Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

Spredte inntrykk fra Arendalstreffet 2009 ·8 Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1439* #7463 Vist 643 ganger Lik innlegget
 

Dette var det niende Arendalstreffet i rekken, og mitt tredje. Som vanlig en trivelig helg i det sørlandske! Vi var 59 deltagere, hvorav 58 var med i trafikkspillet. Den siste personasjen underholdt seg og andre ved kjøkkenbordet... (det var ikke meg)

Mvh P.

forstørrt95012-DSCN1577.jpg

Første tjeneste var kjøring av godstog fra Grimstad til Rise (modulen er laget av Tore Hjellset - to ganger! Mk. II er helt bedårende)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95013-DSCN1592.jpg

Den utlovede 214-traktoren var imidlertid defekt. I steden hadde lokledelsen skrapt bunnen av kisten - en sølle 206-traktor var hva jeg skulle på langtur med! (Jeg iler med å tillegge at Christers 206-traktor er en helt utrolig modell: fabelaktig sammenloddet og lakkert, dertil proppfull av elektroniske finesser, med lyddekoder, fjerntyrt vognavkobling og fritt gjennomsyn i hytta!)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95015-DSCN1574.jpg

Det var ikke rart at toget ble en smule forsinket. Her har ekvipasjen stoppet ved Mjölner Værk, et betjent stoppested udi det Fjellandske. Verket hadde omfattende godstrafikk, med heltog med koks inn og kobberbarrer ut.
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95016-DSCN1605.jpg

Vel fremme på Rise ble det tid til litt fotografering. Særlig den fabelaktige stasjonsbygningen fanget min interesse
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95017-DSCN1601.jpg

Her har Arnulf Pedersen tatt den helt ut hva gjelder detaljering av byggesett
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95018-DSCN1600.jpg

Alt man trenger er talent, tålmodighet, flid, rolige hender og seks ukers sykemedling pga. beinskade! "En voksen til Nelaug, takk"
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95019-DSCN1599.jpg

Txp Steinar har oppdaget fotograferingen og viser sin misbeligelse. "Kjenner ikke herren fotoforbudet?" (Egentlig var han mest bekymret for at listen var lagt vel høyt av Arendalsgjengen - hvordan oppnå slik kvalitet? Talent, tålmodighet, flid, rolige hender ...)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95020-DSCN1581.jpg

Jeg forflyttet meg raskest mulig til Nelaug, der jeg tok igjen dagens andre kjøreoppdrag: Togfører i gjennomgangsodstog på hovedlinjen Vestlia-Skuggevik. Lokfører kjører toget, togfører bestyrer "kortstokken". I bakgrunnen ser man vognkort med fraktoppdrag lent mot tilhørende godsvogner. Det var slik skiftepersonalet holdt orden dengang!
foto: Peder Figenbaum
Txp Nittedal Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1637* #7465 (#7463) Vist 569 ganger Lik innlegget
 

I andre kjøresesjon lørdag fikk jeg være txp på Nittedal, Aage Christiansens rike. Det ble en fin stund på en flott modul, plassert på linjen Vestlia - Skuggevik og med variert hovedlinjetrafikk.

Mvh P.

forstørrt95021-DSCN1583.jpg

Nittedal er egentlig fjernt fra det sørlandske, men stasjonen har jo bygninger oppført etter samme tegninger som Rise (Flikkeid-typen), så det var ingen skrikende kontrast akkurat
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95022-DSCN1584.jpg

Tools of the trade: Telefon, togmeldingsskjema, skrivert, flagg og kaffekopp!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95023-DSCN1586.jpg

Flaggene plasseres ved innkjør. Litt primitivt, men veldig funksjonelt
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95024-DSCN1585.jpg

Litt øyesnadder var det også
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95025-DSCN1597.jpg

Stasjonen var til tider rene tidsmaskinen
foto: Peder Figenbaum
  Fra skyggenes rike Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1518* #7466 (#7465) Vist 551 ganger Lik innlegget
 

Kanskje ikke like mye å fråtse i for øyet, men å bestyre togmagasinet er også en jobb som skal gjøres. Oppgaven er å klargjøre utgående tog, spesielt godstg. Man har også god tid til å studere noen fabelaktige lok- og vognmodeller. Helt avslutningsvis byttet jeg til meg txp.-tjensten på Gaukås, der fantasien til Hallvor Sannæs har løpt løpsk.

