Innlegg i Trafikknytt

Kryssingsspor Sparbu

Startinnlegget har emnet «Kryssinger på Berkåk»

Svar på innlegg #394270

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 30. apr. 2024 kl.1048
*Endret: 30. apr. 2024 kl.1154
#394293 vist 2265 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det kan neppe være nytt kryssingsspor ved gamle Sparbu stasjon for derfra er det kun ca 1,9 km til Mære, men kanskje man snakker om et nytt kryssingsspor omtrent ved Lorvik planovergang km 110,56. En omlegging av sporet forbi Lunnan tunnel km 108,32 vil redusere kjøretida mellom Røra og Mære betydelig.

Men i dag er det ikke mulig med godstogkryssinger mellom Bergsgrav og Mære pga korte spor ved Verdal og Røra så det kan være noe av målsettingen om det er problemer med forlengelse av kryssingsspor på Røra. Men fra Sparbu og sørover går det ikke lang strekning før det blir kraftig stigning og godstogkryssingsspor i stigning er neppe attraktivt. Stigningen fra tidligere Vollan hp og igjennom Lunnantunnelen er den bratteste på strekningen Steinkjer - Trondheim.

Men jeg vet ikke om jeg synes nye kryssingsspor bør være eneste tiltaket. I stedet burde man vurdere dobbelsporparseller der togmøter kommer i grunnruteplanen.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.