|
69.080 og andreStartinnlegget har emnet «Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? » Svar på innlegg #394969 Skribent: Roar
Skrevet første gang: 18. mai 2024 kl.1133 *Endret: 18. mai 2024 kl.1159
#394971 vist 915 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Av disse var 69.080 ekstra og erstatning for 69.054 som hadde brent opp. Siden vi er inne på 69-80 kan jeg legge til: Det ble også bestilt og bygget en styrevogn til togsettet, 69.680. Ikke så lenge etterpå inntraff Nordstrand-ulykken. 69.068 ble totalskadet og både styrevogn 69.654 og mellomvogn 69.868 ble til overs. Men de ble brukt under OL-trafikken sammen med 69.050. Mellom- og styrevogn i 50-settet var tatt inn til ombygging til 69E. Senere ble 69.654 og 66.868 ombygget til mellomvogner og satt inn i de to 69C-settene som i utgangspunktet ikke fikk egne og nybygde mellomvogner. BS 69.654 ble til B 69.836 og B 69.868 ble til B 69.837. Mellomvogn 69.854, som var bestilt og under bygging da 69.054 brant opp, gikk først en tid i togsett 69-64. Deretter stod den en tid ledig. I dag går den samnen med 69.080 og 69.680. Det hører med til historien at ved to anledninger er 68.854 blitt feilmerket med 69.880 etter at 80-settet hadde vært inne til omlakkering. Men i dag har den sitt riktige nummer. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|