Innlegg i Plattform Trikken

Kjørelengder med personbil

Startinnlegget har emnet «Nedgang i antall personbiler»

Svar på innlegg #393046

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 10. apr. 2024 kl.1032
*Endret: 10. apr. 2024 kl.1939
#393052 vist 889 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

For noen uker siden publiserte SSB også kjørelengder for motorkjøretøyer i de ulike kommuner. De viser ikke helt de samme tall for endringer, men her er noen tall for endring i totale kjørelengder fra 2022-23 for personbiler i noen av de største kommunene:

Oslo: -1,65% for total kjørelengde og +2,7% for kjørelengde per personbil
Bergen: +0,6% for total kjørelengde og +2,1% for kjørelengde per personbil
Tr.heim: +1,2% for total kjørelengde og +2,9% for kjørelengde per personbil
Bærum: -2,0% for total kjørelengde og +0.89% for kjørelengde per personbil

I et større bilde er det relativt liten forskjell i kjørelengde per personbil i de ulike norske kommuner. Typiske pendlerkommuner på Østlandet kommer høyt, eksempelvis Gjerdrum, Vestby og Nannestad, samt en del grisgrendte kommuner i utkantene som Engerdal, Bykle, Åseral og Høylandet. Øykommuner som Utsira, Vega, Herøy, Lurøy, Træna, Røst og Værøy med flere kommer naturlig nok lavt.

Arronderinga innen kommunen har også en del å si. Typisk er forskjellen melllom Oppdal og Midtre Gauldal. Oppdal ligger godt under gjennomsnittet siden bosettingen er relativt sentral til tross for en stor kommune i areal, mens Midtre Gauldal kommer høyt siden kommunen har mye bosetting i sidedaler og kommunens største tettsted, Støren, i kommunens geografiske utkant.

Terje

Lenke: Kjørelengder

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.