The Golden trrain, vogntransport Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1431 #397032 (#397028) Vist 1834 ganger
Lik innlegget |
| Jøsses.... rett og slett et blandet tog.. |
|
The Golden train, vogntransport Roar 18. juni 2024 kl.1449 #397034 (#397032) Vist 1893 ganger
Lik innlegget |
| Spørs om det handler om godkjente og ikke-godkjente bremser? Flytogene ankom på tilsvarende måte. Lenke: NJK Materielldatabasen |
|
The Golden train, vogntransport Jørgen Nøkleby 18. juni 2024 kl.1730* #397041 (#397034) Vist 1847 ganger
Lik innlegget |
| Det handler nok om at de er med i et tog Grenland allerede kjører, slik at de slipper å kjøre et eget tog kun for de vognene, da er det allerede vogner i toget slik at om bremsene på de vognene er godkjente eller ikke så er det sånn sett irrelevant.
Betongelementer til Alnabru har vært kjørt i en lengre periode nå. |
|
Betongelementene Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1813 #397044 (#397041) Vist 1858 ganger
Lik innlegget |
| Eg kan nevne at betongelementene har gått med to tog i uka fra høsten 2023 og det er søkt ruter for toget fram til sommeren 2025. DB er operatør fra Mukran i Tyskland til Malmø. Grenland Rail videre til Oslo og har også ansvaret for videre transport ut fra Alnabru. |
|
Fikk det! Nils Chr Hagen 18. juni 2024 kl.1926 #397052 (#397041) Vist 1923 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Men toget er så langt at det måtte deles på to bilder.
|
|
Fikk det! Ole P. Ingebrigtsen 18. juni 2024 kl.1931 #397053 (#397052) Vist 1900 ganger
Lik innlegget |
| Etter video på Facebook å dømme, ser det ut til å være 3, muligens 4, ex-DB Bpmz. Aldersmessig er de vel omtrent på nivå med de eldste B7-vognene. |
|
Fikk det! Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1932 #397054 (#397052) Vist 1930 ganger
Lik innlegget |
| Fikk du noe bilde som viser de tre bakerste vognene? Her er de så vidt synlige. |
|
Fikk det! Roar 18. juni 2024 kl.2127* #397057 (#397054) Vist 1919 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Passering Vevelstad.
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
Tog nr. 98369Vevelstad18. juni 2024foto: Roar
|
|
Fra motsatt perrong Roar 19. juni 2024 kl.1038 #397078 (#397057) Vist 1724 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Man har en samboer som er en god fotograf. Også for jernbanerelaterte bilder.
foto: Kaarina Engebretsen
foto: Kaarina Engebretsen |
|
Bryn Lars Byman 19. juni 2024 kl.2009* #397113 (#397078) Vist 1615 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Måtte ha hjelpelok opp Brynsbakken. Vogn nr 1 var: 0- 61 80 20-95 223-9 Bpmz
Vogn nr 3 var: 0- 61 80 29-94 660-4 Bpmbz Vogn nr 2: klarte jeg ikke å tyde vogn nr på bildene.
Tog nr. 98369 18. juni 2024
|
|
Fikk svar? Nils Chr Hagen 19. juni 2024 kl.0004 #397071 (#397054) Vist 1825 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Nei,ikke flere bilder. Toget stoppet og jeg hadde ikke mer tid å bruke, jeg skulle på en jobb i Høland før det ble mørkt. Men så kom det, og kommer det sikkert, mange fler bilder av personvognene, fra andre. Jeg synes betongelementer er mer interessant enn vogner fra den tida da B’en i DB sto for Bundesbahn. Kjøring av heltog med disse elementene er et flott eksempel på hvordan bruk av moderne godstog skal være, og at man må gripe de mulighetene det er for å skape trafikk. |
|
Fikk svar? Bjørn Halling 19. juni 2024 kl.1126 #397084 (#397071) Vist 1768 ganger
Lik innlegget |
| Men samtidig er det jo merkelig at det skal være nødvendig å kjøpe betongelementer fra Mukran, og transportere den 6 - 700 kilometer. Elementer laget av materialer vi har mere enn nok av her hjemme. Det kan selvfølgelig ha noe med produksjonskapasitet å gjøre, men også pris. Er vi virkelig SÅ mye dyrere her hjemme, enn tyskerne? Og Heimon Winkelmann hos Grenland rail, han må jo virkelig gni seg i hendene over å ha fått et slikt transportoppdrag. |
|
Fikk svar? Erik W J 19. juni 2024 kl.1550 #397093 (#397084) Vist 1714 ganger
Lik innlegget |
| Betongelementene har sannsynligvis reist lengre enn fra Mukran. Slike elementer får en svært rimelig i de baltiske landene - tipper at de har kommet med båt til Mukran. I Norge kan betongelementer være en kostbar løsning - plasstøp skal ofte være rimeligere. |
|
Betongelementene Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1742 #397099 (#397093) Vist 1708 ganger
Lik innlegget |
| Hvor skal de brukes? Terje |
|
Betongelementene Christian Berg 19. juni 2024 kl.1751 #397101 (#397099) Vist 1784 ganger
Lik innlegget |
| Mener å ha lest at de skal brukes i tunellen som skal føre drikkevann fra Tyrifjorden til Oslo. Reserven for Maridalsvannet |
|
Betongelementene Lars Byman 19. juni 2024 kl.1858 #397106 (#397101) Vist 1751 ganger
Lik innlegget |
| De ble iallefall losset på Alnabru. DB vognene gikk videre ved 1140 tiden.
