|
Kjørelengder med personbilStartinnlegget har emnet «Nedgang i antall personbiler» Svar på innlegg #393046 Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 10. apr. 2024 kl.1032 *Endret: 10. apr. 2024 kl.1939
#393052 vist 889 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| For noen uker siden publiserte SSB også kjørelengder for motorkjøretøyer i de ulike kommuner. De viser ikke helt de samme tall for endringer, men her er noen tall for endring i totale kjørelengder fra 2022-23 for personbiler i noen av de største kommunene: Oslo: -1,65% for total kjørelengde og +2,7% for kjørelengde per personbil Bergen: +0,6% for total kjørelengde og +2,1% for kjørelengde per personbil Tr.heim: +1,2% for total kjørelengde og +2,9% for kjørelengde per personbil Bærum: -2,0% for total kjørelengde og +0.89% for kjørelengde per personbil I et større bilde er det relativt liten forskjell i kjørelengde per personbil i de ulike norske kommuner. Typiske pendlerkommuner på Østlandet kommer høyt, eksempelvis Gjerdrum, Vestby og Nannestad, samt en del grisgrendte kommuner i utkantene som Engerdal, Bykle, Åseral og Høylandet. Øykommuner som Utsira, Vega, Herøy, Lurøy, Træna, Røst og Værøy med flere kommer naturlig nok lavt. Arronderinga innen kommunen har også en del å si. Typisk er forskjellen melllom Oppdal og Midtre Gauldal. Oppdal ligger godt under gjennomsnittet siden bosettingen er relativt sentral til tross for en stor kommune i areal, mens Midtre Gauldal kommer høyt siden kommunen har mye bosetting i sidedaler og kommunens største tettsted, Støren, i kommunens geografiske utkant. Terje Lenke: Kjørelengder | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|