Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder    

Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim ·96 Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65550 Vist 2431 ganger Likt av 10 Lik innlegget
 

Sommeren 1970 hadde jeg sommerjobb som lokstallbetjent i Lodalen. Etter endt tjeneste fikk jeg en fribillett som gikk dit jeg ville. I tillegg hadde jeg fra Pressekontoret på NSBs Hovedadministrasjon, fått en generell fototillatelse på NSBs områder. Denne fungerte i praksis også som et adgangskort til nesten hva det skulle være av NSB områder, lok inkludert.

t121211-fototillatelse.jpg

Med de to verdifulle papirene, et Voigtländer kompaktkamera, for anledningen ladet med CT18, Agfas lysbildefilm og et minimum av nødvendighetsartikler ellers som fikk plass i en fordums skolebag (vi brukte slik på 1960-tallet), dro jeg ned på Østbanen for å ta tog 351 nordover på Hovedbanen, avgang kl. 0910:

t121212-20612-700812.jpg

Min far tok dette bildet av meg oppstilt ved siden av loket, som jeg selvfølgelig med en gang prøvde fototillatelsen på.
NSB: El 14 nr. 2168
Tog nr. 351
Oslo Ø
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121213-20613-700812.jpg

Vi fikk på et ekstra forspannslok, 13.2151, som gikk av på Lillestrøm. Vi skulle snart se hva hensikten var.
Lillestrøm
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121214-20614-700812.jpg

Neste stasjon var Leirsund, og der stod et 88-sett parkert. Det var tog 301, med avgang fra Oslo Ø 25 min før oss. Det hadde tydeligvis fått motorproblemer, hvilket var ganske vanlig med 88-settene på slutten av driftstiden. 13-loket var sendt med for å redde situasjonen.
Tog nr. 301
Leirsund
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121215-20617-700812.jpg

På Hamar hadde 351 10 minutters opphold, og på den tiden rakk 301 å ta oss igjen, etter at det hadde fått på 13-maskinen som redningslok.
Hamar
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121216-20618-700812.jpg

301 dro videre en del forsinket, og i Brumunddal krysset vi med 308, som vi skulle ha møtt på Rudshøgda st.
NSB: El 13 nr. 2163
Tog nr. 308
Brumunddal
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121217-20624-700812.jpg

Jeg gikk av 351 i Otta. Der stod det arbeidende godstoget 5282 (Otta-Hamar) klar til avgang med 14.2167 som trekkraft.
NSB: El 14 nr. 2167
Tog nr. 5282
Otta
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121218-20625-700812.jpg

En av grunnene til å stoppe i otta, var de to damperne som stod på stallen, 30b 355 og 31b 452.
NSB Hmr.: 30b nr. 355
Otta
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121219-20626-700812.jpg

NJM(mus): 31b nr. 452
Otta
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121220-20627-700812.jpg

Jeg hadde ikke lang tid på Otta. 40 minutter bak 351 kom 1201, men rett før den ankom, kom sydgående 1202 inn som skulle krysse med 1201. Togparet 1201/1202 var sommertoget mellom Oslo og Trondheim som dublerte 351+401/402+352.
NSB: El 14 nr. 2166
Tog nr. 1202
Otta
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121221-20631-700812.jpg

På Dombås var det lokbytte, for sommeren 1970 var banen ikke elektrifisert lenger enn til Hjerkinn, men det var Dombås som hadde lokstasjon. To og en halv måned senere ble imidlertid hele strekningen til Trondheim åpnet for elektrisk drift, så dette var helt på slutten at det var mulig å reise med planmessig diesel over Dovre. Vi ser at 14-maskinen allerede er kjørt av og skimtes borte ved vanntårnet, som også var intakt i 1970. Lokfører i blå lagerfrakk var vanlig antrekk den gangen.
NSB: Di 3a nr. 614
Dombås
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121222-20634-700812.jpg

Halv fem var vi på Hjerkinn
NSB: Di 3a nr. 614
Tog nr. 1201
Hjerkinn
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121223-20635-700812.jpg

Bak gitteret passerer Dovrebanens høyeste punkt rett nord for Hjerkinn stasjon, 1025,4 m.o.h. i følge grafisk rute for 1970.
Hjerkinn
12. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121224-20640--700812.jpg

På Soknedal krysset vi med godstog 5706, trukket av ur-Nohaben, 602. (Etter dette tok jeg ikke flere bilder den dagen, men vi ankom Trønderhovedstaden på en strålende augustaften, og jeg prøvde å finne ungdomsherberget i en by jeg aldri hadde satt mine bein i tidligere - det skulle slett ikke bli siste gang.
NSB: Di 3a nr. 602
Tog nr. 5706
Soknedal
12. aug. 1970
foto: Svein Sando
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Peter Flink 13. aug. 2010 kl.0608 #65552 (#65550) Vist 1897 ganger Lik innlegget
 

Tack för den bildserien! Det var intressanta och fina bilder. Mvh Peter

  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Henrik B. Backer 13. aug. 2010 kl.0641 #65553 (#65552) Vist 1796 ganger Lik innlegget
 

Istemmer - dette var hyggelig gjensyn. Vi tåler mer av dette!

Beste hilsen Henrik B

  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Kurt E. Håland 13. aug. 2010 kl.0817 #65554 (#65552) Vist 1760 ganger Lik innlegget
 

Veldig flott og interessant serie. Og med slike NSB-tillatelser i lommen har du vært målbevisst rundt din hobby allerede fra ung alder.

Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.0829 #65555 (#65550) Vist 1748 ganger Lik innlegget
 

Som andre har gjort klart før meg: Dette var flott! Helheten - bildene og bildetekstene - setter en disse 40 årene tilbake i tid.

Så skal jeg også få lov til å påpeke at jeg, muligens "yrkesskadet" av et av mine verv innen NJK, øyner muligheter når jeg ser dette ...

Mvh
Hans Morten
Overveldet

Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Vestein Øvrom 13. aug. 2010 kl.1019 #65563 (#65550) Vist 1714 ganger Lik innlegget
 

Overskriften bærer bud om (mye?) mer og jeg ser frem til fortsettelsen. Dette var virkelig noe å kose seg med, takk for at du tar deg tid til dette!

Mvh
Vestein

Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Tormod Askeland 13. aug. 2010 kl.1020 #65565 (#65550) Vist 1723 ganger Lik innlegget
 

Hvilken herlig serie! snadder fra start til mål! ekstra artig å se hvordan enkelte stasjoner har forandret seg gjennom årenes løp, Lillestrøm hadde jeg store problemer med å kjenne igjen.

Gleder meg til fortsettelsen.

Tormod

  Norge på langs.... Nils Olav Glein 13. aug. 2010 kl.1104* #65569 (#65565) Vist 1737 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha, Svein for din fine dokumentasjon av ett hverdagsliv som jeg husker så godt. En barndomsvenn påminner meg fortsatt om att jeg "dro ham med"til Otta bare for å se på ett damplokomotiv. Når vi kom dit fikk vi høre en historie om en sinna skraphandler som ville politianmelde jernbane-entusiaster som han trodde hadde stjålet fabrikkskiltene på loket. Husker jeg feil når jeg påstår att ett av lokene sto ute( frarøvet tenderen sin) foran svinskiva på Otta til året 1972? Ringebu st. hadde en tender stående ute veldig lenge og den har jeg ett bilde av ett eller annet sted bare jeg klarer å finne det. For en stund siden spurte jeg faren min om hvor han likte seg best under sine mange år på jernbanen og da svarte han Otta. Marcello Haugen begynte forøvrig sin jernbanekarriere på Otta innen han ble healer/helbreder på heltid. MVH.Nils.

    Norge på langs.... Rune Kjenstad 13. aug. 2010 kl.1202 #65576 (#65569) Vist 1707 ganger Lik innlegget
 

Veldig fin serie med gode tekster som beskriver det meste som vi ser på bildene. Dette var liksom på tampen av en epoke; ennå fantes det damplokomotiver i lokstaller. Det må ha vært litt av en følelse å gå inn i stallen og se de gamle kjempene, ennå inntakt.

      Norge på langs.... Rool 15. aug. 2010 kl.1307 #65736 (#65576) Vist 1500 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er fint å få være med på denne reisen. Det er jo utrolig artig å få sånne bilder servert i serier som reiseskildringer med beskrivende kommentarer.

        Norge på langs.... Kjell A Ramstad 15. aug. 2010 kl.1321 #65739 (#65736) Vist 1498 ganger Lik innlegget
 

Tilredes! Fantastisk serie - blir bare sittende og studere... Mvh Kjell

          Norge på langs.... LeHar 15. aug. 2010 kl.1451 #65746 (#65739) Vist 1487 ganger Lik innlegget
 

Enig med siste taler! Og forslaget om å få det hele inn i bokform etterhvert var jo besnærende.

