Innlegg i Plattform MJ

Uten frontgitter

Startinnlegget har emnet «Flere "Gullkalver"??»

Svar på innlegg #170903

Skribent: Knut Myhre
Skrevet: 5. des. 2013 kl.2235
#171223 vist 444 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

2145 ble i følge materielldatabasen levert 29.11.1963. Juksebildene fra Bergensbanen må være tatt på sensommeren 1964. Vi kan følgelig konkludere med at 2145 var i drift hos NSB den første tiden uten gitter, og med gullstriper og emblemer i gull. NMJs modell har følgelig et konkret forbilde selv om tidsperioden uten gitter sannsynligvis var kort. Oppnanvnet "Gullkalven" kan det derimot settes store spørsmålstegn ved.
Jeg vet ikke hvorfor, men som ses har skrevet tidligere i denne tråden så ble lok og motorvogner levert til NSB uten gitter. Jeg har ikke studert leveringsbilder av elektriske lok og motorvogner, derimot av Di 3. Samntlige leveringsbilder av Di 3 viser lok uten gitter, tilsvarende også bilder fra leveransetur og prøvekjøringer. Gitter ble først montert etter at lokene var overtatt av NSB. På Di 3 ble dog gitrene montert betydelig raskere enn hva tilfellet ser ut til å ha vært med 2145.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.