Innlegg i Plattform

Gullkalven

Startinnlegget har emnet «Gullkalven»

Svar på innlegg #119950

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 6. mars 2012 kl.2309
*Endret: 6. mars 2012 kl.2326
#119965 vist 851 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Gullkalven" var bygget av Cowans Sheldon i 1950. NSB hadde 2 eksemplarer, Xk 1270 ("Gullkalven") som var stasjonert i Oslo og Xk 1271 (tror ikke den hadde noe navn) som var stasjonert i Trondheim.
1271 ble hugget opp på slutten av 70-tallet, 1270 en gang på midten av 80-tallet. De ble kalt "katastrofekraner", men ble også brukt en del ved utskifting av bruer o.l. Til utpå slutten av 60-tallet ble de faktisk også tilbudt for utleie til eksterne kunder, men om dette skjedde noen gang vet jeg ikke. Markedet var nok en smule begrenset.

Selve kranunderstellet var fireakslet, med en toakslet avlastingsboggi i hver ende. Avlastingsboggiene var koblet til kranunderstellet med en speiell arkonstruksjon som overførte en del belastning. Kranvognes vekt var angitt til 102,7 tonn.
For kranarmen var det en egen toakslet utliggervogn som også hadde plass til løftewire og diverse hjelpeutstyr. Det var ikke noen egen motvektvogn.

forstørrt143326-S02579-900X-c.jpg

Xk 1270 hadde fast plass i Gamlestallen i Lodalen. Fra tid til annen stod den motsatt vei, så den var nok ute av og til.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
25. mai 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143327-S02582-900X-c.jpg

Når den skulle brukes eller prøveoppfyres ble den noen ganger satt ned i "Haven" ved Oslo Ø.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143328-S02583-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143329-S02584-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143330-S02612-900X-c.jpg

Under oppfyring i "Haven" Hvis jeg ikke husker feil var dette en prøveoppfyring.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
8. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143331-S03476-900-c.jpg

I oktober 1979 ble Xk 1270 brukt til å skifte ut et bruspenn i Sagdalen mellom Strømmen og Lillestrøm. Xk 1271 var nok allerede hensatt, så det ble leid inn en svensk dampkran. Arbeidet begynte før det var blitt lyst, så da det lille fotolyset som kan oppnås i oktober omsider innfant seg var det gamle spennet løftet bort.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143332-S03477-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på vei.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143333-S03479-900-c.jpg

Så setter man i gang å løfte.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143334-S03481-900-c.jpg

Dampkjelen var en stående kjel som var plassert aller bakerst i maskinhuset. Her ser vi rett opp under fyrristen.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143335-S03484-900-c.jpg

Bruspennet er på vei ned på sin plass. Det tok sin tid, det er ikke store marginer.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143340-S03488-900-c.jpg

Løftemaskineriet bestod av to små sylindre, en på hver side. Det arbeidet stille og fint, nesten ikke hørbart. Så vidt jeg vet var det ikke noen løse motvekter, støttebena ble plassert slik at man fikk passe vektfordeling etter hva som skulle løftes.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143341-S03492-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på plass, og opprydding gjenstår. Det gamle bruspennet er plassert nede til høyre og ble vel hugget opp på stedet. Den svenske dampkranen var mer moderne, men den hadde tydeligvis en slags dampmotordrift, ikke alminnelig stempeldampmaskin slik "Gullkalven" hadde. Svensken bråkte mye mer, ristet og skaket, og var åpenbart ikke på langt nær så nøyaktig å arbeid med som "Gullkalven". Dennes maskin kunne kjøres svært sakte, og det var en enorm utveksling, så der kunne man tydeligvis løfte på millimeteren.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143342-S03496-900-c.jpg

Avlastingsboggiene kunne kobles fra, her hadde man plassert den ene i buskaset nedenfor brukaret mens man arbeidet. Greit å få med seg all bagasjen før man reiser hjem.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.