    355 delt i to Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1441 #65611 (#65569) Vist 1774 ganger Lik innlegget
 

Når vi kom dit fikk vi høre en historie om en sinna skraphandler som ville politianmelde jernbane-entusiaster som han trodde hadde stjålet fabrikkskiltene på loket. Husker jeg feil når jeg påstår att ett av lokene sto ute( frarøvet tenderen sin) foran svinskiva på Otta til året 1972?

Fabrikkskiltet på lokene var nok borte allerede sommeren 1970, mens lokene stod inn, hvis ser etter på bildene mine vist over. Mend et er helt korrekt av 355 ble delt i to. Disse bildene, tatt 3/4 år senere, viser loket utenfor stallen, og her er det delt, men tenderen er fortsatt der. Så om tenderen som lenge stod på Ringebu er tenderen fra 355, det vet jeg ikke.

t121238-01685-710604.jpg

Tenderen og maskin skilt fra hverandre, utenfor lokstallen
NSB Hmr.: 30b nr. 355
Otta
4. juni 1971
foto: Svein Sando

t121239-01686-710604.jpg

NSB Hmr.: 30b nr. 355
Otta
4. juni 1971
foto: Svein Sando
      355 kullvaggene Peder Figenbaum 13. aug. 2010 kl.1446 #65612 (#65611) Vist 1714 ganger Lik innlegget
 

Uansett lokets vanskjebne; han som fyllte de kullvaggene gledet seg sikkert over nytten av sitt arbeide...

Mvh P.


Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1939* #65618 (#65550) Vist 2004 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

For den nette sum av kr. 7,50 overnattet jeg på ungdomsherberget i Weidemanns veg 41.

t121240-uherb.jpg

Kvittering for betalt overnatting - hjemmesydd lakenpose medbragt
Utsikten fra ungdomsherbeget, som fortsatt ligger på samme plass, var upåklagelig, og været strålende.

t121241-20641.jpg

Fra Trondheim ungdomsherberge. Vi ser litt av Meråkerbanen og Lademoen stasjon til høyre. A.J.Nilson drev tydeligvis en kullforretnng. Denne er forlengst borte. I det hele tatt vil utsikten herfra i dag være helt annerledes.
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
Jeg hadde satt av en hel dag i byen, blant annet for å besøke Merienborg med sine mange hensatte damplok bl.a., som framsto som et mekka for en oslogutt der selv en Di 3 ble oppfattet som eksotisk.

t121242-20643-5839.jpg

En rekke stortyskere var hensatt i Trondheim distrikt, flere av de på Marienborg.
NSB Thm.: 63a nr. 5839
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121243-20646.jpg

2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne. 2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring. Den var på fotograferingstidspunktet formelt ikke utrangert. Det skjedde først 9. novemeber 1970, da de resterende damplokene på tre 21-lok nær ble utrangert.
NSB Thm.: 63a nr. 2570
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121244-20647-5841.jpg

5841 var også formelt driftslok på fotograferingstidspunktet, men hadde neppe vært i bruk det siste året.
NSB Thm.: 63a nr. 5841
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121245-20645-234.jpg

27a 234 var en av lokene som var tatt ut til Jernbanemuseet, og endte også etterhvert der. Bakenfor i skjulet ser vi så vidt 18c 255 som også skulle til Jernbanemuseet, men som vi vet endte på Gamle Vossebanen i stedet, og er altså fortsatt hos oss og med dampen oppe.
NJM(mus): 27a nr. 234
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121246-20648-460.jpg

Trondheim hadde også en del tunge skiftelok av type 23. Jeg tror det er 460 vi ser forrest i denne rekka på tre lok.
NSB Thm.: 23b nr. 460
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121247-20651-8664.jpg

Inne på selve verkstedetområdet kom denne tuslende, en nyrevidert BM 86F 64, "bare" 20 år gammel på det tidspunktet.
NSB: BM 86F nr. 86.64
Marienborg verksted
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121248-20652-Ru822.jpg

Ved verskstedet stod også disse to undervisningsvognene. Okerfargen er påfallende, da internvogner ellers var røde på den tiden. Om dette var en spesiell Trondheimsvariant for undervisningsvogner, vet jeg ikke.

Den nærmeste vogna har nummer 822. Fasongen røper at det er en eldgammel vogn. Den var da også bygget hos Atlas i Sverige i 1879 som C nr. 101 for Meråkerbanen, altså antagelig Meråkerbanes første personvogn. I 1915 ble den ombygget til sanitetsvogn Zu type 1 nr. 822 og fikk vel takoppbyggingen i den anledning. Vogna ble utrangert senest i 1943, og ble vel deretter undervisningsvogn. Sanitetsvogner ble altså regnet som driftsvogner, men undervisningsvogner var internvogner. Vogna bakenfor er også en undervisningsvogn, men virker å være en av de etterlatte tyske vognene etter krigen.
Marienborg verksted
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121249-20649-626.jpg

Ute på stasjonstomta fant jeg et godstog med 3.626 forspent. Om toget var kommet fra Nordlandsbanen, skulle dit (via Stavne-Leangenbanen) eller stod klar for Dovrebanen, vet jeg ikke i dag. Åkene og ledningene for elektrisk drift er på plass ser vi, et kvartal før strømmen ble satt på for godt.
NSB: Di 3a nr. 626
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
  Artige bilder John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1657 #65619 (#65618) Vist 1676 ganger Lik innlegget
 

Fine bilder Svein! Jeg kan så vidt huske at vi så damplok fra vinduet på Gråkallbanen.

    damplok fra viduet på Gråkalbanen Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1808 #65628 (#65619) Vist 1715 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan så vidt huske at vi så damplok fra vinduet på Gråkallbanen.

Kanskje noe slikt?

t121261-20675.jpg

Marienborg sett fra Gråkalbanen på vei ned fra Lian. 27a 234 ser vi utenfor skuret. Legg også merke til at man holder på med å skjøte på høyblokka på sykehuset (RIT) på den tiden. 40 år senere river man ned det samme bygget (St.Olav).
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
      damplok fra viduet på Gråkalbanen John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1810 #65629 (#65628) Vist 1670 ganger Lik innlegget
 

Den var innertier Svein! Jeg tror foresten vi kalte sykehuset "Sentralsykehuset" Rit tror jeg kom senere.

        Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1816 #65631 (#65629) Vist 1681 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror foresten vi kalte sykehuset "Sentralsykehuset" Rit tror jeg kom senere.

Det er godt mulig. Helsevesenet har drevet med mange omorganiseringer i nyere tid. Jeg valgte bare det navnet det hadde før det nåværende.

          Sykehusnavnet Jon Rokseth 13. aug. 2010 kl.1906 #65636 (#65631) Vist 1656 ganger Lik innlegget
 

Det var nok Senntralsykehuset som var navnet på den tiden, det var ganske høyt med 6 etasjer før det ble påbygd med 4 eller 5, litt usikker. Artig at du fikk med den detaljen med påbyggingen også.

Forøvrig sitter jeg stille og nyter bildene og tidskoloritten.

            Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1946 #65641 (#65636) Vist 1644 ganger Lik innlegget
 

Alt står selvsagt å lese på Wikipedia. Sykehuset har i følge artikkelen der hatt slike navn:

  • 1902: Nye Trondhjem sykehus åpnes
  • 1950: navneskifte til Sentralsykehuset i Trondheim
  • 1974: navneskifte til Regionsykehuset i Trondheim
  • 2002: navneskifte til St. Olavs Hospital

Lenke: St. Olav hospital

  Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 1938 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Fra Marienborg gikk (antagelig bokstavelig) turen inn til sentrum igjen.

t121250-20653.jpg

Kanalen og Fosenkaia bar et litt annet preg den gangen enn nå. Det heselige bygget til høyre ble heldigvis revet så det i dag er mer åpnet her. Båten vi ser er vel "Fru Inger".
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121251-20655-8809.jpg

Kl 1235 hadde 302 avgang. Dagtoget over Røros gikk helt til elektrifisering ble åpnet 1.11.70 med 88-sett. Da kunne de pensjoneres, for da ble det ledige Di 3-lok som kunne brukes i 301/302.
NSB Oslo: BFM 88 nr. 88.09
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121252-20656-9102.jpg

Motsatt vei var 465 klar til avgang til Steinkjer. Dette er forløperen til Trønderbanen, men brukte den gangen 2.30 på strekningen, mens dagens 92-sett bruker 2 timer. Men så hadde de atskillig flere stoppesteder underveis å kunne stoppe på. Vogna, 91.02, er fortsatt i blant oss som museumsvogn.
NSB Hmr.: BM 91 nr. 91.02
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121253-20667-31.jpg

Trikken gikk over Elgseter bru i 1970, og hadde fortsatt sin kremgule og blå drakt på seg. Her er vogn 31 på vei mot Dalsenget med Ecclesia Nidrosiensis i bakgrunnen.
TS: TS (1956–1971) nr. 31
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121254-20669-23.jpg

Dette bildet er tatt bare ett minutts gange fra det forrige, men her er 31 på vei den motsatte veien, så det må ha gått mange minutter mellom de to bildene. Tro hva jeg gjorde da? Uansett er bildet tatt rett utenfor Samfundet og det er vogn 23 på vei sydover og altså 31 nordover. En svensk bilturist i fransk bil har blitt linselus på bildet også.
TS: TS (1956–1971) nr. 23
TS: TS (1956–1971) nr. 31

13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121255-20670-blangen.jpg

Et av målene for dagen var Gløshaugen, eller NTH som vi sydfra sa som ikke hadde vært der ennå. Der var Hølandsbanens lok "Bjørkelangen" noen år tidligere blitt gitt linjeforeningen Smørekoppen og oppstilt i utenfor maskinlinjas bygg.

