Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22
Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 999 ganger
Lik innlegget |
| 13. og 14. juni 1991 ble siste gjennomgående personførende tog kjørt Oslo – Rjukan og retur. Toget ble kjørt av Toggruppen, fra 1997 Norsk Museumstog, NJKs driftsavdeling for kjøring på det nasjonale jernbanenettet, for Den norske Turistforening. Det arrangementmessige var det Eivind Andersens Reisebyrå i Sandefjord som sto for, representert ved Roar Olsen. Roar, med medlemsnummer blant de 20 første i Norsk Jernbaneklubb, gikk bort så altfor tidlig 6. januar 2007. Han var levende opptatt av Rjukanbanen, og hadde et sterkt ønske om at banen måtte bevares som et teknisk kulturminne. Denne turen til Rjukan arrangerte han i tett samarbeid med Toggruppens Morten Tranøy, som også var med på turen fram til vi var tilbake på Notodden. Da tok han el 1 og reiste med den som løslok i retning Oslo. Resten av toget tok turen gjennom Vestfold tilbake til Oslo. I anledning av at det nå er 20 år siden dette fant sted, ønsker jeg å benytte anledningen til å dele bilder og minner fra den gang. Gjennom mitt vennskap med Roar fikk jeg mulighet til å være med på turen selv om jeg ikke var medlem i DNT. Og jeg skal ikke engang forsøke å skape inntrykk av noe annet enn at jeg er utrolig glad for at jeg fikk den muligheten, og ikke minst at jeg grep den. Med meg på turen var Wenche som jeg møtte for første gang 9. mars det året, og som jeg forlovet meg med 9. mai. Nå 20 år senere har vi vært gift i snart 16 år og har to flotte barn. Så får dere heller bære over med meg at jeg kanskje blir litt personlig sånn underveis. Uansett: Nyt turen! Og hvem vet, kanskje kan det la seg gjøre å gjenta en slik tur en gang. Inntil det motsatte er bevist får vi leve i håpet. Denne serien består av mange bilder, derfor har jeg valgt å dele den opp på følgende måte: Del 1 – 4 omhandler torsdag 13. juni, del 5 – 8 tar for seg fredag 14. juni. Planen er å presentere det hele i løpet av de to dagene det fant sted for 20 år siden. Om det vil lykkes gjenstår å se. |
|
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 924 ganger
Lik innlegget |
| Dette er 1. del av beretningen om det hittil siste gjennomgående personførende toget over Tinnsjøen til Rjukan. Disse bildene er fra torsdag 13. juni 1991.
Avreise med tog 810, høyst uvanlig forspent et 14-lok. Det var dette toget vi skulle følge inn til Asker for omstigning til toget til Rjukan. NSB: El 14 nr. 2171 Tog nr. 810Sandefjord13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Toget fra Vestfold har ankommet i spor 4 og forventningsfulle Rjukan-reisende har kommet ut på plattformen. Som man kan se av bildet, ble toget kjørt med en blanding av type 3 og type 5 materiell. Asker13. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Etter 20 minutters venting kom toget til Rjukan til syne, … Asker13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
… trukket av to jevngamle veteraner. Ungdommen el 1.2001 fra 1922 ledet an foran den litt eldre 30a 271. Asker13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi krysser med tog fra det blide sørland. Det er noen års forskjell på alderen på materiellet vi reiser med og det vi møter … Steinberg13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Er man på tur er det ingen grunn til å ikke kose seg med fludium av den gyldne og skummende sorten. Og særlig ikke når det kan gjøres på en balkong! 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes
Haster av gårde gjør også reisende som skal med tog i retning Drammen og Oslo. Motorvognen i spor 3, BM 67.01, er lokaltoget til Lunde. NTM(mus): El 1a nr. 2001Kongsberg13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Frank Larsen var lokfører på 271 på turen. Han var en mann NJK kunne stole på – han stilte opp så lenge helsen tillot det. NJK(mus): 30a nr. 27113. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Været fristet ikke til så altfor mye utendørs opphold, men noen var helt klart av den oppfatning at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær. Blant disse var Helle Lundem og Frode Reiersøl, hun med paraply, han med uniformslue. Kongsberg13. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Å påstå at været viste seg fra sin beste side vil i beste fall være å overdrive. Fast grep om paraplyhåndtaket var dagens orden. I den andre hånden holder jeg min trofaste og høyst manuelle Canon NEW F-1 kamera, for anledningen påmontert en 70-210 mm telezoom. Og dette bildet, samt flere i denne serien, er tatt med vår Canon Prima Zoom 105 kompaktkamera. 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes |
|
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 443 ganger
Lik innlegget |
| Som nevnt i et annet innlegg i denne tråden ville enkelte innlegg bli tilført nye bilder. Nå er innlegget som omhandler etappen Sandefjord - Asker - Kongsberg tilført to nye bilder. |
|
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 840 ganger
Lik innlegget |
| Så er vi i gang etter et opphold på Kongsberg. Datoen er fortsatt torsdag 13. juni 1991.
I stigningene opp fra Kongsberg har vi kun 30a 271 i front. Været er upåklagelig vått. Kongsberg-Hjuksebø13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Damper’n ser virkelig ut til å klare brasene alene. Eller …? Kongsberg-Hjuksebø13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Stenhvelvsbroen over Hengselva like vest for Meheia passeres i godt driv. Hengselva (bro)13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Om bord i toget er stemningen upåklagelig, her fra bakerste vogn – salongvognen ABo 118 med sin åpne balkong, et populært oppholdssted på slike reiser. Midt i bildet er min Wenche sammen med en medreisende. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11813. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Fremme på Hjuksebø. Tog som kommer fra Kongsberg må endre kjøreretning her for å komme til Notodden. Med et lok i hver ende – rene styrevognstoget …! - unngikk vi skifteøvelser, og kunne ganske raskt fortsette på siste etappe ned til Notodden. NJK(mus): 30a nr. 271Hjuksebø13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vel fremme på Notodden ble vi møtt av intet mindre enn fire tungtvannssabotører. 13. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Tungtvannssabotørene står på plattformen, i stigtrinnet Roar Olsen og i førerromsdøren Frank Larsen. NJK(mus): 30a nr. 27113. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Menn med og uten paraply på stasjonen. Fra venstre to med paraply, Morten Tranøy (t.v.) og Roar Olsen, og en uten slik innretning, Hans Morten Tamnes. Notodden13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Og der kom den vi ventet på – godstog fra Rjukan via Tinnsjøen og Tinnosbanen. Nå er det vår tur! NSB: El 14 nr. 2178Notodden13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes |
|
Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 780 ganger
Lik innlegget |
|
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 755 ganger
Lik innlegget |
| Flott serie, og det ser absolutt ut som om dengang unge og lovende HMT i frakkeveien var en tanke inspirert av en viss Oberinspektor und Leiter der Mordkommision, Polizeipräsidium München |
|
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 770 ganger
Lik innlegget |
| Ferden fortsetter fra Notodden til Tinnoset hvor M/F Storegut venter på oss. Etter fergeskifting skal vi ut på Tinnsjøen med kurs for Mæl. At det i det hele tatt ble noen tur til Rjukan med tog og båt hadde sammenheng med stor innsats fra arrangørhold. Norsk Hydro, som på det tidspunkt var på full fart ut av Rjukan-samfunnet, ønsket ikke noen blest om det, og de ønsket slettes ikke noe persontog over Tinnsjøen og til Rjukan. Men takket være noen iherdige sjeler ble turen gjennomført som planlagt. Togets spisevogn og salongvogn var betjent med serveringspersonale under ledelse av Svein Erik Nagvik og Per Refsnes, begge med tilhørighet til Café Engebret på det tidspunkt. Sammen sørget de for et utmerket serveringstilbud til passasjerene, med lunch og middag begge dagene. Denne reporter kan bekrefte at ingen led noe i nærheten av noen nød, det være seg av vått eller tørt. Og så fortsetter vi ferden, først opp til Tinnoset og om bord på fergen. Ta plass, lukk dørene!