Alnabru Godsterminal, med en mobil. 19. juni 2024 foto: Lars Byman
Alnabru Godsterminal, med en mobil. 19. juni 2024 foto: Lars Byman |
|
Videre til? Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.1900 #397107 (#397106) Vist 1797 ganger
Lik innlegget |
| Som overskriften... Hvor gikk vognene hen? Hvilket tog og evt operatør? Det meldes også på jernbane.net at flere vogner er ventet til Sverige i dag. |
|
Videre til? Lars Byman 19. juni 2024 kl.1920 #397110 (#397107) Vist 1837 ganger
Lik innlegget |
| De gikk nordover. Et rask søk på balise ved avg i 1140 tiden, ga ingen resultat. Mantena Grorud kanskje? |
|
Svaret er.... Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.2033 #397114 (#397110) Vist 1856 ganger
Lik innlegget |
| De ble overlevert lakkboksen på Grorud i dag. Bilder av leveransen hos jernbane.net Skal lakkeres i Golden Train sine farger. |
|
Svaret er.... Lars Byman 19. juni 2024 kl.2116 #397115 (#397114) Vist 1863 ganger
Lik innlegget |
| ok, er ikke innom den siden. Men da vet man iallefall hvor vognene havnet. |
|
Betongelementene Jan Arne Rødland 19. juni 2024 kl.2001 #397112 (#397101) Vist 1759 ganger
Lik innlegget |
| Kan være en tanke å følge med på Huseby ved siden av gardeleiren hvor det ene innslaget er. Det kan muligens være enklere å frakte elementene dit fremfor til Holsfjorden. Ellers, tunnelen bores slik som de to løpene i Blixtunnelen men med en noe mindre diameter. |
|
Betongelementene Thor Bjerke 19. juni 2024 kl.2125 #397117 (#397112) Vist 1744 ganger
Lik innlegget |
| Fin omtale av tunnelanlegget i siste nummer av Lommedalsbanen. Det er jernbanedrift i tunnelen med fire akkumulatorlok. |
|
Betongelementene Bjørn Halling 20. juni 2024 kl.1415* #397118 (#397112) Vist 1741 ganger
Lik innlegget |
| Såvidt jeg vet skal de til tunellen på nye E16 under Sollihøgda. Men det stemte altså ikke. |
|
Betongelementene Carl Fredrik Tjeransen 19. juni 2024 kl.2245 #397123 (#397118) Vist 1725 ganger
Lik innlegget |
| Betongelementene til E16 er produseres av Ølen Betong og kommer med skip til Drammen hvor de fraktes med bil til anlegget (se lenke).
Christian Berg og Lars Byman har nok funnet rett prosjekt - ny vannforsyning til Oslo. Kjører du på E6 forbi anleggsområdet for ny hovedvannledning fra Huseby til Stubberud rett nord for Alnasenteret, er det mulig å se bunker av betongelementer der. Tilsvarende elementer brukes også for råvannstunellen fra Holsfjorden til Huseby. Lenke: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e16barum/nyhetsarkiv/forste-last-med-vegger-til-sollihogdtunnelen/ |
|
Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1135 #397133 (#397123) Vist 1616 ganger
Lik innlegget |
| For meg ser betongelementene på toget ut til å ha en mindre diameter enn de bildet viser for de som skal til E16. Da får jeg følge med her på Huseby og se om det kommer noen hit. |
|
Betongelementene Ståle Ualand 20. juni 2024 kl.1252 #397134 (#397133) Vist 1641 ganger
Lik innlegget |
| Toget kjøres for noe som heter Mobil Baustoffe. DB søkte om rutene fra Tyskland til Alnabru med Grenland Rail som operatør fra Malmø og oppover. For R25 foreligger det faktisk søknad fra begge operatørene. Togene skal kjøres to dager per uke fram til sommeren 2025.
Og for å fjerne enhver tvil... Dette er elementer til vannforsyningsanlegg for Oslo kommune. Ikke noe vits i å spekulere mer i dette. Lenke: Noe om transporoppdraget |
|
Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1328 #397135 (#397134) Vist 1646 ganger
Lik innlegget |
| Det blir en ca 19 km tunnel fra Holsfjorden til Huseby og en fortsettelse videre mot Stubberud ved E6. Tunnelinnslaget ligger like ved Sørkedalsveien, nærmeste nabo til Gardeleiren. Hvordan det er ved Stubberud vet jeg ikke. |
|
Betongelementene Lars Byman 20. juni 2024 kl.1623 #397139 (#397135) Vist 1611 ganger
Lik innlegget |
| De holder på i Furusetbakken også, hvis du kjører nordover ser du Af-Ghella har rigget opp på høyre siden, og tunnel inn i fjellet. |
|
Betongelementene Terje Andersen 20. juni 2024 kl.1645 #397140 (#397135) Vist 1621 ganger
Lik innlegget |
| Og jeg tror diameteren på tunnelen fra Holsfjorden til Huseby er litt større enn diameteren på tunnelen fra Huseby til Stubberud. Terje |
|
Utseendet etter lakkering bli slikt leif johnny olestad 20. juni 2024 kl.2152 #397150 (#397140) Vist 1522 ganger
Lik innlegget |
|
Betongelementene Haakon Espe 20. juni 2024 kl.2313 #397159 (#397134) Vist 1471 ganger
Lik innlegget |
| En del av elementene lagres på Grorud/Rommen, i nærheten av OBS. Jeg tror disse er til en sidetunnel i Groruddalen/Furuset. De er synlige fra Romsås, også uten kikkert. |
|
Noe nytt om golden train vogner??? leif johnny olestad 9. juli 2024 kl.1135 #398306 (#397159) Vist 673 ganger
Lik innlegget |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |