Spredte inntrykk fra Arendalstreffet 2009 ·8
Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1439* #7463 Vist 643 ganger
Lik innlegget |
| Dette var det niende Arendalstreffet i rekken, og mitt tredje. Som vanlig en trivelig helg i det sørlandske! Vi var 59 deltagere, hvorav 58 var med i trafikkspillet. Den siste personasjen underholdt seg og andre ved kjøkkenbordet... (det var ikke meg) Mvh P.
Første tjeneste var kjøring av godstog fra Grimstad til Rise (modulen er laget av Tore Hjellset - to ganger! Mk. II er helt bedårende) foto: Peder Figenbaum
Den utlovede 214-traktoren var imidlertid defekt. I steden hadde lokledelsen skrapt bunnen av kisten - en sølle 206-traktor var hva jeg skulle på langtur med! (Jeg iler med å tillegge at Christers 206-traktor er en helt utrolig modell: fabelaktig sammenloddet og lakkert, dertil proppfull av elektroniske finesser, med lyddekoder, fjerntyrt vognavkobling og fritt gjennomsyn i hytta!) foto: Peder Figenbaum
Det var ikke rart at toget ble en smule forsinket. Her har ekvipasjen stoppet ved Mjölner Værk, et betjent stoppested udi det Fjellandske. Verket hadde omfattende godstrafikk, med heltog med koks inn og kobberbarrer ut. foto: Peder Figenbaum
Vel fremme på Rise ble det tid til litt fotografering. Særlig den fabelaktige stasjonsbygningen fanget min interesse foto: Peder Figenbaum
Her har Arnulf Pedersen tatt den helt ut hva gjelder detaljering av byggesett foto: Peder Figenbaum
Alt man trenger er talent, tålmodighet, flid, rolige hender og seks ukers sykemedling pga. beinskade! "En voksen til Nelaug, takk" foto: Peder Figenbaum
Txp Steinar har oppdaget fotograferingen og viser sin misbeligelse. "Kjenner ikke herren fotoforbudet?" (Egentlig var han mest bekymret for at listen var lagt vel høyt av Arendalsgjengen - hvordan oppnå slik kvalitet? Talent, tålmodighet, flid, rolige hender ...) foto: Peder Figenbaum
Jeg forflyttet meg raskest mulig til Nelaug, der jeg tok igjen dagens andre kjøreoppdrag: Togfører i gjennomgangsodstog på hovedlinjen Vestlia-Skuggevik. Lokfører kjører toget, togfører bestyrer "kortstokken". I bakgrunnen ser man vognkort med fraktoppdrag lent mot tilhørende godsvogner. Det var slik skiftepersonalet holdt orden dengang! foto: Peder Figenbaum |
|
Txp Nittedal Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1637* #7465 (#7463) Vist 569 ganger
Lik innlegget |
| I andre kjøresesjon lørdag fikk jeg være txp på Nittedal, Aage Christiansens rike. Det ble en fin stund på en flott modul, plassert på linjen Vestlia - Skuggevik og med variert hovedlinjetrafikk. Mvh P.
Nittedal er egentlig fjernt fra det sørlandske, men stasjonen har jo bygninger oppført etter samme tegninger som Rise (Flikkeid-typen), så det var ingen skrikende kontrast akkurat foto: Peder Figenbaum
Tools of the trade: Telefon, togmeldingsskjema, skrivert, flagg og kaffekopp! foto: Peder Figenbaum
Flaggene plasseres ved innkjør. Litt primitivt, men veldig funksjonelt foto: Peder Figenbaum
Litt øyesnadder var det også foto: Peder Figenbaum
Stasjonen var til tider rene tidsmaskinen foto: Peder Figenbaum |
|
Fra skyggenes rike Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1518* #7466 (#7465) Vist 551 ganger
Lik innlegget |
| Kanskje ikke like mye å fråtse i for øyet, men å bestyre togmagasinet er også en jobb som skal gjøres. Oppgaven er å klargjøre utgående tog, spesielt godstg. Man har også god tid til å studere noen fabelaktige lok- og vognmodeller. Helt avslutningsvis byttet jeg til meg txp.-tjensten på Gaukås, der fantasien til Hallvor Sannæs har løpt løpsk. Mvh P.
