Innlegg i Trikken MDB+STDB

D-vognene

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 27. okt. 2023 kl.1737
*Endret: 27. okt. 2023 kl.1738
#382116 vist 1263 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hva skal til for at materielldatabasen rettes opp? Der har jeg lagt inn kommentarer på at det er feil opplysninger om D-vognene 401 og 402 på Bærumsbanen. De to vognene hadde forskjellig lengde, og en har derfor tidligere antatt at den kortere 401 opprinnelig var en A1-vogn, mens den lengre 402 var en A2-vogn. Det viser seg å være omvendt.

A/S Bærumsbanens arkiv er tilnærmet komplett og befinner seg i Oslo Byarkiv. Der finner vi bl.a. korrespondansen mellom Bærumsbanen og Skabo angående byggingen av 402, og med henvisninger til 401. Der står det klart at vogn 402 - i motsetning til 401 - er bygget om fra en tyskbygget vogn (m.a.o. en A1). Den korte 401 har de opprinnelige lengre sideveggene ved endeplattformene fra A2, mens 402 har fått forlenget de kortere tilsvarende sideveggene til å bli noe lengre enn på 401. Bærumsbanen får en ekstraregning fra Skabo pga. denne forlengelsen. Årsaken til at 402 ble lengre enn 401 var sannsynligvis at den hadde A-vognskontrollere som trengte litt større plass.

I tillegg til dette kan en også se vognkassedetaljer ved endeplattformene på vognene som viser opphavet. Det dreier seg om høyden på vinduene mellom dørene og kupéen.

Det tredje beviset er at det finnes et bilde av A1 nr. 10 på Skabo i august 1943. Om den datoen er riktig kan den ikke ha blitt til 401, men det passer bra med 402.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.