Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Prøvekjøring av nye B5 vogner ·24 Erland Rasten 18. aug. 2010 kl.0941 #66002 Vist 1036 ganger Lik innlegget
 

Togstammen med nye B5 vogner prøvekjøres idag på Gardermobanen mellom Lillestrøm og Eidsvoll mellom ca kl 9.30 og 15.

Mandag 23 og tirsdag 24. skal vognene etter planen en tur til Hamar med avgang fra Oslo ca kl 10.

Det er foreløpig bare 6 vogner i togstammen siden BC- og FR-vognene er en tur på Strømmen for ferdigstillelse.

Takk for tipset Paul F.E. Reale 18. aug. 2010 kl.1535 #66032 (#66002) Vist 850 ganger Lik innlegget
 

Ser ikke bort fra at jeg tar meg et par timer fri fra kontoret den dagen og prøver å få noen bilder.

  Toget Erland Rasten 18. aug. 2010 kl.2146 #66050 (#66032) Vist 814 ganger Lik innlegget
 

Her er toget på Oslo S i dag.

forstørrt121593-DSC_9561A.jpg

Prøvekjøring av B5 vogner, Oslo S
18. aug. 2010
foto: Erland Rasten
    B5 Paul F.E. Reale 19. aug. 2010 kl.0115* #66066 (#66050) Vist 736 ganger Lik innlegget
 

Takk for fint bilde. Jeg må ta meg en tur ned på Oslo S selv og se om jeg er heldig nok til at togsettet dukker opp en av de dagene du nevnte lenger oppe i tråden.
Når på dagen ble dette bildet tatt?

      B5-toget Erland Rasten 19. aug. 2010 kl.0958 #66078 (#66066) Vist 697 ganger Lik innlegget
 

Bildet ble tatt ved avgang fra Oslo S ca kl 9.25 igår 18.08.

Merk at spesialvognene A5, BC5 og FR5 har skinnebrems.

Erland

forstørrt121620-DSC_9552A.jpg

A5-1 26014, Oslo S
18. aug. 2010
foto: Erland Rasten

forstørrt121621-DSC_9556A.jpg

B5-3 26018, påskrifter
18. aug. 2010
foto: Erland Rasten
        B5-toget Ole P. Ingebrigtsen 19. aug. 2010 kl.1003 #66080 (#66078) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Fortsatt merka max. 160 altså...

          160 km/t Erland Rasten 19. aug. 2010 kl.1053 #66085 (#66080) Vist 699 ganger Lik innlegget
 

Ja, 160 er fortsatt maks hastighet. Har ikke vært vurdert å øke dette.

Prøvekjøringen for stabilitetsmålinger foregår på Gardermobanen iht reglene i maks hastighet + 10%, dvs opp til 176 km/t. Skal visstok ha gått svært bra.

            Trekkraft Paul F.E. Reale 19. aug. 2010 kl.1153 #66089 (#66085) Vist 665 ganger Lik innlegget
 

Hva er topphastigheten på EL18-lokene? Kan de klare 200 (210) km/t?

              Trekkraft Vebjørn 19. aug. 2010 kl.1228 #66091 (#66089) Vist 661 ganger Lik innlegget
 

Mener det er 200 som ble satt som toppfart på den norske versjonen.

                Trekkraft Ole P. Ingebrigtsen 19. aug. 2010 kl.1244 #66094 (#66091) Vist 653 ganger Lik innlegget
 

El18 har max. 200 ja, i følge NLM.

                El 18 topphastighet Erland Rasten 19. aug. 2010 kl.1244 #66095 (#66091) Vist 676 ganger Lik innlegget
 

Teknisk topphastighet for El 18 er 200 km/t. Men de er foreløpig bare uttestet og godkjent for 160 km/t. Tror neppe det er aktuelt å utvide dette.

                  El 18 topphastighet Atle Samuelsen 19. aug. 2010 kl.1348 #66100 (#66095) Vist 660 ganger Lik innlegget
 

Hei Erland & kompani :)
Er dere sikker på dette?
Som man ser på dette bilde:

forstørrt66067-EL182253.jpg

EL 18.2253 lakkert og reparert etter brann. Loket skal på dette tidspunkt dra 602 over fjellet til Oslo.
NSB AS: El 18 nr. 2253
7. okt. 2007
foto: Lars Kristian Røli

så er de merket 200. Noe som slik jeg tolker det er at loket er godkjent for å kjøre i 200, noe som igjen vil si at loket må vell ha vert i ca 220 km/t under prøvekjøring.
Så da har loket høyere teknisk topphastighet slik jeg ser det enn 200, vertfall 220.. om ikke mer....
At NSB har satt ned hastigheten åp el18 til 160 km/t er jo en sak. Det blir jo litt som Cargolink´s Di6ér som har topphastighet på 140.. mens sist de var i norge hadde topphastighet på 160.. Som også vil si at de må ha kjørt 176 km/t for å kunne bli godkjent i 160....

Eller er jeg helt på tur nå ? Jeg kan jo ikke noe om dette sånn egenlig, bare synser meg litt fram :D

- Atle

                    160 km/t Paul F.E. Reale 19. aug. 2010 kl.1402 #66102 (#66100) Vist 643 ganger Lik innlegget
 

Nå er det vel uansett ikke mange steder i Norge EL18 og oppusett B5 eller B7 kommer til å kjøre fortere enn det. Mens vi er inne på temaet:

Hvilken topphastighet er WLAB-2 godkjent for?

                      140 km/t Atle Samuelsen 19. aug. 2010 kl.1426 #66104 (#66102) Vist 634 ganger Lik innlegget
 

Uten å være 110% sikker, mener jeg wlab-2 har 140 som topp hastighet.
-a

                        WLAB-2 Paul F.E. Reale 19. aug. 2010 kl.1456 #66107 (#66104) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Takk for svaret.

                        150 km/t Jan-Inge Hansen 19. aug. 2010 kl.1459 #66110 (#66104) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

WLAB-2 har 150 km/t som høyeste tillatte hastighet.

                          150 km/t Peter Flink 19. aug. 2010 kl.1500 #66111 (#66110) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

Vad är den märkt med? 130?

                            150 km/t Jan-Inge Hansen 19. aug. 2010 kl.1502 #66113 (#66111) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

De er merket 150.

        B5-toget Lars Byman 19. aug. 2010 kl.1617 #66115 (#66078) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Det har kommet 8 vogner, men alle skal vell ikke inn på Nordlansbanen? Jeg antar at de skal forsette med 4 vogner i dagtoget. Eller skal man forandre på dette? Betyr det at liggestolvognene også forsvinner ut av trafikk?

          Prøvekjøring av nye B5 vogner Ole P. Ingebrigtsen 19. aug. 2010 kl.1921 #66129 (#66115) Vist 591 ganger Lik innlegget
 

De trenger jo flere togstammer enn en... Dessuten er det vel bare fem 'ordentlige' B5 i denne togstammen, de andre er 1. klasse (A7-1), 'bamsevogn' (BC5) og bistro (FR5).

Vil tro liggestolvognene muligens erstattes av A7-1?

            Prøvekjøring av nye B5 vogner Lars Byman 19. aug. 2010 kl.2253 #66159 (#66129) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Da kan det bli FR5,A7 og BC5 i stammen + B5. De øverige B5 i stamme nr 2+3 sammen med gamle vogner til man får flere nye vogner?. Men hva skjer med BF 14, vill togene gå uten egen reisegodsvogn?.

              BF14 Øyvind Lade 20. aug. 2010 kl.0229 #66185 (#66159) Vist 512 ganger Lik innlegget
 

BF14 forsvinner nok ifra Nordlandsbanen..

            A7 og BC5.. Åge Jørstad 21. aug. 2010 kl.0029 #66279 (#66129) Vist 423 ganger Lik innlegget
 

A7 og "Bamsevogn" BC5..
A7 er ikke det vogn type 7, (tidligere AB7)
Kan ikke tenke meg at de skal gå på Norlansbanen, men det er sikkert A5 du mener..
Men om den vil gå A5 på Norlansbanen vil vell vise seg etter vært..
BC5 er vell ikke "Bamsevogn", men hvilestol.

              A7 og BC5.. Ole P. Ingebrigtsen 21. aug. 2010 kl.0906 #66300 (#66279) Vist 420 ganger Lik innlegget
 

Ja, det var såklart A5 jeg mente. B5-'Bamsevogene' blir BC5-3, vil jeg tro.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.64 sek
I dag 9260 treff på forum10, og 72154395 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12815 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.