Mvh P.

forstørrt95026-DSCN1607.jpg

Skyggestasjonen har det noe misvisende navnet Solåsen. Modulen er et vidunder av et sammenbrettingssystem og kan gjemmes inne i Rise stasjons mdoulkasser for transport
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95027-DSCN1608.jpg

Skyggestasjon var plassert helt i enden av oppsettet. Gaukås til venstre, Rise til høyre, Nelaug, Grimstad og Nittedal bak hverandre i bakgrunnen. Ålgård befant seg på en sidelinje som grenet inn i naborommet fra Bjørnlia
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95028-DSCN1612.jpg

De fjellandske Jernbaner hadde trafikkrett fra Solåsen til Mjölner Værk med egne kokstog. Disse togene gikk med en av de fjellandske 133b-maskiner, som her venter på kjøretillatelse
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95029-DSCN1611.jpg

Enhver likhet med DSB type D (HobbyTrade) er helt tilfeldig!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95030-DSCN1613.jpg

Oppstillingen ga anledning til komparative studier i skandinavisk lok.-arkitektur. Her type 133b (unnskyld!) sett opp mot norsk type 32 (NMJ)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95032-DSCN1617.jpg

På Gaukås var det utsikt til de telemarkske skoger
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95033-DSCN1616.jpg

Denne beskjedne landsens stasjon fikk atskillig større betydning da den ble tilknyttningspunkt for den private Fyresdalsbanen
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95034-DSCN1618.jpg

Fyresdalsbanen ble bygget som smalsporbane i tillit til sendrektigheten i norskj jernbanepolitik. Stor var derfor fortvilelsen da Treungnbanen faktisk ble omspikret til normalspor. I skrivende stund ligger trafikken nede; her sees banens eneste motorvogn på et heller hensovnet stasjonsområde (HOm-modell fra Weinert)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95035-DSCN1610.jpg

Tjenesten som txp. var ikke mer hektisk enn at jeg kunne ta meg en fottur i omegnen. I et skogholt fant jeg en kjenning fra en annen tråd
foto: Peder Figenbaum
    Spredte inntrykk fra Arendalstreffet 2009 Svein Sando 30. mars 2009 kl.1602 #7482 (#7466) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Mer, Mer!

      OK da, masekopp Peder Figenbaum 30. mars 2009 kl.1621 #7487 (#7482) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Hvor stor minnebrikke tror du egentlig jeg har?

Her er noen få som ikke passet helt til trådens kommentarspor:

Mvh P.

forstørrt95043-DSCN1602.jpg

Detaljer x detaljer x dataljer (Arnulf igjen)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95046-DSCN1579.jpg

To gamle kjenninger! VER SAL FAB RIK erstattet saga på Simonstad, siste rest av Treungenbanen fra Nelaug
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95048-DSCN1578.jpg

Mer fra togmagasinet på Solåsen. Personvognparken bar preg av innkjøp fra NMJ
foto: Peder Figenbaum

forstørrt95050-DSCN1609.jpg

foto: Peder Figenbaum
        Ikke for barn! H. Lindholm 30. mars 2009 kl.1628 #7491 (#7487) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Den øverste modulen burde det vært 18-årsgrense for å se. Man kan ikke vise barn at Pelle Politibil blir henrettet!

          Ikke for barn! Per Martin Kjeldaas 2. apr. 2009 kl.0827 #7857 (#7491) Vist 348 ganger Lik innlegget
 

Jeg er helt utnig at det burde 18 års grense, hvis vi sier 7års grense er vi på go fot igjen.:P Mvh Per Martin

        Masekoppen Svein Sando 30. mars 2009 kl.1917 #7504 (#7487) Vist 500 ganger Lik innlegget
 

Hvor stor minnebrikke tror du egentlig jeg har?

Tja, min minnebrikke rommer nå 200 bilder i både RAW-format og jpg, så du har jo et stykke igjen dit. smiler

Takk for titten. Fant etterhvert også endel bilder på Fremo-snakken på MJF-forumet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.06 sek
I dag 14811 treff på forum10, og 72159946 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12815 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.