Skyggestasjonen har det noe misvisende navnet Solåsen. Modulen er et vidunder av et sammenbrettingssystem og kan gjemmes inne i Rise stasjons mdoulkasser for transport foto: Peder Figenbaum
Skyggestasjon var plassert helt i enden av oppsettet. Gaukås til venstre, Rise til høyre, Nelaug, Grimstad og Nittedal bak hverandre i bakgrunnen. Ålgård befant seg på en sidelinje som grenet inn i naborommet fra Bjørnlia foto: Peder Figenbaum
De fjellandske Jernbaner hadde trafikkrett fra Solåsen til Mjölner Værk med egne kokstog. Disse togene gikk med en av de fjellandske 133b-maskiner, som her venter på kjøretillatelse foto: Peder Figenbaum
Enhver likhet med DSB type D (HobbyTrade) er helt tilfeldig! foto: Peder Figenbaum
Oppstillingen ga anledning til komparative studier i skandinavisk lok.-arkitektur. Her type 133b (unnskyld!) sett opp mot norsk type 32 (NMJ) foto: Peder Figenbaum
På Gaukås var det utsikt til de telemarkske skoger foto: Peder Figenbaum
Denne beskjedne landsens stasjon fikk atskillig større betydning da den ble tilknyttningspunkt for den private Fyresdalsbanen foto: Peder Figenbaum
Fyresdalsbanen ble bygget som smalsporbane i tillit til sendrektigheten i norskj jernbanepolitik. Stor var derfor fortvilelsen da Treungnbanen faktisk ble omspikret til normalspor. I skrivende stund ligger trafikken nede; her sees banens eneste motorvogn på et heller hensovnet stasjonsområde (HOm-modell fra Weinert) foto: Peder Figenbaum
Tjenesten som txp. var ikke mer hektisk enn at jeg kunne ta meg en fottur i omegnen. I et skogholt fant jeg en kjenning fra en annen tråd foto: Peder Figenbaum |
|
Spredte inntrykk fra Arendalstreffet 2009 Svein Sando 30. mars 2009 kl.1602 #7482 (#7466) Vist 519 ganger
Lik innlegget |
|
OK da, masekopp Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1621 #7487 (#7482) Vist 565 ganger
Lik innlegget |
| Hvor stor minnebrikke tror du egentlig jeg har? Her er noen få som ikke passet helt til trådens kommentarspor: Mvh P.
Detaljer x detaljer x dataljer (Arnulf igjen) foto: Peder Figenbaum
To gamle kjenninger! VER SAL FAB RIK erstattet saga på Simonstad, siste rest av Treungenbanen fra Nelaug foto: Peder Figenbaum
Mer fra togmagasinet på Solåsen. Personvognparken bar preg av innkjøp fra NMJ foto: Peder Figenbaum
|
|
Ikke for barn! H. Lindholm 30. mars 2009 kl.1628 #7491 (#7487) Vist 558 ganger
Lik innlegget |
| Den øverste modulen burde det vært 18-årsgrense for å se. Man kan ikke vise barn at Pelle Politibil blir henrettet! |
|
Ikke for barn! Per Martin Kjeldaas 2. apr. 2009 kl.0827 #7857 (#7491) Vist 348 ganger
Lik innlegget |
| Jeg er helt utnig at det burde 18 års grense, hvis vi sier 7års grense er vi på go fot igjen.:P Mvh Per Martin |
|
Masekoppen Svein Sando 30. mars 2009 kl.1917 #7504 (#7487) Vist 500 ganger
Lik innlegget |
| Hvor stor minnebrikke tror du egentlig jeg har?
Tja, min minnebrikke rommer nå 200 bilder i både RAW-format og jpg, så du har jo et stykke igjen dit.
Takk for titten. Fant etterhvert også endel bilder på Fremo-snakken på MJF-forumet. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |