Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt Gammelforumet

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Lysføring på lokomotiver ·8 Terje Skram 3. aug. 2011 kl.1924 #99883 Vist 573 ganger Lik innlegget
 

Norske lok som Di3, El11, 13 og 14 samt motorvogner har og hadde det jeg oppfatter som markeringslys pluss hovedlampe. Hovedlampe blir normalt slukket ved innkjøring til stasjon.
Det jeg lurer på er hvordan lyssettingen med markeingslampene nede ble brukt. Hadde de orginalt ikke rødt sluttsignal hvis de gikk som løslok, var markeringslysene brukt retningsbestemt eller var de tente begge sider samtidig. Når tid ble det evt ombygget til rødt retningsbestemt markeringslys for ulike lok.

Lysføring på lokomotiver Frode Skogstad 3. aug. 2011 kl.1937 #99884 (#99883) Vist 516 ganger Lik innlegget
 

Lok som Di3 , El 11 osv har runde skiver med rød glass/plast som settes i noen haker/spor på de nedre markerings lysene går loket som løslok gar den røde bak.. Går den i tog har den hvite forran og ikke noe bak brukes den i skifting har den hvite både forran og bak... Samme på El 14 og nyere lok men der er det 2 lamper med en rød og en grønn alså farget glass...


Slike skiver brukes også på Damplok etter amme prinsipp.

Håper det gjorde deg litt klokere..
Hovedlysene skrus som regel av jeg for ikke og blende alle som står på plattformen spesielt av lok med de nte Xenon lysene.

FS

  Opplysende Terje Skram 4. aug. 2011 kl.1811 #99923 (#99884) Vist 357 ganger Lik innlegget
 

Takk for svaret. Blir alltid klokere av å sende ut spørsmål her på forumet.

    Ekstratogsignal Svein Sando 4. aug. 2011 kl.2125 #99947 (#99923) Vist 353 ganger Lik innlegget
 

Alt dette er beskrevet i signalreglementet til NSB (Trykk 401 f.eks.). El 14 hadde opprinnelig 3 faste signallamper over hverandre som senere ble redusert til 2. Den tredje var for å angi ekstratog for linjepersonalet. To røde og en grønn betød "Ekstratog kommer i motsatt retning". Tre røde betød "Ekstratog følger efter i samme setning". (Hentet fra Signalreglementet av 1926, § 64)

      Forlamper, baklamper, sluttsignaler og ekstratogsignal H. Lindholm 4. aug. 2011 kl.2233 #99956 (#99947) Vist 343 ganger Lik innlegget
 

I regelverket som gjaldt til og med 1996 (tidligere Tr. og Sr; senere trykk 401), skulle lokomotiv føre "1 stor lampe og/eller 2 mindre lamper som viser hvitt lys fremover i kjøreretningen". Dette var var opprinnelig bare nattsignal, lampene behøvde ikke være tent om dagen. I 1972 ble regelen endret til "både dag- og nattsignal", slik at hvitt lys skulle vises fremover hele døgnet.
I 1989 ble regelen endret til "1 eller flere øvre lamper og 2 nedre lamper som viser hvitt lys fremover i kjøreretningen", slik at vi fikk det som også kalles "trekansignal" - tre lyspunkter med hvitt lys i trekant vist forover. På den tiden var det bare El 16 og 17 (og de fleste damplok....) som hadde mulighet til å dempe lysstyrken i øvre lampe (lyskasteren) uten å skru den helt av, derfor kom det samtidig et tillegg i regelverket for at det skulle være mulig å dempe frontlys (i praksis skru av øvre lyskaster) også på eldre loktyper når det var nødvendig uten å bryte reglene.

Grunnregelen for signaler vist bakover har "fra tidenes litt utpå dagen" vært at det skal vises enten "sluttsignal" eller "baklamper" i den bakerste enden av alle tog. For løslokomotiv gjelder selvfølgelig samme regel.

"Sluttsignal" har generelt vært et signal som vises på siden av den siste enheten i toget (og dermed kan sees både forfra og bakfra), mens "baklamper" bare vises bakover. Formuleringene i regelverket har variert noe gjennom tiden, "sluttsignal" har vært grunnregelen på vogner, mens "baklamper" har vært grunnregelen bak på lokomotiv som går bakerst i tog. Regelverket har imidlertid åpnet for at baklamper kan brukes i stedet for sluttsignal, og omvendt, når det anses hensiktsmessig (eksempelvis hvis vogner er utstyrt med fastmonterte lamper for å vise "baklamper", eller lokomotiv ikke har mulighet til å vise "baklamper").
"Baklamper" en signalform som er definert som "2 lamper som viser rødt lys bakover", og kunne brukes som dagsigal lenge før det ble påbudt å vise hvitt lys forover også om dagen. I alminnelighet ble "baklamper" vist med fastmonterte lamper, enten særlige lamper med rødt glass (som på El 14 og nyere loktyper, eller vogner med fastmonterte lamper) eller med fargede glasskiver som ble satt inn i holdere foran de nedre signallampene på eldre lokomotivtyper.

