Innlegg i Trikken

10 % "straffetoll" på utenlandske anbud

Startinnlegget har emnet «Nye T-banevogner til Oslo»

Svar på innlegg #394660

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 23. mai 2024 kl.1241
*Endret: 25. mai 2024 kl.1308
#395302 vist 924 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Helt opp til 80-årene var det en regel fra Industridepartementet (nå Energidepartementet) at utenlandkse tilbud skulle tillegges 10 % før sammenligningmed de norske anbud.

Dette visste jo de norske fabrikker godt om og de var også godt orientert om prisnivået så de norkse anbudene ble gjerner 8-9 % dyrere enn de ellers ville vært.

Norske forbrukere har betalt mye for å beskytte innenlandsk industri! Da jeg begynte i Oslo Lysverken hsøtenb 1987 gikk enda "ryktene" om hvor dumt dette systemet var. At det var mye korrupsjon og kartellvirksomhet i kraftbransjen som heller ikke gjorde tilbudene lavere er en annen sak, men omtrent i samme bilde.

Det var jo helt åpent at National Industri og NEBB delte markedet på vannkraftgeneratorer seg i mellom. Det ble til og med omtalt i National Industris årsberetning. Jge kan tenke at det samme skjedde mellom Skabo og Strømmens Værskted. Siemens og ASEA (senere ABB, nå Hitachi Energy) gjorde det samme: TRøndelag og Nord-Norge var "Siemens-land" og selskapene delte markedet seg i mellom og gjorde opp en gang i året der de nye prosentene ble fordelt for neste år for å "rette opp feilene fra i fjor". Norske strømkunder har betalt mye for dette kartellsamarbeidet! kOnkurranstilsynet avslørte dette og ila Siemens en kjempebot, mens ABB slapp unna for å ha samarbeidet med tilsynet.

Noen her som vet om samarbeiet mellom vognfabrikkene i Norge?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.