Innlegg i Plattform

Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen?

Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet første gang: 17. mai 2024 kl.2350
*Endret: 17. mai 2024 kl.2352
#394948 vist 915 ganger
Innlegget er likt av 2

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Mye tyder på at første gang et 69-sett var i Flåm må ha vært tirsdag 10. august 1982 og at første gang eller en av de første gangene et slikt sett var i Bergen var også denne datoen.

Mer om disse prøvekjøringene:

Tirsdag 10. august 1982:

Settet kjørt Myrdal-Flåm-Myrdal-Bergen:
På nedturen til Flåm ble det foretatt flere stoppbremseprøver. Prøvene gikk problemfritt.
På turen fra Flåm ble det foretatt flere startprøver i stigningen. Prøvene gikk problemfritt.
Noe som ikke gikk problemfritt var forsøket på kjøring gjennom avvikende sporveksel nr. 1 i Flåm. Her ble sideforskyvningen mellom motor- og styrevogn så stor at bufferne nesten gikk om hverandre.
Fra Myrdal til Bergen gikk turen direkte etter knappe ruter. Det var ingen problemer med å holde ruten.


Onsdag 11. august 1982:

Settet ble kjørt Bergen-Myrdal. Prøvekjørte etter lokaltogsrute med stopp på alle stasjoner og holdeplasser på denne strekningen. Rute lagt opp med utnytting av linjens største hastighet. Ruten var lett å holde. Etterpå gikk settet tilbake til Oslo.

Det var et sett av type 69B som ble brukt til disse forsøkene. Dessverre vet jeg ikke hvilket sett som ble brukt.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.