Her fra NRKs oppslag om Oslo-pakke 3, se lenke nedenfor: "Trondheimsveien og trikk Som NRK tidligere har fortalt, har Oslo Ap vært skeptiske til å legge nye prosjekter inn i pakka. Unntaket har vært en ombygging av Rv.4 Trondheimsveien gjennom Groruddalen. Ønsket er en mer miljøvennlig bygate med mindre trafikk gjennom de tett befolkede drabantbyene. Også der er partene nå enige om sette av penger til planlegging. På samme vei har det også lenge vært planer om trikk, i første omgang til Bjerke. Og det er faktisk satt av penger til forlengelse av trikken fra Sinsen og nordover, nærmere bestemt 1,9 milliarder kroner. I tillegg er det satt av 400 millioner for å styrke busstilbudet i Groruddalen. – Jeg er stolt av at vi endelig får til et skikkelig kollektivløft i Groruddalen, sa Marit Vea da avtalen ble lagt fram." Er det den regulerte trikketrase til Bjerke som fortsatt er aktuell? En for trikken i Oslo meget interessant opplysning er denne: "Hele T-banesystemet er imidlertid i spill. Partene vil utrede enklere og billigere måter å løsne proppen gjennom Oslo sentrum på enn å bygge helt ny sentrumstunnel." Det er tidligere utredet at trikk på Ring 2 vil gjøre ny T-banetunnell unødvendig, men Ruter, som ikke er særlig glad i trikken for å si det mildt, fikk jo i stand en "motmelding" som la trikk på Ring 2 død og Bystyret tok denne utredningen til etterretning, dessverre. Etter den melding som nå kom med ønske om å se på billigere løsinger enn en ny T-banetunnell bør det bli mulig å se på trikk på Ring 2 med nye øyne. T-banetunnellen som MDG har foreslått er bare tåpelig, se lenke: https://www.nrk.no/stor-oslo/mdg-vil-bygge-ny-t-banelinje-i-indre-by-1.16806356 En T-banetarm ned til Filipstad vil trafikkmessig være vannskelig og får alt for lite trafikkgrunnlagg for en T-banelinje. Dessverre vil sike idiotforslag kreve utredningskapasitet og bortkastede diskusjoner mellom "partene". Lenke: Om Oslo-pakke 3 |