Innlegg i Plattform

Type 62 og 63

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135845

Skribent: Erik W. Johansson
Skrevet: 16. sep. 2012 kl.0150
#135928 vist 436 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nå må vi ikke glemme at vi foretok et intervju med en primærkilde - sjefsingeniør Harald Benneche. Det var to eller tre av oss som skrev "Damplokomotiver i Norge" som var til stede ved dette intervjuet. Jeg er nokså sikker på at det var Trond Børrehaug Hansen som skrev referatet fra dette intervjuet. Jeg skal kontakte ham og spørre om han kan finne det frem.

Det jeg imidlertid er sikker på, er at han oppgav at type 62 ble hoppet over fordi det var så stor aldersfoskjell mellom "gammeltysker" og "stortysker" og at det kunne tenkes at de ville motta store lok av en annen type fra f.eks. USA eller Tyskland. Nå var Benneche en utpreget ledertype som neppe dvelte ved detaljene, og det skal ikke utelukkes at andre i NSBs maskinavdeling kan ha hatt andre hensikter med å holde type 62 ledig.

En annen sak jeg husker fra intervjuet med Harald Benneche, var hvorfor ombyggingen til oljefyr ikke fungerte så godt på norske lok. Benneche hevdet at det var feil loktyper som ble bygd om. Skulle en ha oljefyr, måtte en ikke bygge om lok med kort fyrkasse. Benneche hevdet at det egenlig bare var de tilligere NHJ-lokene av typene 45 og 47 som egnet seg - de hadde lange, smale kobberfyrkasser.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.