Innlegg i Plattform

Grunnforhold i Østfold

Startinnlegget har emnet «Nei»

Svar på innlegg #395227

Skribent: Carl Fredrik Tjeransen
Skrevet første gang: 22. mai 2024 kl.1414
*Endret: 22. mai 2024 kl.1414
#395234 vist 1277 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) har et kart over kjente forekomster av kvikkleire ( https://geo.ngu.no/kart/nadag/). Her er Fredrikstad et av de områdene i Østfold med størst problemer.

Det er nok mulig å planlegge med å bygge mest mulig oppå leira ved bruk av flåtelignende konstruksjoner. Men historien viser at å bygge i Fredrikstad er vanskelig. Det siste større byggeprosjektet i Fredrikstad Rv 110 Ørebekk-Simo ble flere år forsinket fordi de ved bygging av Seut-brua ikke klarte å nå fast grunn for to av brupelene. Siden har Statens Vegvesen og entreprenøren kjempet i retten om hvem som har skyld i problemene. Teknisk Ukeblad om saken: https://www.tu.no/artikler/riksvei-110-og-seutbrua-park-anlegg-vant-fram-mot-vegvesenet/509808 "

I Moss ble det valgt en løsning med skjæring gjennom løsmasser som viste seg å være kvikkleire. Det er vel så langt unna en flåteløsning som det er mulig å komme. Foreløpig finnes det ikke en detaljplan på hvordan Haug-Seut skal bygges eller hvordan risikoen for kvikkleiren skal håndteres, derfor er kostnadsanslaget i forslaget til NTP høyst usikkert.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.