Innlegg i Plattform Trafikknytt

Avledende sporveksel - hensikt

Startinnlegget har emnet «Større avsporing på Arna stasjon»

Svar på innlegg #391960

Skribent: Geir Nordvik
Skrevet: 26. mars 2024 kl.1406
#392113 vist 11750 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hensikten med en avledende sporveksel er å lede et tog "ut i pukken" dersom det kjører på rødt. Og hensikten med det er å hindre kollisjon med et motgående tog. Her i Arna endte det avsporede toget midt på sporet og toget som kom imot ville ha kollidert med det avsporede toget dersom det ikke hadde stoppet i tide. Avsporingen fungerte som den skulle og man unngikk at toget fortsatte rett inn i Arnanipatunellen og kolliderte med motgående tog. Men burde ikke den avledende sporvekselen ledet toget helt vekk fra sporet? Jeg ser at det er kort avstand her og at man fort ville ha havnet i fjellveggen slik det ser ut nå, men burde det ikke likevel være et krav at man leder toget ut i pukk/sand slik at det stopper på en sikker plass? I Arna kunne man ha gjort det ved å lage en 100 meter lang tunnel med sand-gulv som toget kunne blitt ledet rett inn i. (Eller så lang som den trenger å være for å stoppe et godstog i 150 km/t uten at det går i stuffen.) En lignende metode brukes på noen flyplasser i enden av rullebanen for å stoppe fly som lander og som ikke klarer å bremse før asfalten tar slutt.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.