Innlegg i Trikken

T-bane til Fornebu og Lørenskog (A-hus)

Startinnlegget har emnet «Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder.»

Svar på innlegg #160783

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 18. juli 2013 kl.2239
*Endret: 18. juli 2013 kl.2248
#160799 vist 2375 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

T-bane til Fornebu kommer nok og den har et meget godt markedsgrunnlag. Bygrensetellingen ved Lysaker i 2012 viste 16609 daglige reisende med busser til/fra Snarøya/Fornebu over bygrensen ved Lysaker og enda er utbyggingen på Fornebuområdet langt fra fullført. I tillegg kommer betydelig trafikk Skøyen - Majorstua.
En fornuftig trikkeløsning som gir konkurransedyktige reisetider og god flatedekning er ikke vist.

T-baneforlengelse fra Ellingsrudåsen til Lørenskog og A-hus er mye mer usikker. For det første er markedsgrunnlaget dårligere fordi bosetting og arbeidsplasser er mer spredt og kjøretida til Oslo sentrum blir vesentlig lenger enn hva dagens ekspressbusser kan tilby. Men T-baneforlengelse har også fordeler. Ikke minst når det gjelder arbeidspendling i begge retninger mellom Furuset og Alna bydel på Oslosiden og Lørenskog samt et raskere tilbud enn buss utenfor rushtidene.

I Ruters 'Trafikkplan nodøst' (Ruterrapport 2012:13) nevnes Bussmetro som et billigere og mer fleksibelt alternativ som også vil gi kortere kjøretid enn T-bane.

Derimot tror jeg det er relativt urealistisk innenfor nær framtid å få nye sentrumstunneler gjennom Oslo både for T-bane og tog.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.