Innlegg i Trafikknytt

Kryssinger på Berkåk - Teori og Praksis

Startinnlegget har emnet «Kryssinger på Berkåk»

Svar på innlegg #394220

Skribent: Carl Fredrik Tjeransen
Skrevet: 29. apr. 2024 kl.1529
#394234 vist 2462 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da skjønner jeg bakgrunnen for din komplekse beskrivelse lenger opp Roar. Den handler egentlig ikke om at det er vanskelig regulatorisk å få til en kryssing med en plattform i teorien. Ditt anliggende er at sporet på Berkåk er for kort idag til å få det til i praksis.

Spørsmålet blir da, hvis ønsket er en infrastruktur som håndterer avvik bedre, hva er den beste løsningen for Berkåk (og andre stasjoner med plattform til bare et spor)?
1. Bygge en ny plattform med dertil hørende behov for infrastruktur for å krysse sporene.
2. Forlenge kryssingssporet og legge inn en sporsløyfe som tillater kryssing og bruk av plattform, dog med noe venting.

Et lengre kryssingsspor vil også ha positive ringvirkninger for godstrafikken, så med mindre det finnes planer om å regelmessig krysse to persontog på Berkåk, så mistenker jeg at samfunnsøkonomiske lønnsomheten er størst for alternativ 2.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.