Selv var planen å søke meg inn på elektrolinja året etter, og bruke året 1970/71 til å ta den obligatoriske praksisen på NE&BB på Skøyen. Derfor ville jeg gjerne se meg om på høgskolen, men et eller annet skjedde mentalt som gjorde at det med å flytte til Trondheim for å studere framsto som litt skummelt. Og jeg kan ikke klage på været denne augustdagen i Trondheim. Byen viste seg fra sin beste side. Praksisen på NE&BB Skøyen ble tatt, men det ble realfag i Oslo i stedet. Nå fikk jeg likevel NTH som arbeidssted (delvis) 17 år senere, men slett ikke som ingeniør...
NSB Oslo: XXIXa nr. 5 Bjørkelangen
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121256-20672-24.jpg

Så gikk turen ned bakken til Dalsenget, og nå var tiden inne for også å reise med denne 1000 mm-trikken.
TS: TS (1956–1971) nr. 24
Dalsenget vognhall
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121257-sporveisbillett.jpg

Jeg er litt usikker på hvor denne billetten ble brukt, for den er datert fra dagen før, og merket linje 3. Jeg trodde linje 3 var den da nedlagte Singsakerlinjen, men kanskje den ble benyttet på en sporveisbuss samme sted på vei til Ungdomsherberget. Uansett viser den billettypen for selskapet i 1970.
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121258-20673-10.jpg

Jeg husker bestemt at jeg byttet trikk på en travel holdeplass i Prinsenkrysset, og gikk over på Graakalbanen, og tok den til veis ende: Lian.
TS: TS (1956–1971) nr. 10
Lian
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121259-graakalbill.jpg

Kommunen overtok Graakalbanen i 1966, men banen beholdt en slags egen status fram til 1973, hvilket billetten fra 1970 var et synlig bevis på:
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121260-20678.jpg

Dagen ble avsluttet på Trondheim stasjon, for nå skulle det reises videre med tog 455. Mer om det og hvem jeg tilfeldigvis traff da, i neste episode ...
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
    Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1655 ganger Lik innlegget
 

Dette er flotte serier! Takk skal du ha.
Og når det gjelder billetten: Linje 3 i 1970 var vel bussen som erstattet Singsakertrikken. Busstraseen fulgte trikken bortover Statsingeniør Dahlsgate til Nonnegata hvor den svingte ned, og ungdomsherberget ligger vel ikke langt unna motsatt ende av statsingeniørens gate. Så kanskje du tok bussen dit?

      Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1658 ganger Lik innlegget
 

Det er nok trolig slik du skisserer. Det virker som billetten er stemplet 1930, og 1201 ankom 1920, så jeg kan ha rukekt en buss 1930. Det gikk vel kanskje fra stasjonen, til og med, dersom den erstattet Singsakertrikken.

        Skjult innlegg Vist 28 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1386 ganger Lik innlegget
 

Nok en fantastisk spennende serie.Her må man være snar for å svare før men blir en dag for sen...En liten oppklaring bare om Graakalbanen. Den ble tatt over av kommunen, men ble drevet som eget selskap fram til 1971, da den første utgaven av Trondheim Trafikkselskap A/S oppstod. Det var en fusjon mellom Trondheim Sporvei, A/S Graakalbanen og A/S Bynesruten. Først i 1973 ble banen integrert i bynettet.

      Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1376 ganger Lik innlegget
 

Det var litt mer nyansert enn det jeg skrev, ja. Jeg brukte faktisk et hefte/bok skrevet av deg (på Baneforlaget?) som underlag for det jeg skrev med 1973. Men TT oppstod altså i 1971.

  2570 og 2770 H. Lindholm 13. aug. 2010 kl.2107 #65648 (#65618) Vist 1690 ganger Lik innlegget
 

"2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring."

Det stemmer nok. Foran skorsteinen sees det lille stativet for lampen som skulle hjelpe fyrbøteren å kontrollere fargen på røyken i mørke. Å kontrollere fargen på røyken for å se om forbrenningen er korrekt er enda viktigere ved oljefyring enn kullfyring.

"2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne."

Etter hva som fortelles var det nettopp forveksling som skjedde. Det var visstnok egentlig 2570 som - på papiret - var foreslått tatt ut til bevaring, men grunnet en skrivefeil underveis i prosessen ble det stående 2770 i de endelige papirene. Hvis 2770 da ikke tilfeldigvis var ett av lokene som stor i Drangsdalen ville det sannsynligvis ikke blitt bevart noen norsk stortysker.
Kanskje det var nettopp oljefyringen som var grunnen til at 2570 ble foreslått? Det ville jo i så fall blitt det eneste bevarte oljefyrte norske damplok.

t121243-20646.jpg

NSB Thm.: 63a nr. 2570
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

    2570 og 2770 Kjetil Næss 13. aug. 2010 kl.2115 #65649 (#65648) Vist 1645 ganger Lik innlegget
 

Det er riktig at 2570 var ønsket bevart. I NJKs jubileumsbok kan man lese litt om dette i Arne-Magnus Waalers artikkel. Kort fortalt var det to grunner til at 2570 ble forkastet som museumslok: For det første var oljefyringen aldri blitt helt vellykket, slik at Benneche ikke ville vise det for ettertiden. Og det andre var oljeforbruket, som lå skyhøyt over det en Nohab normalt bruker.

    2570 og 2770 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.2124 #65651 (#65648) Vist 1661 ganger Lik innlegget
 

I "Den Store Kloke Boken" - eller Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb som den også kalles - skriver Arne-Magnus Waaler i sitt kapittel "En del av NJKs historie" blant annet følgende:

2770 var ”stortysker`n”, et krigsminne som Norge hadde hatt 73 eksemplarer av og det kraftigste og tyngste tosylindrede loket. 2770 sto ennå i Drangsdalen tunnel sammen med 3 tilsvarende beredskapslok (1104, 5856, 5865) da avtalen ble inngått, men vi fikk ikke overta det fine, oljefyrte 2570 i Trondheim. Benneche mente at oljefyringen aldri hadde blitt helt vellykket, så det ville han ikke vise ettertiden. (Vi skal vel være glad for det, forbruket var 10 x det en Di 3 bruker på samme arbeidet!)

Resten av dette kapitelet og alt det andre om Norsk Jernbaneklubb og norsk bevaringshitorie gjennom 40 år kan du lese i boken. Den bør være standardinnredning i ett hvert NJK-medlems bokhylle. Ta kontakt med NJK Salg på e-postadressen salg(a)njk.no allerede i kveld - da ekspederes den førstkommende torsdag og er hos deg noen få dager senere!

Mvh
Hans Morten
Historieforteller

      2570 og 2770 H. Lindholm 14. aug. 2010 kl.1547 #65704 (#65651) Vist 1572 ganger Lik innlegget
 

Javel - så det var slik det hang sammen. I store deler av NJK-miljøet var det forvekslingsteorien som var kjent og spredt på 70-tallet, og den ble underbygget av at eksistensen av de de hensatte lokene i Drangsdalen ikke ble allment kjent før etter at 2570 og alle øvrige 63-lok var hugget. Når så 2770 og de tre andre lokene omsider ble tatt ut fra Drangsdalen var jo dermed bevaringsspørsmålet uansett avgjort en gang for alle.

Og ja - den nevnte boken befinner seg for lengst i bokhyllen. Problemet er bare at det nå i sommersesongen er såpass mye museumsbanedrift som skal ivaretas både her og der, så noe inngående lesing blir det nok ikke tid til før utpå vinteren.....

  Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Gunnar Farestveit 13. aug. 2010 kl.2333 #65670 (#65618) Vist 1621 ganger Lik innlegget
 

Masse flotte bilder ! Jeg var på en lignende ekspedisjon noen få år seinere og overnattet på det som må ha vært samme UH i Trh. Dessverre ble min tur ikke like utførlig dokumentert. Ikke til forkleinelse for noen, men jeg tviler litt på om bilder fra 2010 vil være like verdifulle om nye 40 år som disse bildene er i dag. I dag er bilder av alt mulig rundt oss hele tiden, mens det tidligere var en viss form for "rasjonering" og kanskje mer kritisk utvelgelse av motiver. Går ut fra at Sando har mer på lager.