Fra Notodden til Tinnoset er det mange høydemeter å overvinne, Notoddens 31 m.o.h. til Tinnosets 194 m.o.h. Ved Grønnvollfoss, omtrent 13 kilometer fra Notodden, har vi steget til 137 m.o.h. Men den største stigningen er opp til Lisleherad, hvor banen på en strekning på 5,5 kilometer stiger 103 m. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset-Notodden13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Med drahjelp fra el 1.2001 kan fyrbøteren på 271 bevilge seg en titt ut. Tinnoset-Notodden13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
I det mistrøstige været er salongen i ABo 118 et godt sted å være. Wenche og Hans Morten Tamnes tett omslynget, i bakgrunnen sørger Per Refsnes for at passasjerene ikke lider noen nød. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11813. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Så er vi fremme på Tinnoset. 2001 og 271 har koblet seg fra togstammen, snart skal toget skiftes om bord i M/F Storegut. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Damplokomotiv på en stasjon som snart skulle gå inn i noe som kunne minne om en Tornerosesøvn. I bakgrunnen ligger M/F Storegut og venter på lasten – noe så uvanlig og eksotisk som et helt personførende tog. Og tåkeskyene ligger lavt, vakkert ispedd hvit røyk fra damper’n. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
ABo 118 er på vei over fergelemmen som første vogn om bord. Det regner ganske så ettertrykkelig, og paraplyer bæres på ulike vis. Nærmest fotografen står en av Storeguts mannskap klar til innsats. Min forlovede har søkt tilflukt under paraplyen, mens en av servitørene, Helle Lundem, forsøker å gjøre det beste ut av utendørs forflytning uten medbrakt tak. Eller paraply om du vil. Til venstre i bildet, trygt plassert under en stor og blå paraply, befinner Jan I. Thoresen seg, mangeårig NJK-medlem. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Servitør Helle Lundem og restauratør Svein Erik Nagvik har søkt tilflukt i kjøkkengangen på spisevogn Eo 119 mens den ruller mot fergelemmen, og ser ut på det heller gjennomvåte landskapet. NJK(mus): R20 nr. 11913. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Av ulike årsaker er det ikke alle som har anledning til å gjøre bruk av paraply. Da er det om å gjøre å finne alternative løsninger; Toggruppens Bjørn Gunnar Kværne med en kledelig sporsperrekasse behendig plassert på hodet, et bevis på ordspråket ”Nød lærer nøgen kvinne å spinne …” Til høyre er togets spisevogn Eo 119 er på vei om bord i fergen. Man kan da ikke kjøre tog på Rjukanbanen uten spisevogn må vite! 13. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Dekket på M/F Storegut er i ferd med å fylles opp av personvogner, en heller sjelden foreteelse. Publikum – les: reisende – følger interessert med fra ulike varianter av orkesterplass. Ole Bjørn Bråtane er på vei over dekket for å ta i mot flere vogner. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Fergeskiftingen besørges av damplok. Her er det vogn Bo 950 som er på vei inn på fergedekket, og om ikke så altfor lenge legger vi ut på Tinnsjøen og overfarten til Mæl. På land har de fleste skuelystne søkt tilflukt under tak i bilene. NJM(mus): Ao2c type 1 nr. 950Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes |
|
Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 689 ganger
Lik innlegget |
| Jeg aner at serien ikke er slutt enda, og gleder meg til resten. Takk skal du ha, her er det mye snadder. |
|
Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 682 ganger
Lik innlegget |
| Ha-ha-Ha, spesielt kledlig, ja! Praktisk med handtak på toppen! Jeg holdt meg i allefall tørr!
Morsomt å minnes en slik flott tur! Ser fram til fortsettelsen.....! BG |
|
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 739 ganger
Lik innlegget |
| Toget er om bord i jernbanefergen M/F Storegut og vi har stø kurs mot Mæl og Rjukanbanen. Den første dagen går mot slutten, etter ankomst Rjukan var det direkte over i busser som brakte oss opp til Gaustablikk Høyfjellshotell for overnatting.
Trivelig stemning i salongen på M/F Storegut. Tåken i rommet skyldes sjokket kamerautrustningen ble utsatt for etter å ha kommet fra striregnet ut og inn i varmen innendørs. 13. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Toget ble altså kjørt for Den Norske Turistforening, og hva var vel da mer naturlig enn å ha med Claus Helberg på turen. Helberg var født på Rjukan i 1919. Hele sitt yrkesaktive liv var han ansatt i DNT og hadde mye av æren for det omfattende nettet med selvbetjeningshytter og ruter som ble utviklet. Under 2. verdenskrig var han aktiv i motstandsbevegelsen og tjenestegjorde i Kompani Linge. Mest kjent er han for sin deltagelse i tungtvannsaksjonen på Vemork 1942-1943. Her står han med sin vandringsstav sammen med to pent antrukne damer ombord på M/F Storegut. 13. juni 1991 foto: Øyvind Andreassen
Hvem møtte oss på Mæl om ikke det var el 5.2039, utlånt til Rjukanbanen som følge av driftsproblemer med deres egne lokomotiver. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Mæl13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Overnattingen var på Gaustablikk Høyfjellshotell, en passelig busstur bort og opp fra Rjukan. Middagen er servert og fortært, nå serveres desserten til Wenche og Hans Morten. Og de andre … 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes
Etter middagen var det vel alltids noen som valgte å trekke seg tilbake til sine respektive sovesaler. Eller værelser som vel er et ord jeg har hørt brukt i slike sammenhenger. Men noen valgte i stedet å trekke inn i salongdelen hvor det fantes mulighet for ulike glass det kunne kikkes mer eller mindre dypt i. Fra venstre sitter Roar Olsen, Morten Tranøy og Wenche og Hans Morten. Hvor øynene var i fotoøyeblikket var så ymse … 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes
To gode kompiser og samarbeidspartnere – Roar Olsen og Morten Tranøy. At Roar så altfor tidlig skulle falle fra i 2007 var et stort tap for hans familie og for museumstogs- og bevaringsmiljøet i Norge. Han var av den typen som ikke så problemer, kun muligheter. Eventuelt muligheter ispedd noen utfordringer. Med fortid som bussjåfør og mangeårig ansatt i reisebyrå hadde han alle forutsetninger for å arrangere slike turer. Og det var nettopp dette tospannet som sørget for at denne turen lot seg gjennomføre. 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes |
|
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 400 ganger
Lik innlegget |
| Som nevnt i et annet innlegg i denne tråden ville enkelte innlegg bli tilført nye bilder. Nå er innlegget som omhandler etappen Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk tilført et nytt bilde. |
|
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 671 ganger
Lik innlegget |
| Første dag er altså unnagjort. Og etter en god natts søvn, samt ikke å forglemme mye god mat og godt drikke, var alt klart for den andre og siste dagen av dette eventyret. For det var et eventyr – selv om været på sin måte kastet en form for glans over arrangementet som med fordel kunne vært av den langt tørrere sorten. I denne delen introduseres også en ny fotograf, Øyvind Andreassen fra Tønsberg, mangeårig NJK-medlem og turdeltager til Rjukan gjennom sin tilknytning til Den Norske Turistforening. Jeg har hatt disse bildene i min varetekt siden jeg høsten 2009 skannet dem i forbindelse med NJKs jubileumsbok. Da jeg i formiddag spurte ham om jeg kunne inkludere hans bilder i denne serien, var han lutter velvilje og strålende fornøyd med at bildene hans ble brukt. Så da har noen bilder funnet veien til denne og senere deler, samt at det er noen bilder som skal settes inn i de allerede presenterte delene. Slik oppdatering vil det bli opplyst om i egne innlegg i tråden. Nå skal vi ta farvel med Rjukan og ta fatt på veien tilbake, i første omgang gjennom Vestfjorddalen. Før vi tar fatt på hjemreisen, kan jeg vel like godt først som sist tilstå at den opprinnelige planen med å gjøre dette ferdig og presentere det i løpet av dagen i dag ikke blir en realitet. Men det har du vel listet ut på egen hånd allerede … Og når jeg først er i gang med meldingstjenesten: Dersom du har opplysninger å komme med – navn på personer, steder eller annet, er jeg takknemlig. God tur videre!
