Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "To dager standby i Bergen" i Plattformen

Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

To dager standby i Bergen Thomas Markovic 3. juli 2011 kl.2049 #98080 (#98025) Vist 448 ganger Lik innlegget
 

Fine bilder Lars. Svingskiven på Kronstad tror jeg er større enn den som var i sørenden av verksted Marienborg. I tillegg tror jeg den på Marienborg ikke kunne dreies 360 grader, men kun mellom to spor. Dvs. stikksporet på utsiden av lokverkstedet og sporet inn til det gamle kjeleverkstedet. Her er et bilde av denne svingskiva, med en ekspressgodsvogn fra Nordlandsbanen.

forstørrt134288-007.jpg

Den gamle svingskiven på Marienborg og Ibbdhlps 21 76 822 4 004-9.
Marienborg (lst & dbg)
 2002
foto: Thomas Markovic
  "sektorskive"? Lars Helge H. Vikan 4. juli 2011 kl.0124 #98107 (#98080) Vist 398 ganger Lik innlegget
 

Ja, den på Kronstad er nok større, men ellers mener jeg prinsippet er likt, ved at den ikke kan snurre 360 grader, men kun kan dreie mellom 2-3 spor. Men dette er det sikkert andre som kan svare mer inngående på. Hva kaller man en slik dreieskive? Takker til Ulf B for interessante bilder fra Nesttun og Kronstad. Syns det er spennende å tusle rundt på slike gamle tomter og snuse inn stemningen og historien som engang eksisterte.
Lars

    Sektorskive Svein Sando 4. juli 2011 kl.0931 #98118 (#98107) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

Joda, en sektorskive er slik som dere beskriver. Den fungerer mer som en pens enn som en vanlig svingskive, og ble brukt på steder det ikke var plass til både en veksel og et uttrekk på "baksiden" av vekselen. Det lå også en slik på Sydbanestasjonen på Østbanen, for mange år siden. Der ble den brukt for tankloket i lokaltogene.

      Sektorskive Jan Arne Rødland 4. juli 2011 kl.1637 #98150 (#98118) Vist 334 ganger Lik innlegget
 

Jeg husker skiven på Østbanen. Den var, så langt jeg kan huske, ikke lenger
i bruk, lokaltogene gikk med 65-sett, og dermed var behovet borte. Dette må
ha vært i slutten av 40-årene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 17298 treff på forum10, og 72378224 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12836 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.