Spørsmål om 452 Stein Olav Hohle 13. aug. 2010 kl.1938* #65634 (#65550) Vist 1667 ganger Lik innlegget
 

Bildene dine vekket gode minner, Svein.
29. desember i 1967 var jeg med en lokfører i 351 til Otta. Loket var 13.2132. Fra Oslo Ø til Alnabru hadde vi el 5 som ekstra forspannslok fordi toget var langt og tungt. I Otta ble spisevognen satt ut, og vi spiste middag i den.

Vi skulle returnere i 5706 så lokføreren la seg for å få noen timers søvn. Jeg oppholdt meg i lokstallen, og der sto 452 under trykk, og lokstallbetjenten sa at den skulle ut i et godstog til Åndalsnes. Jeg ser i Damplokomotiver i Norge at 452 ble hensatt 8.10.1968.

Mitt spørsmål til "dom kunniga" blir derfor. Gikk 452 som driftslok frem til hensettingen og i så fall i hva slags tog?

  Spørsmål om 452 Thor Bjerke 14. aug. 2010 kl.1822 #65707 (#65634) Vist 1550 ganger Lik innlegget
 

En interessant bildeserie fra 1970!

Da jeg skrev om 25 etterkrigsår i Hamar distrikt i PS 28-29, gikk jeg gjennom daglistene for damplok i Hamar distrikt på 1960-tallet. Når det gjelder 452 har jeg notert at den og 430 stod på Otta og i 1967 ble brukt i arbeidstog og som ass.lok i 5705 til Fokstua/Hjerkinn. 452 gikk 16878 km i 1967 og 9483 km i 1968.

430 gikk til HR på Marienborg i desember 1967 (men dette ble neppe gjort da loket ble utrangert 21.4.1969 uten å være kommet tilbake til Hamar distrikt). 452 var en tur på Hamar for sleideettersyn i oktober 1968, kom tilbake til Otta 8.10., men ble deretter ikke oppfyrt. Den forfalt så til LR 8.7.1969 og ble utrangert 22.10.1969.

Et lok som stod som reserve på Otta var 412, som kom fra HR på Marienborg 3.7.1968. Jeg tok bilde av den der noen dager senere med mitt Instamatic-kamera. Nr. 355 ble hensatt på Otta 1.10.1968.

forstørrt121313-TB-1968-021.jpg

26c 412 som reserve på Otta.
Otta
8. juli 1968
foto: Thor Bjerke
Stor takk, Svein! Dag Christian Halvorsen 13. aug. 2010 kl.2137 #65653 (#65550) Vist 1609 ganger Lik innlegget
 

for at du deler dette med oss. Nå lever vi i sannhet i prosaiske tider i forhold til den gang da jernbanen var Jernbanen og Norges Statsbaner.

Egentlig litt forstemmende å se bildene av 355. Selv om NJK på denne tiden gjorde en fenomenal innsats for å ta vare på damplok (jfr. AM. Waalers tekst i den nyss utkomne jubileumsboken til NJK), så forblir type 30b the missing link blant tilgjengelige damploktyper rundt 1970.

  Mer i vente Svein Sando 13. aug. 2010 kl.2157 #65662 (#65653) Vist 1626 ganger Lik innlegget
 

Hyggelig at mange setter pris på denne serien min (fortsatt ikke slutt). Jeg har planlagt dette en stund, og ville poste disse nøye aktig på dagen 40 år senere. Jeg kom litt skjevt ut, da jeg forrige kvelden her så at det bare var en halv time igjen av den 12. da jeg oppdaget at startdagen var der, men stod på til nesten tre om natta så det ihvert fall var postet den dagen jeg stod opp 40 år etter.

    Kanskje også publisering på papir? Ole-Jacob Thorkildsen 13. aug. 2010 kl.2235 #65666 (#65662) Vist 1590 ganger Lik innlegget
 

Vi gleder oss stort til flere serier i 20-, 30-, eller 40-års perspektiv. Dette er høyst severdig.
Dette er flott og burde jo også være noe for På Sporet. Eller hva med en bok med billedserier og dertil hørende anekdoter? Det er mange gode fotografer som har presentert serier her som virkelig hadde kommet seg til sin rett på papir.
Ole-Jacob

    Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim Lars Byman 13. aug. 2010 kl.2349 #65673 (#65662) Vist 1582 ganger Lik innlegget
 

Dette var en flott serie, ser allerede frem til neste del.

Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 1924 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Tog 455 er nattoget til Bodø på Nordlandsbanen. I dag heter det 475. Det gikk 2255 fra Trondheim og hadde ankomst Bodø 1045. Toget brukte altså 11 timer og 50 minutter på de 729 km. I dag er reisetiden 9:38. Forskjellen er Di 4 og langt kortere tog.

På plattformen på Trondheim traff jeg helt tilfeldig et NJK-medlem som skulle ta samme tog, og som også hadde Narvik som mål. Medlemmet var NJKs første kasserer og heter Bjørn Næss, far til vår webmaster i dag. Så fikk jeg reisefølge de neste 900 km.

Hva Bjørn gjorde på Nordlandsbanen husker jeg ikke i dag, men jeg satt i en vanlig B3 for her skulle det ses, ikke soves. Første gang på ny bane skulle oppleves, og sommerstid vet man jo at nettene bare blir kortere jo lenger nord man kommer. Så ved Majavatn kunne jeg begynne å ta bilder, og der krysset vi sydgående nattog også, ca kl. 4 om morgenen:

t121268-20680majav.jpg

Hyggelig utsikt å våkne til
Majavatn
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121269-20685Bstorty.jpg

Jernverket på Mo i Rana skulle gjør damplok om til spiker. Disse lokene ble trukket til overføringssporene til Jernverksbanen rett syd for Mo i Rana. Da vi passerte, stod det flere stortyskere på dette dødssporet.
Mo i Rana, sør for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121271-20687-455.jpg

På Mo i Rana var det 15 minutter stopp. Ved tunge tog ble det satt på ekstra forspannslok her. Det skjedde ikke den dagen, men spisevogna skulle settes på her, for nå var klokka blitt nesten 7, og da var det frokosttid. Bjørn var en voksen mann i jobb, i motsetning til meg som nyutsprunget russ med bare litt sommerjobbpenger å leve for. Han hadde derfor råd til å skaffet seg et speilreflekskamera, mens jeg måtte nøye meg med mitt kompaktkamera jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene fire år tidligere, og som ikke hadde raskere lukkertid enn 1/125 sekund, i sannhet ikke det beste utgangspunktet for å ta bilder av tog i fart med. Lysmåler hadde det heller ikke, så jeg fløy rundt med tabeller og kikket på skydekket, sola og på klokka for å beregne den sannsynligvis mest riktige blenderen. Med det som bakgrunn, skal jeg ikke klage over at noen av bildene i denne serien ikke har klart å fryse bevegelser tilstrekkelig.
NSB: Di 3a nr. 632
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121272-20688-632.jpg

Her er spisevogna koblet til toget. Det er ikke utenkelig at det er Eo 119. Den gikk der i hvert fall våren etter. Bjørn og jeg inntok spisevogna, og det var vel omtrent den største luksus jeg unnet meg på turen: bacon og speilegg oppover Dunderlandsdalen i teak spisevogn. Man var nøktern i de dager. - Lagerfrakken er også på plass, som vi ser.
NSB: Di 3a nr. 632
Tog nr. 455
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121273-20686-WLBo1a-1_579.jpg

Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579.
WLBo1a type 1
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121274-20690.jpg

Rett etter Mo i Rana gikk banen nærmest gjennom koksverket. Miljøvern var en ganske fersk sak den gangen....
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121275-20691-628.jpg

I Gullsmedvik ender malmen fra Rana gruver, fortsettelsen av Dunderland Iron Ore Company med sin bane fra starten av århundret. Der traff vi på loket som gikk i malmtogene den dagen og som vi ser nettopp er i ferd med å koble seg en tom vognslerke som skal nordover til Storforshei.
NSB: Di 3a nr. 628
Tverrånes
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121276-20697.jpg

På vei opp på Saltfjellet. Frokosten er fortært og vi har trukket lenger bak i toget. Det var den gangen det gikk an å dra ned vinduet slik at man kunne få skikkelige bilder. Det er visst et par til lenger fram som dirver med samme type aktivitet.
Tog nr. 455
Bolna, nord for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121277-20711.jpg

455 ankom Fauske kl 9.45 etter ruta. I følge grafisk rute gikk bussen på E6 videre til Narvik kl 1015. Den tok ca 6 timer. E6 mellom Fauske og Narvik var så som så i 1970. Så vidt jeg husker var det tre ferger og stedvis grusvei. Bildet er fra ett av fergeleiene, og ferga er som man ser heller ikke særlig stor.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121279-20719-narvik.jpg

Nærmere kl 17 fikk vi øye på Narvik, reisens nordligste mål. Malmbunkerene til venstre på andre siden av bukta.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121282-20720-2114.jpg

