|
Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet første gang: 17. mai 2024 kl.2350 *Endret: 17. mai 2024 kl.2352
#394948 vist 915 ganger Innlegget er likt av 2 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Mye tyder på at første gang et 69-sett var i Flåm må ha vært tirsdag 10. august 1982 og at første gang eller en av de første gangene et slikt sett var i Bergen var også denne datoen.
Mer om disse prøvekjøringene: Tirsdag 10. august 1982: Settet kjørt Myrdal-Flåm-Myrdal-Bergen: På nedturen til Flåm ble det foretatt flere stoppbremseprøver. Prøvene gikk problemfritt. På turen fra Flåm ble det foretatt flere startprøver i stigningen. Prøvene gikk problemfritt. Noe som ikke gikk problemfritt var forsøket på kjøring gjennom avvikende sporveksel nr. 1 i Flåm. Her ble sideforskyvningen mellom motor- og styrevogn så stor at bufferne nesten gikk om hverandre. Fra Myrdal til Bergen gikk turen direkte etter knappe ruter. Det var ingen problemer med å holde ruten. Onsdag 11. august 1982:
Settet ble kjørt Bergen-Myrdal. Prøvekjørte etter lokaltogsrute med stopp på alle stasjoner og holdeplasser på denne strekningen. Rute lagt opp med utnytting av linjens største hastighet. Ruten var lett å holde. Etterpå gikk settet tilbake til Oslo. Det var et sett av type 69B som ble brukt til disse forsøkene. Dessverre vet jeg ikke hvilket sett som ble brukt. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|