|
10 % "straffetoll" på utenlandske anbudStartinnlegget har emnet «Nye T-banevogner til Oslo» Svar på innlegg #394660 Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 23. mai 2024 kl.1241 *Endret: 25. mai 2024 kl.1308
#395302 vist 924 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Helt opp til 80-årene var det en regel fra Industridepartementet (nå Energidepartementet) at utenlandkse tilbud skulle tillegges 10 % før sammenligningmed de norske anbud. Dette visste jo de norske fabrikker godt om og de var også godt orientert om prisnivået så de norkse anbudene ble gjerner 8-9 % dyrere enn de ellers ville vært. Norske forbrukere har betalt mye for å beskytte innenlandsk industri! Da jeg begynte i Oslo Lysverken hsøtenb 1987 gikk enda "ryktene" om hvor dumt dette systemet var. At det var mye korrupsjon og kartellvirksomhet i kraftbransjen som heller ikke gjorde tilbudene lavere er en annen sak, men omtrent i samme bilde. Det var jo helt åpent at National Industri og NEBB delte markedet på vannkraftgeneratorer seg i mellom. Det ble til og med omtalt i National Industris årsberetning. Jge kan tenke at det samme skjedde mellom Skabo og Strømmens Værskted. Siemens og ASEA (senere ABB, nå Hitachi Energy) gjorde det samme: TRøndelag og Nord-Norge var "Siemens-land" og selskapene delte markedet seg i mellom og gjorde opp en gang i året der de nye prosentene ble fordelt for neste år for å "rette opp feilene fra i fjor". Norske strømkunder har betalt mye for dette kartellsamarbeidet! kOnkurranstilsynet avslørte dette og ila Siemens en kjempebot, mens ABB slapp unna for å ha samarbeidet med tilsynet. Noen her som vet om samarbeiet mellom vognfabrikkene i Norge? | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|