Så stod vi der. På plattformen på Narvik stasjon. Jeg tror det var første gang for Bjørn også. Dette var noe annet enn det vi var vant til av togstørrelser. Vi var som satt til et annet kontinent der krok og buffer forlengst var avleggs på grunn av togvektene. Dm 3, El 12 og El 15 kom dundrende inn og bremset opp, og det gikk et kadunk-kadunk gjennom toget fra den ene enden til den andre når sentralkoblingene trykkes sammen, og når de gikk motsatt vei når disse 12-15 tusen hestekrefters lokene satte i gang igjen.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121283-20721-2195.jpg

Endelig dukket de opp, de vi begge så fram til å se: El 15. En av verdens kraftigste loktyper på 7350 hk per enhet. Vi hadde sett bilder av de sydpå og hørt om disse NSBs tre år gamle superlokene. El 14 er ikke mye svakere i motorytelse, men med 105 tonn adhesjonsvekt blir det lite i forhold til 132 tonn for El 15. Likeretterlok er El 15 også, altså med et bein i den nye kraftelektronikkteknologien, mens El 14 er den siste typen med den gamle og velutviklede elektromekaniske reguleringsteknologien.
NSB: El 15 nr. 2195
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121284-20722-2191.jpg

Kanskje er dette samme lokparet som i mellomtiden hadde vært nede på malmtomta og hentet et tømt malmtog som skulle tilbake til Kiruna.
NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121285-20724-el15.jpg

Etter en lang dags reise måtte vi imidlertid til slutt tørne inn. Bjørn jobbet i NSB bilruter på den tiden, og kjentetil en del personalforhold i NSB som jeg som abre hadde materiellfokus på den tiden, ante lite om. Så Bjørn snakket med stasjonsmesteren og lurte på om det var noe overnattingsrom ledig. Det var det, og jeg ble skrevet inn som lokstallbetjent. Det var nesten sant. Jeg hadde vært det et par uker tidligere som "sesongsansatt" som det stod. Overnattingsrommene var i 2.etasje på stasjonen, og vi sørget for å få utsikt den riktige veien. Bildet er tatt fra rommet. Rasende billig var det også, for jeg tror vi bare betalte kostpris for vask av sengetøy. Dette var før blårussens tid....

(Når jeg nå ser nærmere på bildet etter å ha lastet det opp, så kan det nok ikke være tatt fra rommet likevel, men litt vest for stasjonsbygningen. Men siden jeg gjerne ville fortelle om det med det billige rommet, lar jeg teksten stå som den er over, og lar dette være sannhetskorreksjonen.)
BR 161
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

  Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1621 ganger Lik innlegget
 

Det er dessuten slutt på underveisskiftingen. Sovevogn ut i Mosjøen. Sovevogn ut og spisevogn inn i Mo.


Det nederste bildet er tatt fra fortauet i gata ned mot stasjonen.

    Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1658 ganger Lik innlegget
 

Kan bildet av buss og ferge være fra Skjomen?

Lenke: Wikipedia

      Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1632 ganger Lik innlegget
 

Det tror jeg ikke, for jeg har bilde av Skjomenbrua under bygging fra denne reisa, og det bildet kommer lengre ut i rekka. Jeg tror heller dette må være den midterste ferga - hvis antallet var 3 den gangen.

        Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1623 ganger Lik innlegget
 

Den midterste fra da er den over Tysfjord, den fergestrekningen som er igjen fortsatt. Synes ikke at dette ligner det minste på Bogenes. Da står vi igjen med Leirfjorden, den sørligste. Men så det da sånn ut ved Bonnåsjøen eller Sommerset fergeleie? Første gang jeg reiste var det fortsatt ferge der, i 1982.

          Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1631 ganger Lik innlegget
 

Det er godt mulig at det er den sydligste, når jeg ser på billedserien. Skjomen er det garantert ikke. Men kanskje var det fire ferger i 1970? Det skjedde store endringer på E6 melom Fauske og Narvik på 1970-tallet.

            Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1627 ganger Lik innlegget
 

Efjord fikk sine tre bruer i 1969.

Lenke: Efjord-info

            Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1609 ganger Lik innlegget
 

Så vidt jeg husker kan dette stemme med Sommerset, det første fergeleiet man kom til sydfra slik det så ut den gangen. Jeg synes det lignet fælt på Skjervik (sydfra over Skjomen) men når du er så sikker trekker jeg forslaget. Vi kjørte strekningen sørover sommeren 1969 så jeg har fått med meg alle de fire fergeforbindelsene. Sørfra så det slik ut:

  • Sommerset - Bonåsjøen (over Leirfjorden, nedlagt 1986)
  • Bognes - Skarberget (over Tysfjord, i drift)
  • Sætran - Forså (over Forsåhavet, nedlagt 1969)
  • Skjervik - Grindjord (over Skjomen, nedlagt 1972)

Mvh
Vestein

            Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1308 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er det sydligste sambandet Sommerset - Bonåsjøen du tok bilde av i 1970. Jeg kommer opprinnelig fra Fauske og reiste mye med disse fergene på 60, 70 og 80 tallet. Bildet ditt er fra Sommerset, og Ulf har jo vist oss bilde fra den andre siden, Bonåsjøen i 1974. Dette fergesambandet ble opprettet den 20.juni 1966 og avløste det adskillig lengre sambandet Røsvik - Bonåsjøen (opprettet i 1941). Den nye Riksveg 6 fra nord for Fauske til Sommerset, ble mye bygd på samme tracé og nyttigjorde arbeider utført under anlegget av Nordlandsbanen Fauske - Korsnes under krigen. Etter 20 års drift ble ferga Sommerset - Bonåsjøen nedlagt den 10.juli 1986, da ny E6 ble tatt i bruk videre innover langs Leirfjorden, og videre nordover til Sildhopen.

              Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 666 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg husker Sommerset kjørte vi "rett inn på ferga". Hvis vi ser inn fjorden, ser det ut til at veien har en mer enn 90 graders sving, og ferga 180 grader for å gå innover. Veien vi ser på bildet er neppe E6, men veien til gårdene innenfor. Lengre ut i nærheten av fergeleiet går vel fjellet i fjorden

        Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1495 ganger Lik innlegget
 

På ditt bilde nummer 9 hvor bussen kjører ombord på fergen ser det ut som det ikke er porter så man måtte stole på at bilen holdt seg i gear og at håndbrekket virket. Jeg har et bilde fra 1971 fra en av strekningene som viser at man kunne gå på sjøen hvis man ikke passet seg.

forstørrt121409-Bilfergen.jpg

 1971
foto: Stein Olav Hohle
          Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1485 ganger Lik innlegget
 

Slik ulykke har skjedd. Seks omkomne.

Lenke: Risikoanalyse

            Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1493 ganger Lik innlegget
 

Ulykken skjedde i Eidfjord i 1995.

Lenke: Sintef

              Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1507 ganger Lik innlegget
 

Det var på fergen "Eidfjord" den tragiske ulykken hendte, på sambandet Hatvik - Fusa

Lenke: Mer om ulykken ved Hatvik

                Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1508 ganger Lik innlegget
 

Jeg bruker ikke Google. Mest Kvasir.

                  Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1503 ganger Lik innlegget
 

..her etablert seg som et verb i språket vårt og er således ikke avhengig av hvilken søkemotor man bruker.

Mvh
Vestein

                    Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1501 ganger Lik innlegget
 

Visst. Men på norsk, som jeg foretrekker å bruke når norske ord finnes, heter det nettsøk.

          Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1428 ganger Lik innlegget
 

Om man studerer bildet til Svein Sando vil man se at det på den ferja er gitterporter. Andre ferjer igjen har kjettinger og atter andre skikkelige plateporter. Også fallem, som vel er det vanligste nå. Fortsatt går det en rekke ferjer i nord med bare en kjetting, eller tilsvarende, i hekken. Når det gjelder ulykken det refereres til så var det litt spesielt. M/F Eidfjord er en tidligere Askøy-Bergenferje hvor bildekk ble plassert over salongen (fyrstikkeskeprinsippet) og dekket altså heller nedover i hver ende. Denne ferja har fallem og ikke kjetting eller andre typer dårlig sikring. http://fjordfaehren.de/no_f/bjorgvin1975.htm Hvorhvidt en fallem er sikker kan jo diskuteres, men faren for at folk ved uhell havner i sjøen er ikke stor ihvertfall.
Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

            Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1452 ganger Lik innlegget
 

Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

Beklager, det kan jeg ikke svare på. Ingen av bildene tatt rett før eller etter viser ferga. Det var først etter at jeg bodde i Sogn og Fjordane med hele fylket som arbeidssted i 1983-87, at jeg begynte å følge litt mer med hvilke ferger jeg reiste med.

              Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1429 ganger Lik innlegget
 

Oppfordringen var forsåvidt ment til Stein Olav Hohle, men det er min feil at det kunne misforstås. Dette beklager jeg. Forøvrig tror jeg at jeg har funnet begge ferjene =)

                misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1432 ganger Lik innlegget
 

Det er jeg som skal beklage, for jeg ser jo når jeg ser nøyere etter, at du svarer på Stein Olavs innlegg der han viser bilde fra en ferge, så da blir "du" Stein Olav, og ikke meg.

          Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1426 ganger Lik innlegget
 

Kan det ha vært denne? http://fjordfaehren.de/no_f2/virak1954.htm

            Ferja til Stein Olav Hohle? Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1364 ganger Lik innlegget
 

Jeg husker ikke navnet på denne fergen, men jeg tror at overfarten var den lengste av fergestrekningene mellom Fauske og Narvik.

              Ferja til Stein Olav Hohle? Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1362 ganger Lik innlegget
 

Bakgrunnen på bildet passer med strekningen Bognes-Skarberget (over Tysfjord) som er den lengste strekningen og den som fremdeles er i drift.

Mvh
Vestein

                Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1336 ganger Lik innlegget
 

Bognes-Skarberget tar vel ca 25 minutter etter dagens ruteplan. Hvor lang tid brukte de andre ferjene?

                  Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1390 ganger Lik innlegget
 

Mellom Skarberget og Bognes, om bord på fergen "Røtinn". For øvrig et noe tvilsomt navn på en passasjerbåt....

Det andre bildet er fra Bonnåsjøen fergekai. Denne forbindelsen finnes ikke mer.

Ulf B.

forstørrt121520-4614.jpg

Mellom Skarberget og Bognes
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen

forstørrt121521-4615.jpg

Bonnåsjøen fergekai
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen
  El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1603 ganger Lik innlegget
 

Følger med deg på reisen i stor takknemlighet over att du deler opplevelsene med oss. Daværende samboer og jeg bodde også på Narvik st.da en venn av oss som arbeidet som konduktør der oppe ordnet ett rom for oss den gangen, 1989. Vi kom dit via Inlandsbanan og Malmbanan. Fotograferte El 15 selv om jeg var mye mer interessert i El 12 og Dm 3, men "kom det en hare så skjøt jeg den". MVH.Nils

forstørrt121290-Malmbanan.jpg

Malmbanan v. Abisko, 19.07.1989.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt121291-Malmbanan001.jpg

Malmbanan v.Vassijaure,20.07.1989.
foto: Nils Olav Glein
  Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1537 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror nok dette er Sommarset-Bonnåsjøen. Ferja fotografen er ombord i er mest sannsynlig "Rombaksfjord": http://fjordfaehren.de/no_f/rombakfjord1955.htm
Forøvrig: takk for en fantastisk serie!

Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1819* #65795 (#65550) Vist 1681 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.

t121380-20726-2191.jpg

NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121381-20727-700815-6203.jpg

Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121386-20728-700815-2114.jpg

På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå.
NSB: El 12 nr. 2114
Tog nr. 8010
Rombak
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121383-20729-700815-71.jpg

NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121387-20731-700815-6203.jpg

Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.

Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71/70
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121388-20732-700815-751.jpg

40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da.
Tog nr. 751
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121391-El15-20733.jpg

Persontoget krysset med malmtog 8014 som ble trukket av to El 15-lok.
NSB: El 15 nr. 2196
Tog nr. 8014
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121393-20735-700815-8017.jpg

Et tomt malmtog opp fra Narvik kom med Dm3 som trekkraft.
Tog nr. 8017
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121396-20736-700815-8016.jpg

Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front.
Tog nr. 8016
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121398-20738-700815.jpg

Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222.
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121399-20740-700815-979.jpg

De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979.
Dm3
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121401-20742-700815-2191.jpg

Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen.
NSB: El 15 nr. 2191
Tog nr. 8021
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121403-20743-700815-katterat.jpg

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121405-20746-700815.jpg

Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121413-20748-700815-911.jpg

Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121414-20749-700815.jpg

Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121415-20751-700815-2114.jpg

I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. mar. 1970
foto: Svein Sando

t121416-20753-700815-2114.jpg

12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121420-20760-700815-el12.jpg

Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121425-20762-700815-ska205.1.jpg

Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983.
Ska 205 nr. 1
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121427-20759-700815-Mas.jpg

Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg

... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121431-20765-700815-nrv.jpg

Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121432-20768-700815.jpg

Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.

Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo.
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

  Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1433 ganger Lik innlegget
 

En god del skrivefeil i billedtekstene er rettet. Det måtte gå litt fort i første runde slik at jeg fikk postet innlegget mens det ennå var den 15. august.

    Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1432 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

      Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1422 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

Det er godt mulig du har rett. Rekkefølgen på de to er nemlig omvendt, og bildet etter der igjen, er fra Katterat, men jeg tok bildet av motorvogna som tatt på samme sted som det frøste, altså Rombak, men at det da antagelig skal være på Katterat. Hvis du bare er nesten helt sikker, kan vi jo vente med å rette det opp til flere av Ofotbanekjennerne bekrefter dette.

        Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1402 ganger Lik innlegget
 

Jo jag är säker på att det är Katterat. Om det hade varit Rombak så hade vi haft kanonskuret och en skärning till höger om spåret motorvagnen står på plus spåren in till omformarstationen. Mvh Peter

          Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1369 ganger Lik innlegget
 

Bildet med denne teksten er fra Katterat:
På Rombak var det stopp, og kryssing.
Rombak 15. august 1970 Foto: Svein Sando
BM 62 nr.62.03, tog nr. 71

            Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1393 ganger Lik innlegget
 

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.

Synlige endringer sett fra denne vinkelen er at noen av snøoverbyggene vest for stasjonen, dvs. til høyre på bildet, er revet. Dessuten vil man i dag se en ny og stor steinfylling ved stasjonsområdet av utsprengte masser fra kryssingsspor-tunnelen, som ble tatt i bruk i 2002.

              Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1244 ganger Lik innlegget
 

I 1970 var det ei større fylling med spor, dog uten stoppbukk, der den "nye" fyllinga ligger i dag. Iflg Erling H Edvardsen ble området bak trafoen brukt som stolpelager ei tid. Jeg mener å huske at området var mer utfylt da. Steinmassene i den gamle fyllinga ble brukt til å lage anleggsveien oppover dalen i forbindelse med Sildvikutbygginga oppover i dalen rundt 1975. I forbindelse med anlegget ved nytt kryssningsspor på 2000-tallet, ble brakkeriggen til Selmer lagt nede her. Ny veksel til sidesporet ble lagt inn, og det ble brukt til laste og losseområde for utstyr samt at aggeregatet sto på sporet. I reguleringsplana for området sto det at sidesporet skulle rekonstueres i hele sin lenge. Dette er den "nye" fyllinga, og den er bare ei fylling av grov stein med et spor på. Rester av sviller og skinner ligger i småskogen..
Andre synlige endringer i tillegg til anleggsveien mye småskog er at enkele bygninger er blitt revet, bygd og revet igjen. For ikke å glemme den opprustinga hele st.området har fått.

          Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1332 ganger Lik innlegget
 

Ok. Da har jeg rettet stedsangivelsen og byttet om på rekkefølgen også.

    Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1410 ganger Lik innlegget
 

I et sånt opplegg av en reiseskildring, langt ut over det vanlige, hadde jeg faktisk problemer med å forstå hva du i all verden snakket om eller hang deg opp - rekke å poste på en vanlig stille søndag kveld eller tidlig mandag?
Takker for omfattende serie og da en ekstra applaus for å ha nådd din egen datomarkering - 40 år etter, på dagen!

      Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1438 ganger Lik innlegget
 

Har man satt seg et mål, får man gjøre det man kan for å følge det. Men den målbevisste og pertentlige Poirot i kveld gjorde at jeg nesten ikke nådde dette litt sære målet mitt, for det tar faktiske noen timer å klargjøre så mange bilder, særlig når man skal drive omfattende retursj av støv og rusk på slides-scannene. Siste dags reportasje er godt klargjort, men jeg venter til mandag kveld med å publisere den.

  Oj oj oj... Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0041 #65799 (#65795) Vist 1434 ganger Lik innlegget
 

Här var det mycket mumma för undertecknad som kört en hel del på Malmbanan/Ofotbanen genom åren. Tackar tackar!!

Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2005* #65842 (#65550) Vist 1894 ganger Likt av 8 Lik innlegget
 

Så er jeg kommet til veis ende etter denne sann-tids-beretningen (dog 40 år tidsforskjøvet) fra min lange reise fra Oslo til Narvik og tilbake. Den siste etappen er ikke så omfattende som de første.

