Innlegg i Historien

Hva nå?

Startinnlegget har emnet «Verdensarven»

Svar på innlegg #390088

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet første gang: 27. feb. 2024 kl.1549
*Endret: 27. feb. 2024 kl.1550
#390132 vist 1171 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hvor lang levetid kreosotimpregnerte tresviller har, avhenger veldig av dreneringen. Hvis dreneringen er dårlig, tar det lang tid før svillene tørker opp etter at snøen har gått, eller etter regnvær. Med god drenering tørker svillene opp mye fortere, og aldringen reduseres. Hvis sporet og områdene langs sporet er svært gjengrodd, forsinker dette opptørringen av sviller og ballast.
Slik det så ut på disse opptakene, så lå sporet relativt tørt og godt drenert. Og i det siste er tydeligvis uønsket vegetasjon fjernet.
Trafikken på Rjukanbanen og Tinnosbanen ble innstilt samtidig. Rjukanbanen ble tatt i bruk som museumsbane uten de store investeringene i sporvedlikehold som Bane Nor har anslått for Tinnosbanen. Det ble utført en del arbeider før oppstart, og lagt opp et vedlikeholdspårogram over noen år etter oppstart. Noe tilsvarende burde det være mulig å få til på Tinnosbanen.
Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.