Innlegg i Trikken

Delvis gatesporvei

Startinnlegget har emnet «Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder.»

Svar på innlegg #160865

Skribent: Nils Carl Aspenberg
Skrevet: 20. juli 2013 kl.0856
#160873 vist 2822 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nå foreslår jeg ikke T-bane til sentrum men en sporvei som delvis går i gate. Ved å flytte midtrabatten på E18, så kan man ha begge dagens kollektivfelt på nordsiden av E18 og dermed få bedre omstigingsforhold på Lysaker enn det er i dag. Fra stasjonen bygger man gatesporvei over lokket, slik at man kommer over på sydsiden av E18. Også ved Skøyen må man bygge gatesporvei frem til der man kan gå inn på jerbanetraseen. Men hr. Andersen kan gjerne få en kopi av rapporten min, så kan han se i selvsyn at dette er fullt mulig. Nå må man huske på at Oslo ikke er New York og det er ikke Manhattan vi bygger på Fornebu. T-baneprosjektet forutsetter to T-banetog hver kvarter. Et sporvognstog hvert 2,5 minutt vil gi den samme kapasiteten. (Det er like tett trafikk som vi dag har i Storgaten, men da Jernbanetorget var stengt kjørte vi faktisk seks linjer i samme gaten, det vi si 36 avganger pr. time)

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.