Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm ·8
Åge Lybekbråten 26. juni 2011 kl.1732 #97457 Vist 399 ganger
Lik innlegget |
| Etter en tur på jobben i dag skulle hjemreisen foretas med regiontoget Skien-Lillehammer, på strekningen Skøyen-Gardermoen.
I stengeperioden i sommer har toget fra Skien endestasjon på Skøyen, hvorfra det er satt opp to bussruter videre, en til Oslo S og en direkte til Lillestrøm for de som skal videre retning Lillehammer. Det spennende her var hvorvidt bussen med avgang Skøyen kl 1424 ville "nå igjen" toget på Lillestrøm som har avgang derfra kl 1449. Oddsene var ikke de beste ...
Skøyen må være et eldorado for busselskere nå, busser fra mange kanter av landet er hentet inn av NSB. Blant annet var både Skyss, Vestviken og Kolumbus innom Skøyen den tiden jeg var der. Skøyen (nye)26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten
Symbolikken i denne "Buss for tog" får bli opp til enhver å bedømme selv. Skøyen (nye)26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten
Regiontoget fra Skien har ankommet Skøyen og de reisende haster ut på jakt etter bussen som skal ta dem til fortsettelsen av togreisen på Lillestrøm. Skøyen (nye)26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten
Selv om busstettheten var høy på Skøyen skulle ingen av dem kjøre direkteruta til Lillestrøm. En vennlig kundeveileder plasserte oss ved et ledig sted langs veien og ba oss vente der. Og etter seks-syv minutters venting kom det en sliten dobbeltdekker med destinasjon Lillestrøm. Klokka var da blitt så mye at jeg skjønte at overgangen til toget på Lillestrøm ikke ville holde. Mine medreisende på bussen var derimot stort sett i den tro at toget ville vente på oss. Skøyen (nye)26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten
Bussen ankom Lillestrøm kl 1455, seks minutter etter at Lillehammertoget hadde reist nordover. Neste avgang kl 1549. Jeg kunne rusle opp til et lokaltog, mens noen lot sin frustrasjon over utsiktene til 55 minutter på Lillestrøm gå ut over en kundeveileder som sto laglig til for hugg. (Ikke vedkommende på bildet). Lillestrøm26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten
Buss for tog i kø også utenfor Lillestrøm stasjon. Lillestrøm26. juni 2011foto: Åge Lybekbråten |
|
Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Hans Morten Tamnes 26. juni 2011 kl.1755 #97459 (#97457) Vist 311 ganger
Lik innlegget |
| Aller først: Takk for at du tar deg tid til å dele dine reiseopplevelser med oss. Så til saken: Dette lover ikke godt for de neste seks ukene! Som for sørgående tog, legges det tydeligvis bevisst opp til at bussene ankommer noen stakkarslige minutter etter at toget man reiste med har kjørt. Sandefjord–Hamar 15:37 20:07
2 togbytter: Skøyen og Lillestrøm 15:37 Sandefjord 17:21 Skøyen Larvik–Skøyen Ankommet 17:24 Skøyen 17:59 Lillestrøm – 18:49 Lillestrøm 20:07 Hamar Lillestrøm–Dombås Avviksmelding Ikke startet Oslo S–Hamar 17:07 19:00 1 togbytte: Lillestrøm 17:07 Oslo S 17:44 Lillestrøm – 17:49 Lillestrøm 19:00 Hamar Lillestrøm–Lillehammer Ikke startet Det burde ikke herske noen tvil: Slik det er lagt opp, skal den reisende vente én avgang på henholdsvis Lysaker og Lillestrøm for å komme videre. At dette kommer til å utløse en storm av mishagsytringer bør ikke overraske noen. For en som står på utsiden og ser på, fremstår det som komplett ubegripelig at man ikke har endret tidene sør for Oslo ved å tidligerelegge nordgående og senerelegge sørgående tog. Det burde la seg gjøre, og det hadde utvilsomt gitt mange tilfredse passasjerer. Når en ser på rutetabellen som er gjeldende, er det ikke godt å forstå at man ikke skal kunne forvente å kunne følge "eget tog" etter gjennomført bussetappe. Riktignok står det at det vil bli forsinkelser for passasjerer i retning henholdsvis Larvik/Skien og Lillehammer, men det er vel ingen som har hatt fantasi nok til å forestille seg forsinkelser i området én til to timer - avhengig av dag og tidspunkt på dagen. Dette er definitivt ikke med på å bedre jernbanens omdømme. Beklageligvis. Mvh Hans Morten Åpenbart bilist forbi bruddstedet i sommer |
|
Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Jens Kirkebø 26. juni 2011 kl.1807 #97461 (#97459) Vist 301 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tror du overdramatiserer. Dette rammer fullt ut kun passasjerer som reiser mellom steder sør for Drammen og nord for Eidsvoll. Visstnok utgjør dette kun 4% av det totale antall reisende. De andre vil nok fort venne seg til å benytte et lokaltog på en av sidene av bruddet, enten for å komme litt tidligere frem til bussen eller å komme seg litt tidligere avgårde etter bussturen. De vil bli forsinket de også, men ikke så mye som en time. |
|
Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Sven Marius Gjeruldsen 27. juni 2011 kl.1406 #97531 (#97461) Vist 165 ganger
Lik innlegget |
| Dette tallet på 4% forventes vel å være noe høyere i ferien? Folk reiser vel gjerne lengre da? S. |
|
Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Jan-Inge Hansen 26. juni 2011 kl.1822 #97464 (#97459) Vist 304 ganger
Lik innlegget |
| "For en som står på utsiden og ser på, fremstår det som komplett ubegripelig at man ikke har endret tidene sør for Oslo ved å tidligerelegge nordgående og senerelegge sørgående tog. Det burde la seg gjøre, og det hadde utvilsomt gitt mange tilfredse passasjerer."
