|
Grunnforhold i ØstfoldStartinnlegget har emnet «Nei» Svar på innlegg #395227 Skribent: Carl Fredrik Tjeransen
Skrevet første gang: 22. mai 2024 kl.1414 *Endret: 22. mai 2024 kl.1414
#395234 vist 1277 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) har et kart over kjente forekomster av kvikkleire ( https://geo.ngu.no/kart/nadag/). Her er Fredrikstad et av de områdene i Østfold med størst problemer.
Det er nok mulig å planlegge med å bygge mest mulig oppå leira ved bruk av flåtelignende konstruksjoner. Men historien viser at å bygge i Fredrikstad er vanskelig. Det siste større byggeprosjektet i Fredrikstad Rv 110 Ørebekk-Simo ble flere år forsinket fordi de ved bygging av Seut-brua ikke klarte å nå fast grunn for to av brupelene. Siden har Statens Vegvesen og entreprenøren kjempet i retten om hvem som har skyld i problemene. Teknisk Ukeblad om saken: https://www.tu.no/artikler/riksvei-110-og-seutbrua-park-anlegg-vant-fram-mot-vegvesenet/509808
"
I Moss ble det valgt en løsning med skjæring gjennom løsmasser som viste seg å være kvikkleire. Det er vel så langt unna en flåteløsning som det er mulig å komme. Foreløpig finnes det ikke en detaljplan på hvordan Haug-Seut skal bygges eller hvordan risikoen for kvikkleiren skal håndteres, derfor er kostnadsanslaget i forslaget til NTP høyst usikkert. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|