Sydgående nattog på Nordlandsbanen, 456, krysset med nordgående dagtog (451) på Hell den gangen, kl. 0838. I dag krysser de på Trondheim stasjon. Ved innkjøringen til Hell så jeg denne stortyskeren med stivrammetender stå hensatt på et av sporene langs Meråkerbanen:

t121498-20769-700816-63a.jpg

Hensatt 63a-lok
Hell
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Nattoget skulle etter ruta ankomme Trondheim 0910. Jeg har notert at jeg dro videre med lokaltog 1708 til Støren, men etter ruta har det avgang også 0910. Men det er mulig at man den gang la opp til korrespondanse hvis det var behov. Jeg kom meg i hvert fall til Støren, for der ville jeg se på de stortyskerne som var hensatt av militære beredskapsgrunner:

t121499-20772-700816-5843.jpg

Det var bygget egen hall for beredskapslokene. Det er den grå vi ser i bakgrunnen. Den rommet 6 lok. Nå stod det to lok utenfor, 5843 og 5606, men de tror jeg ikke var beredskapslok, men rett og slett hensatt der som andre hensatte damplok på den tiden da dampæraen ebbet ut for godt. Offisielt skulle dampdriften ved NSB opphøre 1. november samme år.
NSB Thm.: 63a nr. 5843
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121500-20774-700816-5606.jpg

NSB Thm.: 63a nr. 5606
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

Inne i Nato-stallen, som noen kaller den, stod blant annet denne:

t121501-20779-700816-5855.jpg

NSB Thm.: 63a nr. 5855
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

Mens jeg tuslet rundt der med min fototilltalse som adgangskort, returnerte 86-vogna til Trondheim, nå som lokaltog 1711. Klkka var blitt 11.10.

t121502-20777-700816-1711.jpg

Dette var den samme motorvogna som jeg så som nyrevidert på Vst. Marienborg noen dager tidligere.
NSB: BM 86F nr. 86.64
Tog nr. 1711
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121503-20778-700816-skive.jpg

Svingskiva på Støren er en stor 20 meter skive.
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

Jeg tok Dovrebanen opp, men blant annet for å se noe nytt, tok jeg Rørosbanen ned. Det var også sånn jeg kunne få litt tid på Støren til stortyskerne, for sydgående dagtog over Dovre hadde gått allerede 1047 og neste gikk ikke før i halv fire tida. Dagtoget over Røros derimot, hadde avgang 1318. Dessuten gikk det med de legendariske lyntogsettene, type 88:

t121504-20780-700816-8809.jpg

Ht.302 glir inn på Støren stasjon. Disse skulle fases ut samtidig med dampen, så det var på hekta skulle man rekke å reise med disse. De elektriske, type 66, kom til å gå enda noen år.
NSB Oslo: BFM 88 nr. 88.09
Tog nr. 302
Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

Fototillatelsen gav meg glatt adgang til førerrommet på settet. Det var en ganske trang og støyende affære der man satt nærmest oppå motoren. Noe topp utsikt fra førerplass var det heller ikke den gangen, da nesten alle lok og motorvogner gikk med gitter foran frontvinduene. Det var først senere at sikrere glass ble tatt i bruk i stedet. Av en eller annen grunn gikk materiellet i Drammen distrikt derimot ikke med gitter. Kanskje hadde det noe med hva slags materiell som gikk på fjellstrekningene å gjøre.

t121505-20782-700816.jpg

Et sted langs Gaula, kanskje ved Kotsøy.
Singsås-Støren
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Men åpnet man sidevinduet og lente seg ut, kunne man få gitterfrie bilder.

t121506-20784-700816-sHaltdal.jpg

Her er vi på vei opp fra Haltdalen og ser baksiden av innkjørsignalet, en signalvariant som antagelig er fra før krigen. Stasjonen har fortsatt enkelt innkjørsignalapparat, og er fortsatt betjent av txp på gamlemåten.
Haltdalen, sør for
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121507-20786-700816-droia.jpg

Ikke lenge etter Haltdalen st kommer man til Drøia, der den store treviadukten lå i smalsportiden og som ble erstattet med en stor fylling. Her kjører ekspressstogsettet over fyllingen. Det var bare ett sett i toget på denne strekningen. På Røros koblet man til ett til.
Tog nr. 302
Drøia, i nærheten av
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Neste stasjon var Stensli, 300 m.o.h.. Den var betjent, men 302 hadde ikke stopp der. Dette var fortsatt på den tiden NSB stod for stykkgodstrafikken selv, så tidligere på dagen hadde arbeidende godstog 5714 i følge ruta 10 minutter stop på Stensli for evt. utsetting/innsetting av godsvogn(er).

t121508-20788-700816-steinsli.jpg

Stensli
16. mar. 1970
foto: Svein Sando
På Reitan stasjon var det rutemessig stopp og kryssing med mandag-fredagsgodstoget 5715, men siden jeg ikke har bilde av noe slikt, aner det meg at dette ikke dette kanskje var en lørdag. Derimot tok jeg bilde i den store kurven ved Sibirien litt lenger opp:

t121509-20792-700816-sibir.jpg

Sibirien
Reitan, sør for
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Kl 1509 krysset Ht 302 og 301 med hverandre på Røros stasjon. Begge gikk med 88-sett, så her bugnet det av blå-gule sett. 301 fikk på et ekstra sett; muligens kom det opp med 301. Det husker jeg ikke i dag.

t121510-20796-700816-8809.jpg

301 krysser med 302
Røros
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Så bar det nedover Østerdalen med dobbeltsett langs bølgende telegrafkurser, slik som vanlig var på ikke-elektrifiserte baner den gangen.

t121511-20798-700816.jpg

Et sted i Os-Tolga-området
Tolga
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Siste bilde er fra Telneset stasjon, som ble revet to år senere.

t121512-20800-700816-telneset.jpg

Telneset
16. aug. 1970
foto: Svein Sando
Jeg hadde sittet i stol på nattoget fra Fauske, og det begynte å sette sitt preg på meg. Jeg duppet stadig med hodet der framme, og sa til slutt at jeg tror jeg går bak og finner meg en liggestol og slapper av litt. Der må jeg ha slappet meget godt av, for flere bilder ble det ikke på den turen. Men kanskje var jeg gått tom for film også.

Takk for reisefølget gjennom disse fem dagene, som for meg har vært en hyggelig oppfriskning av minnet om hvordan det var å være ung jernbaneentusiast for 40 år siden. Fokus var som man ser nesten utelukkende på rullende materiell og særlig trekkraften. Det fokuset skulle utvide seg fort i løpet av de nærmeste årene. Jobb som praktikant på NE&BB ble det som nevnt kort tid etter, og dermed litt fast inntekt. Mitt første speilreflekskamera ble innkjøpt litt senere på høsten. Men hva som kom ut av det, er en helt annen historie.

  Norge på langs for 40 år siden Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2059 #65856 (#65842) Vist 1351 ganger Lik innlegget
 

Dette var noen virkelig flotte serier Svein! Jeg forhørte meg med senior om turen, og han husker godt han traff deg i Trondheim. Han hadde reist fra Oslo noe tidligere med et Tysk reisefølge som han var guide for. Brorparten av det Tyske reisefølget reiste Meråkerbanen og videre til Stockholm, men det ble igjen 3-4 Tyske jernbanevenner som ville se Ofotbanen. Ergo dro de videre nordover.

    Reisefølget Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2124 #65859 (#65856) Vist 1360 ganger Lik innlegget
 

Men det var ingen tyskere med oss da vi dro nordover, så enten må de ha dtatt på egen hånd eller det var ved en annen anledning. Jeg mener jeg har sett bilder fra Nordlandsbanen tatt ved flere anledning av faren din.

      Reisefølget Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2329 #65876 (#65859) Vist 1312 ganger Lik innlegget
 

Mulig senior blander selv. Han var flere turer nordover på 70-tallet. Både med Tyskere og medlemmer fra SJK. Bildet under er fra en av disse turene, men trolig ikke den samme du har bilder fra. Jeg skal høre med han i morgen.

forstørrt121527-106.jpg

Hell
foto: Bjørn Næss
      Reisefølget Kurt E. Håland 17. aug. 2010 kl.1241 #65925 (#65859) Vist 1257 ganger Lik innlegget
 

Som deltaker i nåtid takker jeg så meget for følget på denne utmerkede turen.
Bildebruken har jo vært overveldende med 99 bilder i tråden, hvorav fremmede ca 8. Ny rekord ble vel dette og det skal nok noe til å slå den, i alle fall hvis innhold også skal fenge så mange som denne skildringen har gjort.

  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Jahn Jonassen 16. aug. 2010 kl.2158 #65864 (#65842) Vist 1333 ganger Lik innlegget
 

Takker for en interresant tur gjennom landet vårt. På bildet av Bm86f, er den uten lyskaster på taket, trodde lyskasterne ble montert på 60 tallet, men har nok tatt feil. Bm88 var vel noe av de trangeste førerplasser grunnet motoren. På Bm66 var gitteret på plass i Sørlandsekspressen, men da de ble innsatt i Vestfoldekspressen, fjernet man de to ytterste gittrene,så det var bare de to midtre vinduene som hadde gitter. Jahn.

  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Halvard Hovtun 16. aug. 2010 kl.2232 #65867 (#65842) Vist 1314 ganger Lik innlegget
 

Takk for spennende bilder! Må si resultatet ble meget bra, til tross for din relativt lave alder og enkle fotoutstyr! Takk igjen!

    Takk for turen! Jon Einar Vistad 16. aug. 2010 kl.2243 #65870 (#65867) Vist 1301 ganger Lik innlegget
 

Med tidsmaskinen :-)
Utrolig interessant!

