Innlegg i Plattform

Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen?

Startinnlegget har emnet «Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? »

Svar på innlegg #394954

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 18. mai 2024 kl.0927
#394957 vist 931 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

De fem B-settene 69-20 - 69-24, som ble overførte til Bergen i 1984/85 fikk ganske snart flenssmøring grunnet stor hjulslitasje på den kurverike Vossebanen. De fikk også sandingsutstyr for å unngå hjulslag grunnet mye glatt skinnegang. I tillegg fikk de også kretskort som koblet inn motstandsbremsen ved 25 km/t - dette for kjøring på Flåmsbana. NSB hadde en ganske bratt læringskurve på alt dette i 1985, i følge meldinger i På Sporet.

Sommertrafikken på Flåmsbana ble fra 1984 til og med sommeren 1987 forsterket med D-sett fra Oslo. Om disse har jeg ikke lest noe problematiske for bruken på Flåmsbana.

Men - fra sommeren 1988 var det B-sett fra Oslo som ble satt inn i sommertrafikken, og da fikk de store problemer, nettopp fordi motstandsbremsen på disse settene ikke koblet seg inn før ved 45 km/t. Maks fart for type 69 i nedoverbakke på Flåsmbana var for øvrig 30 km/t. Disse problemene er utførlig omtalt i På Sporet nummer 46.

Om og hvordan dette ble løst, vet jeg ikke, men den store bruken av B-sett i sommertrafikken på Flåmsbana tok jo uansett slutt først på 1990-tallet, da omkablingen begynte, og steden leide NSB inn X10 fra SJ til bruk på Flåmsbana.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.