Jeg er ikke så sikker på at endrede rutetider for folk som ikke skal reise forbi bruddet, er så veldig positivt. Husk også at det er et komplisert puslespill, nå når så mange tog skal snu på Skøyen og Lillestrøm. Det er ofte ikke bare å endre ett togs rute, uten det får konsekvenser for øvrige tog. |
|
Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Hans Morten Tamnes 27. juni 2011 kl.1444 #97534 (#97464) Vist 174 ganger
Lik innlegget |
| Det som er underlig er hvordan det tydeligvis er mulig i Sverige, hvor jeg når jeg blar i ulike svenske rutehefter registrerer endrede tider for tog over gitte strekninger i visse tidsrom. Og disse endringene er så langt jeg har klart å lese begrunnet i banearbeide som eksempelvis innebærer busskjøring. At det er utfordringer med å endre rutetider er også jeg klar over. Men samtidig ser jeg at denne stengningen ikke er "et påfunn" som har kommet over natten. Tvert i mot er denne stengningen - og også neste års stengning - et resultat av en langsiktig planlegging. NSB skriver riktignok i sin ruteplan at gjennomgangsreisende må regne med forsinkelser, men det er vel de færreste som regner 50 minutter eller en time og femti minutter for en forsinkelse. Og ihvertfall ikke når det så tydelig synes å være planlagt. At det vil by på utfordringer å endre tidene sør for Oslo er jeg fullt ut klar over. Men jeg er ikke i stand til å se at det vil være en umulighet. I det minste ikke hvis det er vilje til stede. For Vestfoldbanens del bør det ikke by på problemer å endre kryssingsmønsteret, det har vært en rekke ulike slike mønstre opp gjennom årene. Hvis togene nordover hadde blitt kjørt rundt 20 minutter tidligere og sørgående tilsvarende senere, burde mye vært gjort. På Drammenbanen er vel trafikken sterkt redusert ved at det ikke finnes hverken flytog eller godstog, og det er vel en viss reduksjon i lokaltogene også, så det burde vel finnes noen ledige ruteleier. Uansett hvor mange eller få det er som "reiser gjennom", de som rammes av det vil neppe oppleve tog som et godt transportmiddel. Mvh Hans Morten Mulig utidig kritisk, men det får våge seg |
|
Første hverdag med buss for tog Kjetil Refsnes Jørgensen 27. juni 2011 kl.1548 #97538 (#97534) Vist 160 ganger
Lik innlegget |
| Den situasjonen som har oppstått, er at NSB oppfatter det enklere å flytte på kundene enn på togene. Altså at togene går som normalt, mens kundene må finne seg i å bruke den ekstra tiden NSB mener de skal bruke - og ikke slik at man legger opp til at kundene skal bruke kortest mulig tid selv med buss for tog. Å planlegge bussruter for avvik i øst og vest bruker også planleggingskapasitet, slik at det ikke kan være noe poeng mot å også flytte på tog hvis dette totalt sett gjør situasjonen enklere. Som kunde opplever jeg faktisk opplegget som dårligere for hvert år, de gode sidene fjernes og ekstratiden lenger. I dag har tydeligvis hovedstaden gått over styr trafikkmessig, med masse køer på veiene. Får håpe det bedrer seg neste uke, når flere har ferie. Alikevel forteller dette at opplegget til NSB har skremt mange til å bruke bil. Da er det enten informasjonen om opplegget fra NSB som har vært skremselspropaganda - eller at bussopplegget ikke er godt nok. |
|
Endrede rutetider ... Jan-Inge Hansen 27. juni 2011 kl.2048 #97571 (#97534) Vist 152 ganger
Lik innlegget |
| ... har man også hatt her, så denne sommerens løsning er ikke noe særnorskt fenomen. Ved flere av de tidligere bruddene på Drammenbanen, så har f.eks. tog mot Lillehammer hatt utsatt avgangstid i 20 minutter. Hvor i Sverige snakker du om? Lokaltrafikken i Stor-Stockholm? Og bare for å ha sagt det; enhver ulempe for de reisende er èn for mye. Det er vi alle eninge om. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |