Innlegg i Plattform MJ

Flere "Gullkalver"?? - Et bilde

Startinnlegget har emnet «Flere "Gullkalver"??»

Svar på innlegg #170883

Skribent: Jan B. Salvesen
Skrevet: 2. des. 2013 kl.1535
#170908 vist 848 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dette bildet er etter det jeg vet hentet fra åpningen av Bergensbanen elektrisk drift og det er åpningstoget som er avbildet. For endel år siden fikk jeg låne en brosjyre med noen bilder fra denne begivenheten og da er det dette bildet som er på forsiden. Første gang jeg så dette var forøvrig i 1980 da jeg gikk bud i gamle hovedadministrasjonen til NSB. Der var det en eldre elektroingeniør som viste meg dette bildet og fortalte om akkurat dette loket. Han nevnte blant annet at dette loket skulle forbeholdes kongetog da de valgte denne fargen på fartsstripene, men at det aldri ble noe mere ut av det enn dette ene loket. Meningen var at også 2146 skulle ha tilsvarnde striper slik at disse kunne gå sammen foran kongens tog. Om dette faktisk var planen vedrørende dette fargevalget er det kanskje noen andre på forumet som kan bekrefte eller avkrefte.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.