Innlegg i Historien

Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål

Startinnlegget har emnet «Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål»

Svar på innlegg #390686

Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet første gang: 7. mars 2024 kl.0602
*Endret: 7. mars 2024 kl.0614
#390687 vist 2802 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Flotte innlegg med linker til flotte bilder Roar legger ut her!

Varme og ventilasjonsanleggene var opprinnelig veldig standardiserte og veldig like det man finner på type 3 og type 5, uten at jeg har noen forutsetning til å si noe om de to siste vogntyper. Uansett skal type 69 sine varme og ventilasjonsanlegg opprinnelig hatt det som heter omluftspjeld. Dette var spjeld som kunne åpnes, slik at ventilasjonsanlegget sugde inn oppvarmet luft fra kupeén, og varmet den opp ytterligere ved å blåse den gjennom varmebatteriene flere ganger. Noe som gav en raskere oppvarming ved kald vogn, men dårligere luftkvalitet. I dag kalles dette gjerne resirkulasjonsluft.

Omluftspjeldene ble på ett tidspunkt fjernet fra type 69, noen opplysninger om dette?

Endring:
Kommentar til bildet av de opprinnelige dørene på type 69A: Nederste stigtrinn ser også ut til å ha avrundede og buede kanter opp mot veggen på hver side.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.