Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vått på notodden jernbanestasjon? ·27 Atle Samuelsen 24. juli 2011 kl.1101 #99484 Vist 1370 ganger Lik innlegget
 

Hei,
i lys av regnet som kom i går, har det blitt litt vått på notodden.
Jeg anbefaler folk å se nederst i denne artikkelen.
mvh
atle

Vått på notodden jernbanestasjon? Atle Samuelsen 24. juli 2011 kl.1110 #99485 (#99484) Vist 1227 ganger Lik innlegget
 

ja.. så er det store spørsmålet om lokstallen har klart seg
-a

  Notodden - omfattende flomskader Hans Morten Tamnes 24. juli 2011 kl.1411 #99487 (#99485) Vist 1204 ganger Lik innlegget
 

I linken nedenfor finnes nok en film fra Notodden, og det er klart at det er ufattelige skader på hus og eiendom. Så langt jeg kan forstå har ingen mistet livet, men det er klart at det vil ta tid å reparere disse enorme skadene.

Mvh
Hans Morten

Lenke: Varden.no: Notodden er isolert av flom

    Notodden - omfattende flomskader Erling Frogner 24. juli 2011 kl.1503 #99489 (#99487) Vist 1206 ganger Lik innlegget
 

Flomsbanen? Hvordan ser fremtiden til Notodden st. ut nå?

Lenke: Reportasje og bildeserie fra telen.no

      Notodden - omfattende flomskader Atle Samuelsen 24. juli 2011 kl.1602 #99492 (#99489) Vist 1200 ganger Lik innlegget
 

ta.no dettte er sykt...

        Notodden - omfattende flomskader Morten Tranøy 24. juli 2011 kl.1612 #99493 (#99492) Vist 1220 ganger Lik innlegget
 

Skal bli spennende å se hvordan vernemyndigheter og Jernbaneverkets egne verneinteresser behandler saken nå f eks lasket 35 kg spor skal bygges opp igjen, klinkede stålmaster skal opp og ødelagte isolatorer skal erstattes.

Ikke minst viktig er det utrolig flotte steinmuren ut mot Heddalsvannet som nå er helt borte.

Husk dette er et fredet anlegg som skal bevares for ettertiden - og det er søkt inn på UNESCOs verdensarvliste "for å bevares for alltid".

Bilder fra flomskadene på Notodden - OBS: MANGE bilder som tar litt tid å laste Ola Søgaard 24. juli 2011 kl.2308 #99495 (#99484) Vist 2362 ganger Lik innlegget
 

Jeg har vært en tur på Notodden i dag og dokumentert skadene - og bl.a sjekket at lokstallen står og er hel innvendig...

Jeg skal laste opp noen bilder til Fotodatabasen også, men først og fremst kommer en "dump" med masse bilder fra Notodden.

Vi starter i sydenden av stasjonen med lokstall, svingskive og sporet ned til Notodden kollektivterminal, og ut mot Heddalsvatnet. Dernest følger noen bilder inn mot tunnelen Notodden Søndre, legg merke til vekselen som er regelrett dratt fra hverandre. Videre følger bilder av norddelen av stasjonen (B-siden, mot Tinnoset), hvor vannet har fått fart nedover E134 (Kongsbergveien) og fylt opp ved tunnelmunningen på Notodden Nordre tunnel. Så kommer det noen bilder av "nysporet" til kollektivterminalen og motorbåthavna på Notodden. Her har mesteparten av løsmassene fra stasjonsområdet tatt veien.

Igjen, beklager at det er mange bilder, jeg skal ordne et lite utvalg til fotosamlingen etterhvert.

  Helt greit! Jon-Andreas Sognnæs 24. juli 2011 kl.2320 #99496 (#99495) Vist 1098 ganger Lik innlegget
 

Helt greit med mange bilder!! Godt dokumentert, men fy flate for en ødeleggelse det har vært! Undrer på hvor lang tid de kommer til å bruke på dette. Rart å tenke på at der var vi igår, og alt var som det skulle. Blir vanskelig å komme seg oppe med verktøy osv til lokstallen nå. Det er vel planer om tog til bluesfestival, kanskje det framskynder arbeidet med å reparere? En massiv jobb blir det ihvertfall, og godt det ikke gikk liv og bygninger tapt.

    Stall og svingskive Ola Søgaard 25. juli 2011 kl.1840 #99509 (#99496) Vist 952 ganger Lik innlegget
 

Tipper det tar ganske lang tid før det blir kjørt tog til Notodden igjen, å håpe på å kunne kjøre tog hit til bluesfestivalen trur jeg dessverre er lite realistisk.
Det er mulig å komme fram til lokstallen med tog (!) i dag, forutsatt at nevnte tog står i spor 4 ;) Bilveien fram til stallen er stengt av mangfoldige kubikkmeter sand i båthavna, dessuten er det gravd ut dype spor i hjulsporene i veien opp fra båthavna.
Nå har jeg ikke vært på Notodden i dag, men jeg håper det ikke fortsetter å regne såpass mye som det har gjort til nå i juli - da er det en viss fare for at resten av støttemuren til svingskiva kan bli vasket ut og forsvinne.

      _SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 25. juli 2011 kl.1844 #99510 (#99509) Vist 1006 ganger Lik innlegget
 

telen.no med artikkel, hvor jernbaneverket lover at de skal :)
-a

        _SKAL_ gjennoppbygges Jan B. Salvesen 26. juli 2011 kl.1156 #99524 (#99510) Vist 885 ganger Lik innlegget
 

Jeg håper inderlig at de gamle mastene og åkene, som faktisk ser ganske hele ut, ikke blir skjærebrennerens føde i iveren til JBV om å få dette i orden. Jeg stiller også de samme spørsmålene som Morten i denne sammenhengen....vil det komme noen fra Riksantikvaren og gi retningslinjer og følge opp slik at dette anlegget blir gjennoppbygget med så mye som mulig av den gamle infrastrukturen.

          _SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 26. juli 2011 kl.1256 #99525 (#99524) Vist 902 ganger Lik innlegget
 

Jeg er ening med deg go morten sine spørsmål.
Morten og jeg pratet litt på telefon i går, og det er identifisert 4 løse master av samme type som står på notodden! (Er ikke det bra?)
I tillegg er KL anlegget på loenga med samme type master, samt at noen av isolatorene er av samme type!
Så "reservedeler" finnes! Så det er ingen grund slik jeg ser det til å la skjærebrennerene få føde!
- Atle

            _SKAL_ gjennoppbygges Henrik B. Backer 26. juli 2011 kl.2120 #99533 (#99525) Vist 873 ganger Lik innlegget
 

Det er sikkert ikke dumt om de som jobber med bevaring av Notodden tar opp dette med Jernbaneverket. Det blir for sent å komme i etterkant å fortelle hva som skulle vært gjort. Jo før jo heller dette kommer med i prosjektet, dess bedre.

Henrik B

              _SKAL_ gjennoppbygges Morten Tranøy 27. juli 2011 kl.0817 #99538 (#99533) Vist 885 ganger Lik innlegget
 

Den kontakten ble etablert dag 1 - og så gjenstår å se om vernemyndigheter og JBV er interessert i den kunnskap som mange av deltakerne i Notoddenprosjektet besitter. Den gjenstår også å se om JBV og vernemydigheter også klarer å samarbeide.

                _SKAL_ gjennoppbygges Lars-Erik Knudsen 20. aug. 2011 kl.0854 #101073 (#99538) Vist 656 ganger Lik innlegget
 

Har de begynt med gjenoppbyggingen på Notodden nå?

                  _SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 20. aug. 2011 kl.1040 #101078 (#101073) Vist 657 ganger Lik innlegget
 

Ja det har de se linken i starten av dette innlegg..
-a

                    _SKAL_ gjennoppbygges Jens Kirkebø 20. aug. 2011 kl.1054 #101079 (#101078) Vist 680 ganger Lik innlegget
 

Vi får håpe de får til KL helt ned. Det hadde gitt en glimrende mulighet for etterbruk av 70-settene. Jeg foreslår 6 stk. 4-vognssett til Flåmsbana (med 2 motorvogner) og 4 stk. 2-vognssett til Bratsbergbanen (med motorvogn+styrevogn). Vedlikehold kan da fortsatt gjøres i Skien på begge typer.

                      70-settene. Herman 20. aug. 2011 kl.1144* #101084 (#101079) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Holder det med to motorvogner og to mellomvogner på Flåmsbana? Klarer den kombinasjonen å komme opp bakken?

Ellers blir det mange mellomvogner med din løsning. Hvor komplisert er det å sette de inn i tovogns type 69?

                      Tovogns 70-sett ... Jan-Inge Hansen 20. aug. 2011 kl.1309 #101093 (#101079) Vist 705 ganger Lik innlegget
 

... blir vannvittig mye tonnasje pr. fraktede passasjer. Og de gangene det evt. skulle bli mye reisende der, så må man fort fram med dobbeltsett. Ikke SÅ mye sitteplasser i ABS og BFM`n. Jeg ville satset på tovogns Flirt istedet, da dette vil kunne bli en materielltype for flere av banene våre. Eks. Arendalsbanen og Vossebanen, og på sikt Raumabanen og Rørosbanen.
Etter min mening egner 70-settene seg fortsatt best til innsatstog som ikke stopper så ofte.

                        70 sett. Trond L 20. aug. 2011 kl.2023 #101117 (#101093) Vist 700 ganger Lik innlegget
 

Må si meg helt enig, og skjønner ikke helt de kritikerne som absolutt skal ha dem som tovogns på sidebaner. 70 settene er jo fine både å jobbe i og å være passasjer i. Litt lite krutt, men det der er overdrevet. Ett 69D sett er da ikke så vanvittig mye kveikere?

  Bilder fra flomskadene på Notodden Rool 24. juli 2011 kl.2334 #99499 (#99495) Vist 1053 ganger Lik innlegget
 

Hu og hu! Takk for bildene!

  Bilder fra flomskadene på Notodden - OBS: MANGE bilder som tar litt tid å laste Jon Einar Vistad 24. juli 2011 kl.2350 #99500 (#99495) Vist 1042 ganger Lik innlegget
 

Det er ingenting å unnskylde.
Flott bildedokumentasjon, men for et trasigt syn :-(
Du har ikke tilfeldigvis tatt et bilde av tunnelportalen til søndre tunnel også?

    Notodden Søndre Ola Søgaard 25. juli 2011 kl.1828 #99508 (#99500) Vist 926 ganger Lik innlegget
 

Jeg trudde jeg hadde bilder av tunnelportalen, men det ser ut som jeg bare har bilder av den fra siden. Jeg skal få tatt noen bilder av portalen til deg neste gang jeg er i området.

      Notodden Søndre Jon Einar Vistad 26. juli 2011 kl.1121 #99523 (#99508) Vist 815 ganger Lik innlegget
 

Takk for tilbudet, det er ikke så veldig om og gjøre, men hvis det passer sånn :-)

  Bilder fra flomskadene på Notodden Jan Arne Rødland 25. juli 2011 kl.0030 #99501 (#99495) Vist 1028 ganger Lik innlegget
 

Glimrende dokumentasjon - og takk for den kjempejobben du har hatt med å dokumentere det.

Dette vil ta lang tid å reparere og, som Morten sier, hva med fredningen?

  Svingskiva og stallen Laurenz Edelman 25. juli 2011 kl.1221 #99504 (#99495) Vist 959 ganger Lik innlegget
 

Svært interessante bilder. Det ser ut til at bare flaks har reddet svingskiva. Godt at denne og stallen står igjen.

Gjenoppbygging og elektrifisering Johannes 27. juli 2011 kl.1937 #99563 (#99484) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Ettersom det ser ut til å ta tid å få opp all kontaktledningen, blir vel sikkert den sløyfa i første omgang. Men etterkvart, når JBV allikavel skal tilbringe fleire uker der for å fikse ledningen, så få vi inderlig håpe at mykkje av det gamle blir gjennoppbygd og om mulig at Notodden nye blir inkludert i "elektrifiseringen".

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 5975 treff på forum10, og 72714197 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.