Innlegg i Plattform

Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok?

Startinnlegget har emnet «Lykter på BM 66 og 88»

Svar på innlegg #259370

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 28. nov. 2017 kl.2024
#259373 vist 768 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg hadde tenkt å forbigå dette i stillhet for ikke å skape enda mer forvirring rundt disse signalene, men når du først nevner det...

Det stemmer at det var en prøve på annen type ekstratogsignal på 60-tallet. Lokkontrollør Ivar Rustad fortalte meg om dette en gang for lenge siden. I følge ham ble det prøvd bare på to lok, han fortalte også også loknummerne, men de husker jeg ikke lenger.

Det var i alle fall ett ellok (enten 11 eller 13, og når du sier 11 stemmer det sikkert) og ett diesellok (det var vel en Di3 - det var jo ikke så mange alternativer den gangen).

Disse signalene er beskrevet i §316 i Trykk 401 fra 1964. Det står det:
"En del diesel- og elektriske lokomotiver er utstyrt med elektriske ekstratogsignallamper, montert på hver side av lokomotivet. Lampene tennes og slokkes fra lokomotivførerens plass og kan vise rødt, henholdsvis grønt blinklys
Når ekstratog signal blir vist med slike lamper på hver side av lokomotivet, bortfaller føring av ekstratogsignal på siste vogn."

I og med at disse signalene er omtalt i regelverket fra 1964 må prøveperioden ha vært omtrent da. Siden formuleringen er "En del diesel- og elektriske lokomotiver (...)", men det faktisk bare ble montert på noen svært få lok, er det nærliggende å anta at prøvene startet like før Trykk 401 ble utgitt, og at man så for seg at det skulle bli mer utbredt enn det ble. Så vidt jeg forstod på Rustad gikk ikke disse lokene med slike signaler særlig lenge.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.