Vemork sett fra utsiktsplassen for Rjukanfossen. Før avreise fra Rjukan var det sightseeing i nærområdet. Vemork 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Rjukanfossen er et imponerende skue. Forutsatt at vannet er skrudd på … (Hvis du flytter skjermen tilstrekkelig nært hodet vil du kunne se antydning til fuktighet.) Det var jo nettopp fossefallene og tilgangen til vannkraft som gjorde at Norsk Hydro valgte å etablere seg på nettopp Rjukan. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt er det stor aktivitet på stasjonen og på Rjukanbanen. Til venstre lastede vogner som skal med fergen til Tinnoset og videre ut i den store verden. I bakgrunnen lokstallen, en bygning som nå har fått sportilknytning etter å ha manglet det i mange år. Toget til Oslo står til høyre. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Spor 1 belagt med et stort persontog. Det var mange år siden sist, og det skulle gå mange år til det igjen var persontog på stasjonen. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
El 5.2039 har koblet seg til togstammen, på plattformen ser vi blant annet Per Refsnes og Roar Olsen (t.h.). Og i spor 3 er et av Henschel-lokomotivene opptatt med skiftingen. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Som bildet viser er det ingenting å si på aktiviteten på stasjonen – det er tog og vogner i så godt som alle spor. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Mer fotografering ved 2039. Roar Olsen insisterte på å bli tatt bilde av sammen med Wenche. Eller var det Wenche som ville ha et bildebevis på at hun hadde vært på Rjukan på samme tid som Roar? Kanskje det var fortelleren som ønsket bilde av Roar, Wenche OG el 5.2039? Hvis det var det siste var det dårlig gjort overfor 2039 … NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Mens noen altså var travelt opptatt med utendørs fotografering, hadde andre funnet seg vel til rette i toget. Eksempelvis som her, i salongen på vogn Bo 950. NJM(mus): Ao2c type 1 nr. 95014. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Salongen i ABo 118 uten forstyrrende elementer. Et godt sted å være på en togreise. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Togfører John R. Sørensen gir avgangssignal for det til nå siste gjennomgående persontoget fra Rjukan til Oslo. En epoke er i ferd med å avsluttes, snaut tre uker senere gikk siste ordinære tog på Rjukanbanen. Rjukan14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vestfjorddalen er mektig. Og Gaustatoppen er ikke noe mindre mektig, selv om den denne dagen var innhyllet i skyer. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Rjukanbanen14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
|
|
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 614 ganger
Lik innlegget |
| Det er lokkontrollør Harald Hansen, og ikke lokfører Frank Larsen, som er avbildet på bilde nr. 8. Forøvrig en minnerik bildeserie. Hilsen Togfører på turen (tredje siste bilde). |
|
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 606 ganger
Lik innlegget |
| Takk skal du ha for dine opplysninger, da er bildetekster behørig rettet. Hyggelig at du (og andre) setter pris på denne serien. Mvh Hans Morten Fortellerstemmen |
|
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 578 ganger
Lik innlegget |
| Ja, mange takk for turen Hans Morten - så langt. Returen har så vidt startet, så fremdeles er det mangt å glede seg til Her er mange bilder å bli glad i, koblet på særs trivsam prosa. Enn videre trekker det ikke spesielt ned at ekspedisjonen rullet den veien den gjorde. Mange blinkskudd altså, og foreløpig er det særlig ett jeg har falt fullstendig for: Herlig bilde Ja, beint fram framifrå! Trygve |
|
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 559 ganger
Lik innlegget |
| Vi har kommet til Mæl hvor toget skal om bord i en av Norges svært få jernbaneferger. Mens fergeskiftingen pågår er det mulig å bese Ammonia som ligger til kai, noe også fortelleren valgte å gjøre. Det er en underlig situasjon og stemning. Vi som er med vet at vi er med det siste persontoget mens Rjukanbanen har ordinær drift. Norsk Hydro ønsket ingen blest om nedleggelsen. Og de ønsket heller ikke dette toget kjørt … Men som de fleste nå vet, toget ble kjørt. Og nå er det på tide å fortsette. God fornøyelse!
