Innlegg i Plattform MJ

Flere "Gullkalver"??

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 2. des. 2013 kl.0044
*Endret: 2. des. 2013 kl.0103
#170877 vist 1380 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I "alle år" har jeg vært av den oppfatning at NSB bare har hatt én enhet som har vært benevnt "Gullkalven", og at dette var den ene av de to Cowans Sheldon-dampkranene som ble bygget rundt 1950. Den hadde også navneskilt, et løst skilt som ble tatt av når kranen var i bruk.
Dampkranene ble hugget opp rundt 1980.

forstørrt143329-S02584-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm


Jeg ble derfor noe overrasket da jeg oppdaget at Norsk Modelljernbane nå har lansert en modell av 11.2145 og benevner dette loket som "Gullkalven". Grunnen til betegnelsen skal visstnok være at stripe og NSB-logo på akkurat dette loket var lakkert i gull i stedet for alminnelig NSB-gul.
2145 var vel aldri grønt, det ble vel antagelig rødlakkert ved leveransen i november 1963. Så vidt jeg kan se ut fra bildene i Materielldatabasen var stripe og NSB-logo blitt alminnelig NSB-gul senest i 1973.

I Oslo distrikt var det vel kjent at dampkranen som vanligvis stod inne i Gamlestallen i Lodalen het "Gullkalven". At 2145, som i all sin tid var stasjonert i Oslo, skal ha blitt benevnt med samme navn, har jeg derimot aldri tidligere hørt. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke: NMJ El 11.2145

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.