Sæter er vel 1005?

      Ekebergbanen for 50 år siden Erik Borgersen 13. mai 2024 kl.1150 #394736 (#394702) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Ja, det var stengt spor og enkeltsporet drift. Det er godt mulig at det er vogn 1005 på broen, men jeg klarer ikke å lese vognnummeret.

        Ekebergbanen for 50 år siden 1002/1005 Ø.K.Faye 13. mai 2024 kl.1417* #394746 (#394736) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Jeg synes å skimte hjørnevinduene bak på vognen som er på broen, var ikke 1002 den eneste vogn med slik vognkasse som hadde slike vinduer?

          Ekebergbanen for 50 år siden 1002/1005 Erik W J 13. mai 2024 kl.1930 #394758 (#394746) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Jo, det er 1002 som passerer på Sæter. Ganske riktig atskilte den seg fra 1005 med hjørnevinduer bak, men også sluttlys midt i fronten.

            1002 Roar 13. mai 2024 kl.2115 #394766 (#394758) Vist 529 ganger Lik innlegget
 

1002 var toretningsvogn, men hadde dører bare på den ene siden.

Signal ved Jomfrubråten Erik W J 13. mai 2024 kl.1948 #394759 (#394646) Vist 496 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På et par av bildene fra Jomfrubråten ser vi nytt blokksignalanlegg under montering, men også det gamle tidsblokksignalet.

Etter kollisjonen ved Sjømannskolen i 1958 ble dette tidsblokksignalet satt opp på Jomfrubråten. Konduktøren betjente dette signalet med en trykknapp i lehuset før avgang. Da skulle signalet vise to branngule lys i 90 sekunder. Hensikten var å sikre at det ble en avstand mellom vognene i dette lange fallet. Bestemmelsen var at konduktøren skulle løpe bakover med stoppsignal om det ble stans på linjen - tilsvarende slik det også var i Hovedbanens eldre reglementer. De 90 sekundene var der for at konduktøren skulle få tid til å komme langt nok bakover.

Det var vanlig at passasjerene betjente trykknappen for konduktøren. Den ble erstattet av en ny bryter betjent med firkantnøkkel etter overledning i den gamle bryteren. Da måtte konduktøren ut. Unntaket var en av de faste reisende som var overkonduktør i NSB og oppsatt med firkantnøkkel.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.69 sek
I dag 23083 treff på forum10, og 72755182 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12864 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.