Mæl stasjon. Rjukanbanens østligste punkt. Ved fergelemmen ligger M/F Storegut og venter på oss. D/F Ammonia ligger til kai ved siden av fergeleiet, en gruppe reisende ispedd noen tilreisende entusiaster har samlet seg borte ved pakkhuset. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Noen valgte altså å ta turen om bord i D/F Ammonia, da åpenbarte dette utsynet seg. Mens el 5.2039 er i gang med skiftingen, står Roar Olsen blant de reisende. Det var i slike sammenhenger han stortrivdes, når han så at det hele forløp som planlagt og de reisende var fornøyd. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Roar Olsen følger tilfreds med på fergeskiftingen, i trygg forvissning om at det har vært et vellykket arrangement. Han var en stor ressurs når det gjaldt planlegging og gjennomføring av turer, men det var vel først da han brått ble borte at det gikk opp for meg og andre hvilken enorm betydning han hadde hatt. Mæl14. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Mens noen altså hadde gått om bord i D/F Ammonia, hadde andre valgt å følge med på fergeskiftingen på M/F Storegut. Det er ABo 118 som vinsjes om bord som første vogn. Per Refsnes følger nøye med fra sin utsiktsplass på 118s balkong. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118Mæl14. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
1. klassesalongen på D/F Ammonia er på alle måter et godt sted å oppholde seg under overfarten på Tinnsjøen. Wenche har satt seg til rette i en av sofaene. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Ikke til å undres over at man lar seg imponere over håndverket som er synlig. Det er godt både å se og ta på. D/F Ammonia er en av mange norske tekniske kulturminner det er viktig at blir bevart for ettertiden. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Vaktsomme øyne følger med på fergeskiftingen. Nærmest Bjørn Gunnar Kværne, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog, Hans Morten Tamnes, fortellerstemmen (og utøvende fotograf), Wenche Tamnes, nyforlovet og fotoassistent, og til høyre Frode Reiersøl, mangeårig aktiv i Toggruppen/Norsk Museumstog og NJK Reiser. Både Bjørn Gunnar og Frode, i likhet med veldig mange andre, har lagt ned en stor innsats for å gjøre slike turer som dette mulig. På vegne av alle de som har hatt gleden av å delta på slike arrangementer, vil jeg benytte anledningen til å rette en stor og dypfølt takk til alle de aktive som på ulikt vis før og nå har stått på og gitt av sin fritid og på den måten gjort det mulig! 14. juni 1991 foto: Øyvind Andreassen
Så er det altså endelig. 2039 står igjen ganske så alene – alle de flotte personvognene har forlatt henne. Per Refsnes slår av en siste prat med en av Rjukanbanens personale. NSB Oslo: El 5a nr. 2039Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Fergen er klar til avgang, tog og biler er på plass om bord. Det haster tydeligvis for fotografen å komme seg inn på dekk – det er noe ved Roar Olsens kroppsspråk som gir noe vage hint i den retning … Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så har vi kastet loss og glir ut fra fergelemmen. 5.2039 titter frem bak hushjørnet og kaster lange øyne etter oss. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
En enslig fotograf foreviger vår avgang. D/F Ammonia ligger kald og rolig til kai. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi glir ut på Tinnsjøen og legger Mæl, Vestfjorddalen og Rjukan lenger og langer bak oss. Til venstre for fergeleiet kan man se at arbeidet med Tinnsjøveien er i full gang. Mæl14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Store endringer skjer, arbeidet med Tinnsjøveien setter sine spor i landskapet. Det kalles utvikling avviklingen som skjedde på Rjukan for 20 år siden. 14. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Værgudene ser med blide øyne på oss der vi glir over Tinnsjøen som ligger blikkstille, krusningene er det vi som sørger for. Går det an å ha det bedre? (Om en ser bort fra å kunne være på Røros da …) Rjukanbanen14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes |
|
Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 488 ganger
Lik innlegget |
| Så er vi altså tilbake på Tinnoset, etter en formiddag på Rjukanbanen og en fergeoverfart på Tinnsjøen med stadig bedre vær. Men hvor lenge var egentlig Adam i Paradis? (Og da tenker jeg ikke på noe sted i den norske geografien …) For hva er det vel som møter oss om ikke det er mer fuktighet fra himmelen. Kanskje denne fuktigheten ikke var så underlig eller upassende. For om man velger å tenke etter – kanskje var det noen i høyere luftlag som også syntes skjebnen til denne særegne transportåren er trist og lei, og at det påkaller tårer. Som det vil fremgå av fortsettelsen, det var ikke riktig måte på til tårer. Men før tårene kommer, skal vi legge til og få toget på land. Og det er ikke hva som helst som skal brukes i fergeskiftingen – det er ingen ringere enn kullblondinen 30a 271. Like før M/F Storegut la til, hadde det gått et passelig regnskyll over Tinnoset. Og alt var vått. Veldig vått. Noe vi skal komme tilbake til. Samt at vi også skal komme tilbake til det faktum at landskapet ble enda våtere på vår ferd på Tinnosbanen mot Notodden. Nå er det nok tørrprat (tørrskriving?), vi går inn i handlingen og fortsetter turen.