      Takk for turen! Trygve Kåsa 16. aug. 2010 kl.2254 #65871 (#65870) Vist 1301 ganger Lik innlegget
 

Fra meg også. Dette var veldig moro å være med på smiler

Aner meg vel at sumarum må trådstarteren ha forbrukt nogen tid på forberedelsene, i forkant av presentasjonene ;)
Vel anvendt!

Trygve

        Brukt nogen tid Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2301 #65873 (#65871) Vist 1335 ganger Lik innlegget
 

Aner meg vel at sumarum må trådstarteren ha forbrukt nogen tid på forberedelsene, i forkant av presentasjonene ;)

Både ja og nei. Som sagt har mesteparten av tiden gått med til klargjøring av bildene, og særlig til å fjerne støv, så jeg er passe lei kloneverktøyet nå. Ellers er bildene lastet opp ett for ett og billedtekster forfattet og skrevet samtidig ut fra hva som ligger i bildet kombinert med hva jeg husker fra den gang. Og så er det en kronlogisk og dermed geografisk rød tråd gjennom det hele som alt sys rundt.

Men alt i alt har det gått med noen timer, ja. Men det tenker jeg Rool har brukt på sine utmerkede serier også. Egentlig er det etter inspirasjon fra ham at jeg fant på dette, men ville altså vente til det var akkurat 40 år på dagen etter. Noen av oss har det litt moro med tall.

          Fotosamlingen på langs Rool 17. aug. 2010 kl.0243 #65882 (#65873) Vist 1328 ganger Lik innlegget
 

Som sagt har mesteparten av tiden gått med til klargjøring av bildene, og særlig til å fjerne støv, så jeg er passe lei kloneverktøyet nå.

At det tar tid å klargjøre sånne bildeserier fra gamle filmer er sikkert & visst - det skal jeg skrive under på! Det tar gjerne dagevis; med scanning, retusjering og bildebehandling, gransking av notater, rutebøker og grafer og telefoner til involverte. Det mest arbeidskrevende er svarthvitt-filmene som ble fremkalt ved høyst variabel vannkvalitet. Rusk & rask har festet seg til filmen, og én times retusjeringsarbeid per bilde er ganske normalt. Heldigvis, og i motsetning til din erfaring, finner jeg stor glede i å bruke kloneverktøyet som jeg har brukt flittig siden jeg fikk min første scanner i 1997. Før dette satt jeg med skalpell, pensel, vannfarger og blyanter og retusjerte på svarthvitt-kopier. Men det var moro det og!

Får håpe du ikke har fått fullstendig "klonesperre" og at det ga mersmak å mekke serier. Vi ser fram til mer fra ditt arkiv når du får pustet ut.

            Kloning ok, men i passe porsjoner Svein Sando 17. aug. 2010 kl.1249* #65927 (#65882) Vist 1298 ganger Lik innlegget
 

Heldigvis, og i motsetning til din erfaring, finner jeg stor glede i å bruke kloneverktøyet som jeg har brukt flittig siden jeg fikk min første scanner i 1997. Før dette satt jeg med skalpell, pensel, vannfarger og blyanter og retusjerte på svarthvitt-kopier. Men det var moro det og!

Får håpe du ikke har fått fullstendig "klonesperre"

Kloneverktøyet er særdeles nyttig. Det er ikke det, men etter å ha behandlet 88 bilder på fem dager, ble det litt ensidig musebruk, kan man si. Det medførte nok også at noen av bildene fortsatt ikke er ruskfrie, men for å rekke å bli ferdig i tide i forhold til tilgjengelig tid, måtte jeg nok avbryte før resultatet var 100 %, samt at jeg siste dagen altså også merket det rent fysisk i hånda.

    Stortysker i drift 40 år senere Allern 17. aug. 2010 kl.1558 #65958 (#65867) Vist 1280 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for en fantastisk fotodokumentasjon. Vi som er født etter denne turen er rett og slett litt misunnelige. En interessant digresjon til huggeklare stortyskere i 1970 er undertegnedes tur til Bosnia påsken iår. Her går fortsatt disse maskinene (6 stk.) i regulær drift, uavbrutt de siste 65-68 år. Å kjøre stortysker med 1100 tonn på slep - DET er spetakulært!

forstørrt121544-DSC_2464.jpg

33 504
8. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121545-DSC_2549.jpg

Stortysker 33 504
8. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121546-DSC_2605.jpg

504
8. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121547-DSC_2520.jpg

504
8. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121548-DSC_2639.jpg

Type 62 111 og 33 504
8. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121549-DSC_2811.jpg

Stortysker 236 drar avgårde med 1100 tonn (kullvogner) på slep
9. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121550-DSC_2769.jpg

236
9. apr. 2010
foto: Allern

forstørrt121551-DSC_2116.jpg

236
6. apr. 2010
foto: Allern
  Stivrammetender H. Lindholm 17. aug. 2010 kl.0051 #65879 (#65842) Vist 1320 ganger Lik innlegget
 

t121498-20769-700816-63a.jpg

Hensatt 63a-lok
Hell
16. aug. 1970
foto: Svein Sando

Synd at det ikke ble bevart noen stivrammetendere i Norge.
Kanskje man skulle undersøke om det finnes noen til salgs i Polen?

forstørrt121528-S05228-900.jpg

Verkstedet Pila
17. mar. 1990
foto: H. Lindholm
    Stivrammetender 2512 17. aug. 2010 kl.2042 #65981 (#65879) Vist 1252 ganger Lik innlegget
 

Veldig bra og interessant serie. Takk så mye for at du Svein vil dele disse fine bildene med oss andre.
Er det noen som kan ha en ide om hvilken stortysker med stivrammetender som er på bildre fra Hell?
Hilsen Hans Egil

  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Kjetil Johnsen 17. aug. 2010 kl.0849 #65893 (#65842) Vist 1311 ganger Lik innlegget
 

Flott serie!. For en som ikke kan huske 88 settene i drift så er det veldig morsomt å få se disse bildene.
Mvh Kjetil

  Norge på langs for 40 år siden Erik Borgersen 17. aug. 2010 kl.1524 #65954 (#65842) Vist 1282 ganger Lik innlegget
 

Takk for turen! Dette var storartet. Håper vi kan få bli med på flere slike reiser!

Når det gjelder bilde fra Haltdalen på Rørosbanen, der vi ser baksiden av et signal: Dette er forsignal A Haltdalen. Haltdalen har enkelt sikringsanlegg, dvs. innkjørhovedsignaler med forsignaler og håndstilte sporveksler med kontrollåsing. Anlegget er fortsatt i bruk.

Enkelt sikringsanlegg ble bygget på en rekke stasjoner fra siste del av 1930-tallet. (Jf. boka "Sikkerhetstjenesten ved norske jernbaner i de første 100 år ...", side 52.). I dag er det bare Haltdalen og Gjøvik som fortsatt har dette.

Hilsen Erik B.

  Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1232 ganger Lik innlegget
 

Igjen: Tusen takk for at du bad oss med på denne tidsreisen! Dette var virkelig et evenement utover det vanlige og disse seriene blir det nok gjensyn med opptil flere ganger.

Mvh
Vestein

    Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1235 ganger Lik innlegget
 

Denne flotte reportasjen fra Svein Sando, vekker mange minner i meg. Fra 1960 til 1973 bodde jeg i Trondheim, så jeg har opplevd både damplok type 23 og 63. Førstnevnte pleide å gå som løslok inn til Hommelvik husker jeg, for å utføre skiftetjenste der. Og så kom det tuslende tilbake om ettermidagen, et artig syn fra badestranda øst for Ranheim stasjon. Og hver søndag bar det ned på Trondheim stasjon for å se avgårde Ht 302 med 88 settet. Sando nevner resturantvogn 119 som pendlet mellom Mo i Rana og Bodø i Ht 455/456. Den vogna har jeg spist mange måltider i på 70 tallet, og det var kun den som ble brukt mener jeg, inntil kafteriavogna tok over. Som Sando også nevner, måtte Ht 455 ofte ha ekstra forspannlok om sommeren fra Mo i Rana. Dette for å holde ruta opp til Saltfjellet , pga ekstra vogner. Ekstra forsp.lok ble da satt ut i Røkland med retur Mo i Rana i dagtoget Ht 452. Var dag og nattogene skikkelig store (kanskje 12 boggier + G vogner bakerst) var det 2 lok hele veien Trondheim - Bodø. Gt 5771 Marienborg - Bodø hadde ofte om sommeren, ekstra forspannlok Mo i Rana - Lønsdal, som returnerte til Mo som løslok tidlig på morgenen. Mulig at det var et ledig " malm lok " som ble brukt til de jobbene, for " malmen " (Guldsmedvik - Storforshei) var som regel innstilt i fellesferien. Mvh Tom Vidar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 6.14 sek
I dag 13931 treff på forum10, og 72220037 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12820 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.