Innlegg i Trikken

Bruke det på Bratsbergbanen?

Startinnlegget har emnet «Da ser vi vel ikke mer til disse...»

Svar på innlegg #100985

Skribent: Herman
Skrevet: 18. aug. 2011 kl.2053
#100993 vist 1846 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg tror ikke bredden er noe problem, hvis jeg husker riktig er de nye Flirt-vognene som NSB får levert nå også 3,3 m.
(Rettelse: de er 3,20 ifølge databladet...)

Derimot er plattformhøyden en større utfordring. Jeg tror ikke Bratsbergbanen har samme plattformhøye som Oslos T-bane, for å si det litt forsiktig.

Men den store utfordringen for en hver bruk av T2000-vognene er TCO. Det vil koste omtrent like mye pr. år i drift å kjøpe nye vogner som å fikse T2000.
Da blir det sannsynligvis mer miljøvennlig å sette en enhet (et halvt tog) i osteklokke på Sporveismuseet, og skrote resten. Og når jeg sier osteklokke mener jeg preservering i den stand enheten er i dag, ikke noen restaurering.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.