Ekstratogsignalene var signaler som signalmessig var helt uavhengige av sluttsignaler og baklamper, selv om begge signaler vises i togets bakre ende. Derfor er det ikke egentlig korrekt å benevne signalgivingen som "to røde og en grønn" eller "tre røde".
Ekstratogsignalene (som gikk ut av bruk rundt 1970) var relativt store signalskiver for dagsignal og signallamper for nattsignal.

Enkelte materielltyper hadde fastmonterte ekstratogsignallamper, av lokomotivene var det vel bare El 14 og Di 2 som fikk slike, men også en del motorvogner (og styrevogner) og skinnetraktorer fikk forskjellige varianter av slike.
Både fastmonterte sluttsignal- og ekstratogsignallamper kunne brukes også som dagsignal. Derfor kunne man - dersom materiellet hadde det ene men ikke det andre - se bakenden av tog med rødt lys som sluttsignal (eller baklamper), og signalskive som ekstratogsignal. Teoretisk kunne også det motsatte forekomme, men i så fall det var nok svært sjeldent.

Automatisk retningsskift på lokomotivlamper er noe som er kommet i de seneste årene. Tidligere måtte alle lampene skrus av og på manuelt fra førerrommet, derfor var det ganske vanlig at de nedre små lampene med hvitt lys stod på i begge ender hele tiden. Under skifting å stasjon skulle/skal lokomotiv føre hvitt lys i begge ender, men ved kjøring i tog er dette strengt tatt feil, med ett bestemt unntak skal det ikke vises signaler "inni" toget.

        Formalitet og praksis Svein Sando 4. aug. 2011 kl.2328 #99961 (#99956) Vist 329 ganger Lik innlegget
 

Derfor er det ikke egentlig korrekt å benevne signalgivingen som "to røde og en grønn" eller "tre røde".

Formelt har du selvsagt rett, men i praksis ville linjepersonalet som så dette i mørke se nettopp tre røde lamper eller to røde og en grønn. Plasseringen av de tre lampene ville variere ettersom hvor den tredje lampen, det egentlige ekstratogsignalet, var montert (løst eller fast). På en F-vogn ville den være litt til siden for midtlinjen, for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen, på El 14 rett over den ene røde baklampen.

          Formalitet og praksis H. Lindholm 5. aug. 2011 kl.0028 #99965 (#99961) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

"....for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen...."

Plasseringen av ekstratogsignallamper på damplok var nok en høyst individuell affære.
Etter at elektrisk belysning ble innført var jo signallampene (de to "små nedre lampene", som noen ganger stod ganske høyt...) i de aller fleste tilfeller løse lamper som stod i en holder og var tilkoblet med løs ledning og stikkontakt.
Større damplok (eksempelvis 24, 26, 30, 31 og 63) ser ut til generelt å ha hatt en ekstra lampeholder og kontakt for ekstratogsignallampe foran, som oftest plassert oppe på venstre side av røykskapet. Noen ganger ganske høyt opp, noen ganger langt ute på siden, og noen ser ikke ut til å ha hatt slik holder. Det var store variasjoner innenfor samme loktype hvor holderen stod, og om det var plassert en lampe i holderen ser ut til å ha vært nokså tilfeldig.
Mindre damplok og skiftelok ser ut til å ikke ha fått slike lampeholdere i samme grad som de større linjelokene, men en del hadde det.

Bak ser det ut til at det ikke var vanlig med ekstra signallampe for å vise ekstratogsignal. En del lok hadde imidlertid en lampeholder midt på som det noen ganger stod en signallampe i, noen ganger en hovedlampe (lyskaster), men det virker som hovedlampe bak også stort sett var fastmontert dersom loket hadde hovedlampe bak i det hele tatt.
En del lok hadde imidlertid en holder for sluttsignal-/ekstratogsignalskive bak på tenderen, og det fantes spesielle parafinlamper for ekstratogsignal som passet i disse

            30a 271 Frode Skogstad 5. aug. 2011 kl.2155 #100011 (#99965) Vist 258 ganger Lik innlegget
 

Det som ingen har lagt merke til ennå flere bilder er lagt ut av loket er at 271 har fått oppsatt ekstratogsigal etter loket sist var ibruk...


Lampen er ikke mulig og tende da det ikke er opplagt bryter for dette inne i førerhytta men dette skal jo heller ikke brukes på det nasjonale nettet men det var kontakt der for dette så vi satte opp en vi hadde liggende for at loket skulle se så orginalt ut som mulig slik det så ut i driftstiden og siden dette signalet ikke lenger er ibruk så fungerer det heller ikke..

Jeg syntes det ser tøft ut når lampen sitter der så dette var min ide og jeg fikk beskjed at det kunne jeg jo bare sette opp der..

FS

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 1053 treff på forum10, og 71438594 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12750 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.