M/F Storegut med foreløpig siste persontog fra Rjukan til Oslo over Vestfold er i ferd med å legge til. På stasjonstomten og i vannkanten har noen tilreisende jernbaneentusiaster tatt oppstilling, rikt utrustet med kameraer og godt med film. I Bakgrunnen ettermiddagens hovedperson, 30a 271 som har kommet opp fra Notodden med godstog (!). Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så har fergen lagt til og noen har igjen fast grunn under føttene. En av de som har fått det er Morten Tranøy som står med en gul sekk på ryggen. Han reiste før oss med el 1.2001 som løslok til Hjuksebø og videre i retning Kongsberg og Drammen. Og 271 står klar til å ta fatt på oppgaven med fergeskifting. Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
271 har bakket ned på fergelemmen, skifteren står klar med stroppen fra første vogn for å huke den på kroken på loket. Det kan nevnes at stropp ble brukt mellom alle vogner under skifting på Tinnsjøfergene. Til høyre er det en anselig samling motorkjøretøyer, det er all mulig grunn til å anta at flertallet av disse doningene tilhører noen av de som har tatt oppstilling langs sporet … NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så er vi i gang. Eller ikke … Regnvåt skinnegang er glatt. Og glatt skinnegang kombinert med god stigning og passelig vognvekt som skal dras gjennom til dels krappe kurver er en utfordring. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Det sandes på den høyst manuelle måten. Og det fotograferes på den minst like analoge måten. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Sandingen virket etter hensikten – de fire vognene i det ene sporet er på god vei inn på land. Nå var det å få disse vognene til plattform før resten av toget hentes. Og vi kan legge ut på den videre reisen mot Vestfoldbyene og Oslo Tinnoset14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Selv om dette i utgangspunktet ikke var en entusiasttur, var det dedikerte entusiaster som hadde en stø hånd på kjørekontrollen for det hele. Og man kan ikke reise på en slik tur uten fotokjøring. Helt uten å ta smålige værmessige hensyn. For som det vel kan ses på bildet, det regnet litt. Eller kanskje heller – det regnet litt MYE. Men er det fotokjøring så er det fotokjøring. Sånn er det bare. Grønvollfoss–Lisleherad14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Ut av skogen kommer det et flott tog trukket av damplok type 30a nr. 271. Den hvite røyken fra lokomotivet blander seg med det på alle måte lave skydekket, og det er problematisk å mene noe om hvor det ene slutter og det andre begynner. Det er Tinneelva som skal krysses på Storemo bru, like før elven renner ut i Kloumannsjøen. Storemo (3) (bro)14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes |
|
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 473 ganger
Lik innlegget |
| Siste del av reisen gjenstår. Etter å ha kommet helskinnet ut at noe som fremsto som rene monsunregnet, hadde vi kommet ned til Notodden. Annen togtrafikk gjorde at vi fikk et opphold her før vi kunne fortsette. Dette oppholdet ble godt utnyttet. Sett deg god til rette og ta del i siste del av dette som etter hvert ble rene eposet om siste persontog til Rjukan. Fremdeles, 20 år senere, er det som her er presentert det siste toget som har vært personførende om bord i Tinnsjøferge. Det er mitt og mange andres håp og ønske at det skal kunne la seg oppleve også i fremtiden. Takk for oppmerksomheten. Hans Morten Tamnes Fortellerstemmen
Lokaltoget ventet på avgang, vi ventet på at regnet skulle gi seg … BFS 67 Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Etter at lokaltoget hadde reist i retning Hjuksebø, Nordagutu og Porsgrunn, ble det arrangert en ankomst til Notodden stasjon. Og som det fremgår – noen fotografer valgte standplass med større omhu enn andre. NJK(mus): 30a nr. 271Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi tåler vel et bilde til av dette vakre synet, gjør vi ikke? Jo, det gjør vi! NJK(mus): 30a nr. 271Notodden14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Så bærer det ut fra Notodden i retning Hjuksebø, det fyres godt. Og det er ikke så lenge siden bakken ble tilført fuktighet fra oven … Notodden–Tinnegrend14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Bro over Hjuksa passeres, snart bærer det inn i mørket i Hjukse II tunnel. Broen er 163 meter lang, og er broen med størst høyde over dalbunnen med sine 60 meter. Hjuksa bro (bro)14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Det bærer videre i god fart. Og det er flere enn fotografen som benytter anledning til å trekke inn duften av våt natur ispedd godlukt fra damplok. Notodden-Hjuksebø14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
”Og her skulle det være?” spør Helle Lundem til en av gjestene i spisevogn Eo 119, mens Svein Erik Nagvik på sin vei til kjøkkenet kommuniserer med en tydelig tilfreds gjest. Og det var jo ingen grunn til å være annet enn tilfreds. NJK(mus): R20 nr. 11914. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Så har vi passert Kjose og følger Farris videre mot Larvik. Og været blir bare bedre og bedre. Larvik–Kjose14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vannfylling med velvillig assistanse fra brannvesenet. Ved at de bidro med vann, medvirket de til at fyren kunne opprettholdes. NJK(mus): 30a nr. 271Sandefjord14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Kjøkken- og serveringspersonalet i spisevogn Eo 119. Fra venstre Per Refsnes, ukjent, Helle Lundem, ukjent, Tor Lyngaas og Svein Erik Nagvik. Sandefjord14. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Turen går mot slutten, men det er fortsatt mulig å nyte det gode liv i salongen i ABo 118. Sem stasjon er nettopp passert. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Vi har passert Vestfoldbanens høyeste punkt like nord for Barkåker, Skoppum blir neste stasjon. Jareteigen, i nærheten av14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Kort opphold. I Hortensporet står materiell tilhørende daværende Skoppum Reiseforening. NJK(mus): 30a nr. 271Skoppum14. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi avslutter med Bjørn Gunnar Kværne på balkongen på ABo 118, en av de mange som gjorde denne turen mulig. Og jeg retter en stor takk til alle som på en eller annen måte, tidligere eller nå, står på slik at alle vi andre kan få oppleve fordums reisemåte på norske museumstog. Takk for turen og takk for meg! NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11814. juni 1991foto: Wenche Tamnes |
|
Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 450 ganger
Lik innlegget |
| Mange takk for reisen, dette var interessant. |
|
Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 419 ganger
Lik innlegget |
| Ja, takk for turen. Det var over måte trivelig, og balkonglivet i "storm og stilla" står til troendes ;) Kjenner at jeg får litt balkongabstinens sjøl også, skal tru om ikke Krøderbanen ruller i gang mot helga.. Ellers er vel GVB i gang, og hurra for det! Dit kan en imidlertid ikke reise med tog for tida, og dessuten krever det for meg litt modning å ta fatt på kjøredagskalenderen og rutefolderen. Mest mulig info i forkant av mine "ekspedisjoner" synes jeg er et must, og særlig rutefolderen krever min fulle fokus. Jeg får anskaffe en ørelappstol og noe å nippe til, for absorpsjon og forståelse ;) Trygve |
|
Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 397 ganger
Lik innlegget |
| Selv takk! Og takk for trivelig følge - om enn tyve år på etterskudd. Takk for alle kommentarer som har kommet. Og som nevnt før - hvis det er noen som har opplysninger om personer eller annet som vises på bildene, er jeg takknemlig for det. Mvh Hans Morten Fortellerstemmen og turdeltageren |
|
Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 383 ganger
Lik innlegget |
| Tusen takk, Hans Morten !
Ja, det var nesten som NRK`s TV program om Bergensbanen dette som varte så lenge og fasinerte folk langt utenom rekkene av jernbane-entusiaster.
Rent spontant vil jeg også passe på å berømme din kjære for hennes utmerkede jernbanebilder - bildet av toget under Gaustadtoppen inneholder nesten alt en kan ønske seg av et bra jernbanebilde.
Ditt bilde av Morten Tranøy gjennom fører-romsvinduet er et jeg vil huske og assosiere med fotokunst.
Nok en gang, takk skal du ha for din fortellerglede og evnen til å glede andre.
MVH.Nils. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |